Opowieść jest doświadczeniem
Przypomnij sobie chwile, w których słuchałeś opowieści bliskiej Ci osoby. Co się wtedy z Tobą działo?
POLECAMY
- W trakcie każdego procesu opowiadania dochodzi wszak nie tylko do przekazywania informacji, ale również do szeregu zmian w Twoim ciele i umyśle:
- pojawiają się zróżnicowane emocje (na przykład radość, smutek, strach czy ekscytacja);
- pojawiają się wyobrażenia i wrażenia zmysłowe – kiedy słyszysz epitet „lawendowa łąka”, to nie tylko ją widzisz oczyma wyobraźni, ale również wręcz czujesz zapach lawendy;
- między opowiadającym i słuchającym wytwarza się więź, która potrafi spoić ze sobą nawet bardzo odległe sobie osoby;
- zachodzi transfer wartości – opowieści mają moc nadania faktycznego życia abstrakcyjnym zasadom i przekonaniom;
- przede wszystkim: dochodzi do budowy wspólnego świata doświadczeń z opowiadającym oraz identyfikacji słuchającego z bohaterem opowieści.
Jak widzisz, spektrum tego, co się dzieje z nami podczas doświadczenia opowieści, jest całkiem szerokie. Zapamiętaj: doświadczenie opowieści może sprawić, że nasz umysł i ciało faktycznie czegoś doświadczą – nawet takich rzeczy, z którymi nie mamy okazji bezpośrednio obcować. Oczywiście nie jest to w stu procentach to samo doświadczenie, co przeżyte samodzielnie – nie zmienia to jednak faktu, że opowieści są świetnym nośnikiem doświadczeń. To wszystko niesie za sobą bardzo istotne konsekwencje dla branży marketingu.
Doświadczenie jest kluczowe w procesie budowania marki
Musimy najpierw czegoś doświadczyć, żeby chcieć to coś kupić. Jak zatem sprawić, by ktoś dokonał od nas zakupu zanim jeszcze faktycznie doświadczy proponowanego rozwiązania? Czasami możemy zaoferowa...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!