Consumer journey w e-commerce – w co inwestować, a z czego zrezygnować podczas planowania kanałów reklamowych?

Temat numeru

Amazon staje się poważnym graczem już nie tylko na rynku e-commerce, ale również na globalnym rynku… reklamowym. Według informacji opublikowanych przez instytut Forrester Research, w roku podatkowym 2018 Amazon zanotował 10% wzrostu w dziedzinie własnej sprzedaży, 34% wzrostu w zakresie rozwoju marketplace dla firm zewnętrznych, 47% wzrostu sprzedaży usług AWS (Amazon Web Services) i aż 120% wzrostu przychodów z reklam.

Według szacunków niektórych obserwatorów rynku, pod względem dynamiki wzrostu biznesu reklamowego Amazon prześcignął w tym roku Facebooka czy Google’a – a w ostatnich latach do zaledwie tych dwóch firm szła większość z dwucyfrowo rosnących wydatków na reklamę digitalową. 
Dlaczego Amazon czy inne firmy e-commerce nagle przewyższają pod względem tempa wzrostu inne firmy, w tym wiele mediów? Dlatego, że jest to de facto „reklama w punkcie sprzedaży”, a e-commerce jako kanał sprzedaży zaczyna mieć coraz większy udział w łącznej sprzedaży coraz większej liczby produktów. W wielu kategoriach produktowych sprzedaż tradycyjna nie rośnie lub rośnie nieznacznie, natomiast sprzedaż w kanale online dla wielu kategorii produktowych i produktów wzrasta z roku na rok w tempie dwucyfrowym. Co więcej, instytut Statista przewiduje, że lata największego wzrostu są właśnie przed nami, jednak będzie tylko kilka najbliższych lat – później rynek stopniowo będzie się nasycał i wzrosty nie będą już aż tak znaczące. 
Wracając do „reklamy w punkcie sprzedaży” – pamiętam jak wielu klientom zależało (i nadal zależy) na obecności reklamowej w pobliżu supermarketów czy innych miejsc, gdzie można kupić ich produ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy