Branding, czyli projektowanie emocji

Temat numeru

Jako projektant skupiam się w tym artykule na wizualnych aspektach budowania brandingu. Jednak branding to nie tylko ładne obrazki. Dlatego zacznijmy od testu.

Zamknij oczy i pomyśl „doskonały branding”. Jaki obraz przychodzi Ci na myśl jako pierwszy? Coca-Cola? Apple? Może Google? Teraz przypomnij sobie trzy marki samochodów. Wyobraź sobie trzy różne nazwy napojów bezalkoholowych. Pomyśl o sportowych butach. Żaden problem, prawda? Rozpoznawalne, ważne dla nas marki, przywołujemy w naszych umysłach dosłownie w ułamku sekundy. Jak stać się pierwszą myślą w głowie klienta? 
 

POLECAMY

Rys. 1. Najbardziej rozpoznawalne logotypy marek


Branding to nie tylko logo 

W procesie brandingu należy myśleć językiem wizualnym, a nie jedynie samym logo. 

Język ten wspólnie ze znakiem tworzy identyfikację wizualną, składającą się z kolei, razem z wizją marki, jej wartościami, zachowaniem i komunikacją z otoczeniem, na tożsamość marki, czyli zespół cech mających w oczach konsumenta odróżniać ją od konkurencji. Logo jest jedynie szczytem góry lodowej, identyfikacji wizualnej. 
 

Wskazówka

W ramach prac nad tożsamością wizualną marki warto dążyć do tego, by materiały marketingowe były rozpoznawalne również bez logo. 

 

Ciekawostka

Słowo brand pochodzi od znakowania bydła przez farmerów. Znakowanie rozgrzanym prętem służyło identyfikacji danego stada z jego właścicielem.


Elementy wizualne marki  

Logo

Ludzie często mylą logo z marką, ale logo jest w rzeczywistości jednym...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy