Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing i sprzedaż

21 marca 2019

NR 43 (Grudzień 2018)

Customer experience Jak rozszerzona rzeczywistość zmieni sposób, w jaki myślimy o zakupach?

0 156

Augmented Reality (AR) przeżywa swój renesans, choć jeszcze nie tak dawno większość urządzeń mobilnych nie była w stanie obsłużyć nowego poziomu doświadczeń sensorycznych, które oferuje rozszerzona rzeczywistość.

Mówiąc najprościej – AR to cyfrowy obraz nałożony najczęściej na widok z kamery smartfona lub tabletu, wyświetlany na ekranie urządzenia w czasie rzeczywistym.


Nie należy bać się stwierdzenia, że mobile odgrywa obecnie kluczową rolę w aktywowaniu pozostałych kanałów komunikacji. Zintegrowane i złożone doświadczenia łączące świat cyfrowy i fizyczny mają więc potencjał nie tylko, aby zadziwiać, ale przede wszystkim angażować użytkowników, dosłownie poszerzając ich postrzeganie otaczającego świata. Warto jednak pamiętać, że jak w przypadku każdej technologii, zastosowanie AR będzie skuteczne tylko w ramach szerszego planu marketingowego. Największym wyzwaniem jest więc trafne określenie celu oraz zdefiniowanie wartości dodanej, która jest kluczem do pomyślnego wdrożenia rozszerzonej rzeczywistości w planowanych działaniach marketingowych.

Według Statista całkowita liczba aktywnych użytkowników AR/VR do końca 2018 r. osiągnie 171 mln. Badania sugerują, że globalny rynek AR do 2020 r. 
przekroczy wartość 90 mld dolarów generowaną przez 1 mld użytkowników. W nadchodzących latach będziemy obserwować rosnące możliwości oraz coraz szerszy dostęp do technologii, a tym samym większy apetyt użytkowników na nowe doświadczenia i pionierskie przykłady kreatywności.


Wkrótce nadejdzie dzień, w którym większość urządzeń mobilnych dostępnych na rynku będzie zdolna do dostarczania wciągających doświadczeń AR. Rozszerzona rzeczywistość będzie miała fundamentalne znaczenie dla następnej generacji aplikacji mobilnych, a potencjalna „publiczność” jest zbyt duża, aby ją zignorować. 

 

Rys. 1. IKEA Place to jedna z aplikacji umożliwiających wirtualne
umeblowanie mieszkania, aby pomóc nam dokonać właściwego
wyboru mebli (Źródło: Ikea)

 

Rys. 2. Również Amazon zaoferowała swoim użytkownikom aplikację,
która dzięki rozszerzonej rzeczywistości pozwala sprawdzić, jak
wybrane produkty będą wyglądać we wnętrzu (Źródło: Amazon)

 

AR może zaoszczędzić czas, sprawić, że ludzie będą bardziej wydajni, i zapewnić im dostęp do informacji, do których bez jej użycia nie mieliby dostępu. Można zaryzykować stwierdzenie, że w najbliższej przyszłości niewiele będzie produktów, które w jakiś sposób nie będą wykorzystywać rozszerzonej rzeczywistości do nakładania na widok z kamery cennych danych oraz elementów wizualnych. To właśnie ta praktyczna wartość, którą zapewnimy użytkownikowi, może zbudować lojalność i zaangażowanie na poziomie, który do tej pory wydawał się nieosiągalny. 
Firmy szybko adaptują AR jako sposób na stymulowanie sprzedaży, zwiększanie lojalności i zaangażowania użytkowników. Początkowy efekt WOW, który wywoływał AR, wraz z popularyzacją technologii przestaje mieć znaczenie, a sukces osiągną jedynie doświadczenia, które rozwiązują konkretne problemy. Innymi słowy, przyszłość należy do AR wykorzystywanego przez marki jako narzędzie, a nie „zabawka”. 
Użytkownicy często potrzebują podglądu produktu, aby lepiej go poznać. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości mogą wirtualnie nimi manipulować, umieszczać je w dowolnym miejscu lub przeglądać dodatkowe treści na ich temat.

Wskazówka

Każdy smartfon lub tablet może być platformą AR, która tworzy nowe, przyjazne środowisko zakupów, niezależnie od tego, czy jest to sklep stacjonarny, czy internetowy. Sprzedawcy mogą wykorzystać rozszerzoną rzeczywistość w rozmaity sposób. Możliwość wypróbowania przedmiotu przed jego zakupem lub porównania ze sobą dwóch produktów poprawia satysfakcję i zmniejsza kosztowne zwroty w przypadku sprzedaży online.


IKEA Place to aplikacja, która pozwala odkryć w sobie projektanta, umieszczając wirtualne meble w dowolnej przestrzeni. Dzięki połączeniu skanowania pomieszczeń i modelowania 3D każdy mebel prawie idealnie odzwierciedla rzeczywiste proporcje. Aplikacja rozwiązuje problem, z którym boryka się większość osób, które zdecydowały się na zakup mebli – brak wyobrażenia o tym, czy wybrany przedmiot będzie pasował do wnętrza. Jest to częsty powód, dla którego ludzie zatrudniają projektantów wnętrz, którzy mogą pokazać im planowany efekt końcowy w postaci wizualizacji.
Aplikacja już wkrótce ma zostać wyposażona w nowe funkcje, takie jak wyszukiwanie wizualne, które pozwala użytkownikowi zeskanować przedmiot w realnym świecie za pomocą aparatu w smartfonie i zaoferować wybór podobnych produktów z katalogu IKEA. Możliwe, że w najbliższej przyszłości, dzięki sztucznej inteligencji, użytkownik w aplikacji wybierze nie tylko budżet, ale również będzie mógł poprosić wirtualnego asystenta o sugestie dotyczące sposobu, w jaki powinien urządzić swój pokój.

Wskazówka

Zaangażowanie prowadzi do wyższego wskaźnika konwersji – użytkownik jest dużo bardziej skłonny do podjęcia decyzji o zakupie, gdy sam wypróbuje produkt, nawet wirtualnie. 


Korzystanie z Augmented Reality sprawia, że ​​zakupy online stają się bardziej realne i przyjemne. Klienci, którzy korzystają z tej technologii, czują się pewniej dokonując zakupu, co znacznie przyczyni się do wzrostu sprzedaży.
Gama produktów, które możemy sprawdzić z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości, jest praktycznie nieograniczona. Mogą to być wspomniane wcześniej meble, gadżety, a także wirtualne przymierzenie odzieży i akcesoriów, a nawet testy makijażu. 

Dulux Visualizer to aplikacja, która dzięki wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości zrewolucjonizowała doświadczenia klientów związane z zakupem farb. Wystarczy podnieść telefon, zeskanować pomieszczenie i zobaczyć, jak wybrany kolor wygląda na ścianach oraz ocenić, czy współgra z wyposażeniem.  
Aplikacja opracowana na zlecenie producenta farb i lakierów Dulux umożliwia również robienie zdjęć i nagrywanie filmów wideo. Użytkownik może podzielić się swoim pomysłem na metamorfozę pokoju z rodziną i znajomymi, aby poznać ich opinię. 
 

 

Rys. 3. Aplikacja Dulux (Źródło: Dulux)

 

Jedną z głównych korzyści płynących z wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości są dane, które pozwolą stworzyć pełny profil klienta, uwzględniający jego upodobania, przyzwyczajenia, otaczającą go rzeczywistość oraz sposób, w jaki podejmuje decyzje. 


Ogromną wartość danych pozyskiwanych z wykorzystaniem AR już dawno dostrzegła branża beauty. Marki kosmetyczne nie mogą obserwować procesu wyboru produktu w sklepie, podczas gdy aplikacja AR umożliwia im dostęp do informacji o tym, jakie produkty testuje klient oraz które z nich odrzuca. To dane, które pozwolą na lepsze prognozowanie trendów i budowanie kampanii reklamowych. Rozszerzona rzeczywistość niesie więc nie tylko ogromną wartość dla klienta, ale również możliwość zdobycia danych, do których do tej pory nie było dostępu.

Zbieranie, przechowywanie i przetwarzanie danych gromadzonych za pośrednictwem aplikacji AR jest jednym z wyzwań, z którymi muszą zmierzyć się twórcy oraz marki. Posiadanie odpowiedniej ilości danych jest również niezbędne do tworzenia nowych, atrakcyjnych produktów AR oraz wsparcia praktycznego zastosowania tej technologii. 



 

Rys. 4. YouCam to aplikacja wykorzystuję technologię mapowania
twarzy oraz AR...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy