Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

29 sierpnia 2019

NR 47 (Sierpień 2019)

Consumer journey w e-commerce – w co inwestować, a z czego zrezygnować podczas planowania kanałów reklamowych?

0 21

Amazon staje się poważnym graczem już nie tylko na rynku e-commerce, ale również na globalnym rynku… reklamowym. Według informacji opublikowanych przez instytut Forrester Research, w roku podatkowym 2018 Amazon zanotował 10% wzrostu w dziedzinie własnej sprzedaży, 34% wzrostu w zakresie rozwoju marketplace dla firm zewnętrznych, 47% wzrostu sprzedaży usług AWS (Amazon Web Services) i aż 120% wzrostu przychodów z reklam.

Według szacunków niektórych obserwatorów rynku, pod względem dynamiki wzrostu biznesu reklamowego Amazon prześcignął w tym roku Facebooka czy Google’a – a w ostatnich latach do zaledwie tych dwóch firm szła większość z dwucyfrowo rosnących wydatków na reklamę digitalową. 
Dlaczego Amazon czy inne firmy e-commerce nagle przewyższają pod względem tempa wzrostu inne firmy, w tym wiele mediów? Dlatego, że jest to de facto „reklama w punkcie sprzedaży”, a e-commerce jako kanał sprzedaży zaczyna mieć coraz większy udział w łącznej sprzedaży coraz większej liczby produktów. W wielu kategoriach produktowych sprzedaż tradycyjna nie rośnie lub rośnie nieznacznie, natomiast sprzedaż w kanale online dla wielu kategorii produktowych i produktów wzrasta z roku na rok w tempie dwucyfrowym. Co więcej, instytut Statista przewiduje, że lata największego wzrostu są właśnie przed nami, jednak będzie tylko kilka najbliższych lat – później rynek stopniowo będzie się nasycał i wzrosty nie będą już aż tak znaczące. 
Wracając do „reklamy w punkcie sprzedaży” – pamiętam jak wielu klientom zależało (i nadal zależy) na obecności reklamowej w pobliżu supermarketów czy innych miejsc, gdzie można kupić ich produkty. Jeśli wchodzimy na stronę internetową sklepu to znaczy, że już przynajmniej rozważamy dokonanie jakiegoś zakupu – a to już znacznie dalej na ścieżce zakupowej niż w momencie, gdy przeglądamy przypadkowe strony w zupełnie innych celach. Dlatego właśnie obecność reklamowa na stronach sklepów internetowych zaczyna być dla niektórych klientów nawet ważniejsza niż w innych kanałach.
„Ludzie nienawidzą jak im się coś sprzedaje, ale… uwielbiają kupować” – tak mawia Jeffrey Gitomer, znakomity trener sprzedawców. Odrzucamy natrętną perswazję, ale bardzo chętnie przyjmujemy pomoc w poszukiwaniu tego, na czym nam zależy. Stąd bardzo skutecznym kanałem wywierania wpływu na konsumentów staje się wyszukiwarka. Do pewnego czasu monopol w tym zakresie należał w większości krajów świata do firmy Google.
 

Okazuje się, że w Amazonie aż 90% wyświetleń kart produktowych generowanych jest właśnie przez wyszukiwania produktów w serwisie, a nie w wyszukiwarkach zewnętrznych. Dlatego właśnie wyszukiwarka Amazona czy jej odpowiedniki w innych sklepach, czy marketplace’ach stają się cennym kanałem komunikacji, bo można zakładać, że wiele osób, które z nich korzysta, to osoby rozważające zakup konkretnego produktu. 


Kolejny ważny kanał to strona główna sklepu e-commerce. To bardzo często pierwszy kontakt ze sklepem, a dodatkowo istotne źródło konwersji. Z raportu przygotowanego przez frisco.pl w 2019 r., który był omawiany podczas tegorocznej edycji Forum IAB wynika, że właśnie strona główna jest główną stroną startową ścieżek konwertujących czyli prowadzących do zakupu. W 74% ścieżka konwertująca zaczynała się właśnie na stronie głównej, podczas gdy w przypadku karty produktowej ten odsetek wynosił 61% – ciągle wysoko, ale jednak mniej. Dlaczego tak jest? Prawdopodobnie wynika to z tego, że osoby, które wchodzą na stronę sklepu, są nieco bardziej otwarte na dokonanie zakupów niż ci, którzy tr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy