Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

20 marca 2019

NR 43 (Grudzień 2018)

Czy każdy klient jest influencerem?

0 168

Influencer to obecnie nie tylko modne słowo, ale także popularna forma marketingu, którą, jak podaje Adweek, ponad 94% marketerów uważa za skuteczną. Wszystkie działania promocyjne skupione są wokół jednej osoby, której największym atutem jest wiarygodność i autentyczność. W tym artykule podpowiadamy, jak znaleźć twórców, którzy pomogą wypromować markę i produkty, jak określić obustronne zasady współpracy, a także odpowiemy na pytanie, czy każdy klient jest influencerem.

Kim jest influencer?

Influencerem możemy w skrócie określić osobę (lidera opinii), która swoimi działaniami wywiera wpływ na określoną grupę odbiorców. Taka definicja wydaje się jednak nieco kłopotliwa. W praktyce każdy z nas ma bowiem możliwość wpływania na decyzje innych ludzi, zarówno w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym. Dla ułatwienia przyjmijmy jednak, że influencerem jest najczęściej osoba, która posiada konto w mediach społecznościowych oraz zaangażowaną grupę odbiorców. 
Media społecznościowe zmieniły sposób, w jaki ludzie komunikują się ze sobą. Zanim zdominowały nasze kontakty, porozumiewaliśmy się głównie z ludźmi, których znaliśmy osobiście, czyli z grupą maksymalnie ok. 100 osób. Do tej pory jedynie media masowe, takie jak radio czy telewizja, miały możliwość docierania do większego grona odbiorców. Media społecznościowe odebrały im ten monopol. Można śmiało stwierdzić, że to właśnie w tym momencie zaczął rodzić się influencer marketing. 
Komunikaty za pośrednictwem influencera stają się medium, za pomocą którego marka nawiązuje relacje z konsumentami. Konsumenci przestają być bierni, wolą współuczestniczyć w procesie powstawania produktu, odpowiadają za dystrybucję, wchodzą w interakcje i angażują innych. 

Wskazówka

Rewolucja komunikacji przekłada się na komunikację marek z konsumentami. Nie oczekują już oni wyłącznie tego, że będą mogli się wypowiedzieć. Coraz częściej chcą współtworzyć produkt, potrzebują autentycznych relacji z ludźmi po drugiej stronie, a jednokierunkowe modele komunikacji raczej nigdy nie powrócą do łask. Konsumenci mogą przekazywać swoje opinie w czasie rzeczywistym, korzystając z dobrodziejstw platform społecznościowych czy e-maili.

 

Pośrednikiem między marką a klientem jest coraz częściej właśnie influencer, który nie tylko wpływa na odbiorców, ale także posiada trwałe relacje z osobami, które bardzo silnie się z nim utożsamiają. Mogą go lubić, ale także krytykować.

Wśród influencerów możemy wyróżnić:

makroinfluencerów – to osoby posiadające najszersze grono odbiorców, liczące minimum od stu do kilkuset tysięcy osób, zazwyczaj są to gwiazdy, aktorzy, celebryci czy sportowcy;

Rys. 1. Przykład makroinfluencera


 

Rys. 2. Przykład makroinfluencera



mikroinfluencerów – są pośredni, posiadają kilka tysięcy obserwatorów, często jest to lider wąskiej społeczności, np. lekarz ginekolog czy stewardessa, która opisuje swoją pracę lub też najpopularniejsza dziewczyna w konkretnym mieście; tacy influencerzy są zawsze chętni do współpracy i otwarci na wszelkie sugestie; w łatwy sposób można pozyskać ich poprzez platformę Indahash Deal //indahash.com/deal , na której możemy zaoferować określonej grupie odbiorców zakup produktów z dużą zniżką, np. 70% w zamian za publikację zdjęcia na Instagramie;

 

Rys. 3. Przykład mikroinfluencera


 

Rys. 4. Przykład mikroinfluencera



nanoinfluencerów – to „zwykłe” osoby, które w gronie swoich odbiorców mają głównie bliskich przyjaciół oraz rodzinę, nie mają wysokich zasięgów, ale ich opinia jest najbardziej autentyczna. Zazwyczaj posiadają około 1000 tys followersów. Jest to np. koleżanka ze studiów, kolega z pracy, członek rodziny. Ich opinia jest dla nas ważna, gdyż aktywność w mediach społecznościowych nie jest ich sposobem zarabiania na życie, a więc opinia jest w 100% wiarygodna.


 

Rys. 5. Przykład nanoinfluencera

 


Influencer a klient

Najlepsze rezultaty daje podejście, w którym marka zapewnia twórcy swobodę w sposobie przekazania komunikatu. Dla przykładu, każdy blog jest inny, dociera do nieco innej grupy odbiorców. Tylko autor zna ich najlepiej i wie, w jaki sposób rozmawiać ze społecznością. 
Twórcy, którzy są obecni na rynku od dłuższego czasu, z biegiem lat stają się coraz bardziej selektywni. Dążą do tworzenia własnych brandów, sklepów internetowych czy usług, a blog, konto na Instagramie czy YouTube staje się początkiem prężnie rozwijającego się przedsiębiorstwa lub silnej marki osobistej.

 

Rys. 6. Metka Urban Legend podziękowanie za dokonanie zakupu


 

Wskazówka

Dlatego też każda marka powinna stawiać na piedestale przede wszystkim klienta. To on, za pomocą tradycyjnego marketingu szeptanego, zadba o to, aby nasz produkt dostał jego cenną rekomendację i został polecony znajomym. 

 

Warto się do nich odezwać, wysłać mały prezent lub zaprosić do zakładu produkcyjnego, a następnie poprosić o udostępnienie informacji o firmie na profilach w mediach społecznościowych. Gdy kupili produkt, z dużym prawdopodobieństwem polecą go swoim znajomym. 
 

Wskazówka

Posty, które umieszczają influencerzy, mogą zostać zapomniane przez odbiorców już nawet po kilku dniach. Dlatego tak ważne jest budowanie długotrwałej relacji, pozostawanie w ich świadomości z naszą marką na dłużej. 



Jak wybrać odpowiednich influencerów?

Jeżeli tylko influencer zostanie dobrze dobrany i pasuje do tematu kampanii, przemawia za nim autentyczność, emocje i szczerość przekazu. Media tradycyjne czy celebryci inspirują, ale to influencerzy opowiadają historie, które są bliższe odbiorcy. Marki często zaniedbują grupę nanoinfluencerów, czyli „zwykłych” użytkowników Instagrama. Jak ich pozyskać? Często wystarczy poszukać ich wśród swoich klientów, sprawdzić media społecznościowe i zidentyfikować osoby, które najczęściej komentują czy lajkują posty. Drugą opcją jest zachęcenie zadowolonych klientów do publikowania treści, w których otagują markę. W Urban Legend do każdego zamówienia dołączamy metkę z podziękowaniem za zakup, informujemy o wartościach firmy, załączamy kod rabatowy do podzielenia się z bliską osobą, a także prosimy o umieszczenie naszego hashtagu pod publikowanymi treściami. Istotne jest tutaj indywidualne podejście, a także wynagradzanie t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy