Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content w social media – Przepraszam, z czym to się je?

Artykuł | 24 grudnia 2018 | NR 30
146

Termin content marketing, czyli marketing opierający się na jakościowych treściach, nie jest pojęciem nowym. Od kilku lat marketerzy, ucząc się na własnych błędach, tworzą treści, dystrybuując je we wszelkich możliwych kanałach. Co kanał to inna specyfika planowania, produkcji i tonu komunikacji wybranych treści. Niezależnie jednak od wybranego medium content powinien być wartościowy, odpowiadać na potrzeby odbiorców, a nawet wyprzedzać ich oczekiwania. Ten artykuł odpowie na Wasze pytania związane z tymi działaniami, a także podpowie, jak mierzyć ich skuteczność. 

I. PRZYGOTOWANIE CONTENTU

Czy jesteś pewny, że wiesz, do kogo mówisz?

Lub czy marka wie, do kogo chce mówić? Wydawałoby się, że analiza grupy docelowej to podstawowa i jedna z najważniejszych zasad udowania skutecznych działań marketingowych. Ale czy na pewno jest ona stosowana? W każdej strategii marketingowej pytanie „kim jest nasz konsument?” pada zazwyczaj na początku pracy nad kampanią. Po dogłębnych analizach tworzone są „persony”, czyli idealni odbiorcy naszych reklam, dopasowani do zróżnicowanych kanałów. Każdy kanał działa podobnie do zmysłu.

Odbieramy go w inny sposób, za pomocą innych bodźców. W związku z tym każdy z nich potrzebuje innych komunikatów, poprzez które dociera do odbiorcy. Większość środków przekazu ma przewagę w kierowaniu treści do konsumentów, ale media społecznościowe są nietuzinkowym przykładem medium, w którym to użytkownicy rządzą contentem. Ich zaangażowanie – reakcje, komentarze, udostępnienia – są tym, co sprawia, że Twoje treści są widoczne. Przed przygotowaniem contentu wejdź więc na chwilę w skórę Twojego fana i zastanów się, jakie treści chciałbyś czytać. I pamiętaj: nikt nie myśli tak samo jak Ty!

Jak już dowiesz się, do kogo mówisz, zastanów się, w jaki sposób chciałbyś to przekazać

Rysunek 1. Jak przygotować, dystrybuować i mierzyć content w social media

 

Na etapie przygotowywania contentu warto zastanowić się nad możliwościami dotarcia do ustalonej wcześniej grupy docelowej. Oto kilka kluczowych zasad, których musisz się trzymać, kiedy myślisz o tym, jak dotrzeć do użytkowników:

OBSZAR TEKSTOWO-JĘZYKOWY

  • Pisz prosto i zwięźle, nawet jeśli reprezentujesz „poważną” markę. 
  • Twój odbiorca ma zobaczyć „ludzką” twarz marki, a nie przeklejony spot telewizyjny czy informację prasową. Twitter nieprzypadkowo ma ograniczenie do 140 znaków tekstu (w przypadku publikowania zdjęć limit się zwiększa), a Facebook blokuje zbyt długie wypowiedzi tekstowe. Nikt nie będzie czytał długich wywodów w mediach społecznościowych. 
  • Zaangażuj swojego odbiorcę. Traktuj odwiedzających Twój fanpage lub profil na Instagramie jako równego partnera do rozmów.
  • Unikaj bezosobowych form – przecież mówisz do ludzi! 

OBSZAR WIZUALNY

  • Media społecznościowe wypełnione są zdjęciami, obrazkami 360, gifami, memami czy filmikami. Korzystaj ze wszystkich dostępnych form, by zróżnicować przekazy.
  • Nie używaj zdjęć ze stocka – to jest passé. Na topie są ładne, filtrowane zdjęcia – takie jak na Instagramie. By stworzyć takie zdjęcia, możesz skorzystać z wielu dostępnych aplikacji fotograficznych – Adobe Photoshop Express, VSCO Cam, Snapseed, GIMP.
  • By być bliżej ludzi, pomyśl o treściach publikowanych „na żywo”. Nie ma większej przewagi w mediach społecznościowych niż bycie pierwszym i obecnym „tu i teraz”. To, co zdarzyło się wczoraj, jest już nieaktualne i znika w czeluściach internetu.
  • Dowiedz się, co lubią Twoi odbiorcy.
  • Na Facebooku, dzięki Audience Insights, możesz nie tylko dowiedzieć się, jak efektywniej kierować reklamy, ale i poznać preferencje swoich konsumentów i jeszcze lepiej dopasować do nich treści. 

II. DYSTRYBUCJA

Skoro już doskonale wiesz, jak przygotować content, to teraz przechodzimy do kolejnego, równie ważnego etapu, jakim jest dystrybucja. 

WYBÓR KANAŁÓW

Według sierpniowego badania Megapanel1, w Polsce serwisy społecznościowe odwiedza ok. 22 mln internautów, co stanowi praktycznie całą grupę polskich użytkowników internetu. W kategorię społeczności wchodzą nie tylko serwisy społecznościowe, o których będzie mowa poniżej, ale i fora oraz blogi, gdzie również dystrybuuje się tego typu treści. Jak wspomniałyśmy, media społecznościowe to nie tylko Facebook czy Instagram. Jest ich dużo więcej i wciąż powstają nowe. Zastanawiając się nad wyborem odpowiedniego kanału, powinieneś znać specyfikę każdego z nich. 

  • Facebook – medium społecznościowe pierwszego wyboru. Pierwsze, co robi internauta, szukając informacji na temat marki czy firmy, to wpisuje jej nazwę w wyszukiwarce. Drugie to szukanie jej fanpage’a. Facebook to wciąż najpopularniejszy kanał społecznościowy, ale warto tu zaznaczyć, że niekoniecznie będzie najbardziej efektywny w dystrybucji treści. Nie od dziś wiemy, że Edge Rank (algorytm Facebooka) obcina organiczne zasięgi treści, by marki jak najwięcej środków inwestowały w działania reklamowe. Jeśli jesteś niewielkim graczem, Facebook może być po prostu dość kosztownym przedsięwzięciem, niekoniecznie przynoszącym efekty.
  • Instagram. To medium, poprzez które dystrybuuje się głównie content foto i krótkie formaty wideo. Jest to platforma w szczególności wizerunkowa, gdzie na pierwszym miejscu są wizualnie wyróżniające się treści. Intagram dla marki może być kanałem, na którym można prowadzić niestandardową komunikację i docierać do innej (ale równie znaczącej) grupy docelowej. 
  • YouTube. Tak, to też jest kanał społecznościowy i to jeden z najstarszych w polskim internecie. YouTube, jako największy dystrybutor treści wideo, daje też możliwości prowadzenia działań stricte społecznościowych – marka może utworzyć swój profil i wchodzić w interakcje z użytkownikami. Niestety, tak jak w przypadku Facebooka dystrybucja treści poprzez to medium bez odpowiedniego wsparcia reklamowego jest niezwykle trudna ze względu na ogrom treści publikowanych w każdej sekundzie.
  • Snapchat – medium młodych. Na Snapchata migrują najmłodsi użytkownicy mediów społecznościowych, co także jest dość ważnym wnioskiem w dystrybucji treści foto i wideo. Snapchat pozwala użytkownikom wymieniać się contentem w czasie rzeczywistym, a na dodatek są to treści dostępne maksymalnie 24 godziny od momentu ich publikacji. Dzięki filtrom i prostym narzędziom można urozmaicić publikowane treści, które przesyłane są bezpośrednio do zebranej grupy użytkowników. Na bieżąco możesz ponadto sprawdzić ich zaangażowanie oraz zmienić strategię komunikacji. 
  • Twitter. Ten nie najpopularniejszy w Polsce, ale kochany na świecie kanał społecznościowy jest wyznacznikiem obecnych trendów – tego, co się dzieje tu i teraz. Treści publikowane tutaj muszą mieć odpowiedni timing i formę, zamkniętą najczęściej w 140 znakach. Możliwe jest wzbogacenie tekstu o krótkie formaty wideo oraz foto, lecz istotą pozostaje przekazanie informacji w czasie rzeczywistym. Dla marki Twitter pozostaje świetnym miejscem do działań RTM – real-time marketing – które można zastosować na wiele sposobów: od komentowania bieżących informacji i trendów do prowadzenia działań nastawionych na konkurencję.
  • LinkedIn / Pinterest / Tumblr / Vine. Musisz wiedzieć, że takie media społecznościow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy