Human storytelling experience. Jak budować spójną markę w mediach cyfrowych, korzystając z tego, co wypracował storytelling i customer experience?

Temat numeru

W tym artykule zaprezentuję Ci swoje – jak uważam, dość nowatorskie – spojrzenie na proces budowania marki i zarządzania nią. Przedstawiam w nim wizję, jak można budować markę dzięki połączeniu perspektywy narracyjnej oraz osiągnięć współczesnego customer experience. Jestem przekonany, że dzięki temu podejściu jeszcze lepiej zrozumiesz, czym jest marka, jak doświadczamy jej komunikacji i co jest kluczowe w zarządzaniu nią w dobie mediów cyfrowych. Dzięki temu będziesz budować lepsze doświadczenia swoich marek – takie, które sprawią, że ich odbiorcy zapragną uczynić je częścią swojej autonarracji i opowiedzieć o niej innym.

Opowieść jest doświadczeniem

Przypomnij sobie chwile, w których słuchałeś opowieści bliskiej Ci osoby. Co się wtedy z Tobą działo?

POLECAMY

  • W trakcie każdego procesu opowiadania dochodzi wszak nie tylko do przekazywania informacji, ale również do szeregu zmian w Twoim ciele i umyśle:
  • pojawiają się zróżnicowane emocje (na przykład radość, smutek, strach czy ekscytacja);
  • pojawiają się wyobrażenia i wrażenia zmysłowe – kiedy słyszysz epitet „lawendowa łąka”, to nie tylko ją widzisz oczyma wyobraźni, ale również wręcz czujesz zapach lawendy;
  • między opowiadającym i słuchającym wytwarza się więź, która potrafi spoić ze sobą nawet bardzo odległe sobie osoby;
  • zachodzi transfer wartości – opowieści mają moc nadania faktycznego życia abstrakcyjnym zasadom i przekonaniom;
  • przede wszystkim: dochodzi do budowy wspólnego świata doświadczeń z opowiadającym oraz identyfikacji słuchającego z bohaterem opowieści.

Jak widzisz, spektrum tego, co się dzieje z nami podczas doświadczenia opowieści, jest całkiem szerokie. Zapamiętaj: doświadczenie opowieści może sprawić, że nasz umysł i ciało faktycznie czegoś doświadczą – nawet takich rzeczy, z którymi nie mamy okazji bezpośrednio obcować. Oczywiście nie jest to w stu procentach to samo doświadczenie, co przeżyte samodzielnie – nie zmienia to jednak faktu, że opowieści są świetnym nośnikiem doświadczeń. To wszystko niesie za sobą bardzo istotne konsekwencje dla branży marketingu.

Doświadczenie jest kluczowe w procesie budowania marki

Musimy najpierw czegoś doświadczyć, żeby chcieć to coś kupić. Jak zatem sprawić, by ktoś dokonał od nas zakupu zanim jeszcze faktycznie doświadczy proponowanego rozwiązania? Czasami możemy zaoferować próbkę n...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy