Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

5 listopada 2021

NR 60 (Październik 2021)

Automatyzacja w marketingu – jak wybrać platformę krok po kroku? 10 narzędzi dla małych i dużych firm

0 19

Rynek marketing automation jest już na takim etapie, że właściwie wszyscy marketerzy o tym pojęciu słyszeli. Większość z nich dokonała próby wdrożenia, a nawet kilku. Niestety, bardzo często były one nieskuteczne i nie można ich było uznać za biznesowy sukces. Dlaczego? Wielu chce wprowadzić marketing automation, bo „tak należy” i „konkurencja tak robi”, a nie dlatego, że realnie tego potrzebuje.

Bez względu na to, czy dopiero rozważasz wdrożenie narzędzia do automatyzacji marketingu, czy już je stosujesz, ten artykuł jest dla Ciebie. Podpowiem Ci, jak wybrać platformę krok po kroku oraz jak się do tego wyboru przygotować. 
Wiem, że chcę wdrożyć marketing automation. Co dalej? 

POLECAMY

1. Zdefiniuj cele (i wstępny zakres)

Zanim wpiszesz w wyszukiwarkę frazę „marketing automation najlepsze narzędzia”, zastanów się, co Ty właściwie chcesz osiągnąć przez implementację tej technologii. Wdrożenie chatbota, dynamicznie podmieniane treści, kampanie e-mail lub SMS – to tylko sposoby realizacji. Marketing automation daje wiele możliwości. Zastanów się, jak chcesz je wykorzystać w swoim biznesie. Przemyśl, w jaki sposób sprawdzisz, czy inwestycja pieniędzy i czasu Twojego zespołu się zwróciła. Określ Key Results, za pomocą których będziesz mierzyć wdrożenie marketing automation. 
Wybierz kryterium, według którego będziesz oceniać rozwiązania istniejące na rynku – łatwość czy szybkość wdrożenia, a może największa efektywność dla biznesu. Ustal to w swojej organizacji. 

2. Zdefiniuj zakres wdrożenia

Zdefiniuj zakres wdrożenia, czyli sposób, w jaki będziesz chciał osiągnąć swoje cele.
 

Cele i zakres wdrożenia automatyzacji marketingu w firmie usługowej 

Cel -> Zakres 
  1. Większa liczba leadów >>> Chatbot typu Lead Generation.
  2. Zwiększenie subskrybentów Newslettera >>> Exit-intent pop-up na treściach blogowych.
  3. Skrócenie procesu zakupowego >>> Automatyzacja umówienia spotkania z handlowcem.

 

Cele i zakres wdrożenia automatyzacji marketingu w sklepie internetowym 

Cel ->Zakres 
  1. Obniżenie BounceRate >>> Pop-up ze zniżką na pierwsze zakupy i zapisem do Newslettera.
  2. Zwiększenie wartości koszyka produktowego >>> Rekomendacje produktowe na stronie. 
  3. Poprawa konwersji >>> Automatyzacja ratowania koszyków.


Dobrze opisany zakres wdrożenia pozwoli na określenie niezbędnych funkcji czy modułów aplikacji, z których będziesz chciał skorzystać. Na tej podstawie stwórz listę funkcji, jakie dany system powinien posiadać, np.

  • możliwość zakupu dedykowanych adresów IP dla maili wychodzących,
  • funkcjonalność Chatbota,
  • dwukierunkowa integracja z Zapierem lub integracja z Segmentem.

Oszacuj, które elementy są must have, a które tylko nice to have. 
Warto mieć ambitne cele, ale pamiętaj, że wszystkiego nie wdrożysz od razu. Automatyzacja marketingu to proces. Zaplanuj go! Przygotuj harmonogram swoich działań i na początek zacznij od tzw. quick wins celów, które stosunkowo łatwo osiągniesz, by następnie realizować kolejne, bardziej wymagające. 

3. Zdefiniuj zasoby 

Znasz już odpowiedź na pytanie, „po co chcesz wdrożyć marketing automation”. Teraz pora na zdefiniowanie zasobów do realizacji tego celu – czasu, budżetu i, co najważniejsze, ludzi. Bez odpowiednich pracowników, którzy zajmą się wdrożeniem, będziesz musiał skorzystać z rozwiązania typu plug and play. 
Jak w każdym projekcie ważne jest określenie czasu. W tym też pomoże Ci harmonogram, który stworzyłeś wcześniej. Zastanów się, czy Twoim celem jest wdrożenie systemu automatyzacji w trakcie najbliższego kwartału czy zautomatyzowanie ratowania koszyków w trakcie najbliższego tygodnia. 
Zakreśl ramy swojego budżetu. Na rynku marketing automation znajdziesz wiele rozwiązań. Zanim zorientujesz się, jaki jest ich koszt, zastanów się, ile jesteś w stanie za nie zapłacić i czy masz to ujęte w planach budżetowych na ten kwartał.
 

Jakie funkcje są dla mnie kluczowe?
  • Kampania e-mail
  • Live chat
  • Chatbot
  • SMS
  • Web-puch
  • Mobile (push, in-app)
  • Pop-up
  • Dynamicznie zmieniane treści
  • CRM
Jakie zasoby posiadam?
  • Ludzie
  • Czas
  • Pieniądze

 

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę? 
  • Czy support jest w języku polskim?
  • Czy na stronie znajdziesz dodatkowe materiały edukacyjne?
  • Na jak długi okres podpisujesz umowę? Czy możesz ją rozwiązać w dowolnym momencie?
  • Czy dane będą hostowane w ramach Unii Europejskiej?
  • Czy w powiadomieniach push będziesz mógł podpiąć własny klucz firebase?
  • Czy API pozwoli Ci na zintegrowanie z innymi systemami?
  • Czy będziesz mógł dodać własne konto e-mail jako konto wysyłkowe do kampanii email marketingowych?


4. Wybór narzędzia do automatyzacji

Zrób rozeznanie i przygotuj listę rozwiązań tzw. shortlist, z których chcesz skorzystać. Pomocne w tym może być wyszukanie informacji, takich jak ogólny opis platformy czy posiadane funkcjonalności na różnego rodzaju marketplace’ach typu GetApp czy Capterra, lub po prostu zadanie pytania w grupie/społeczności/sieci na Facebooku czy LinkedIn, wszędzie tam, gdzie znajdziesz ludzi ze swojej branży, którzy chętnie podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami. 
Masz listę – co dalej? Możesz przygotować brief, w którym określisz swoje wymagania i prześlesz do firm, z wyborem których się wahasz, lub skontaktować się z agencją specjalizującą się w marketing automation, której specjaliści doradzą Ci, jakie narzędzie powinieneś wybrać, aby jak najlepiej odpowiadało na Twoje potrzeby. 

5. Przetestuj!

Skąd będziesz wiedział, że dane narzędzie pasuje do Ciebie i Twojego biznesu, jeśli go nie przetestujesz? Umów się z handlowcem na demo lub załóż konto na platformie i po prostu zapoznaj się z systemem. Sprawdź, czy poszczególne funkcjonalności działają prawidłowo, czy jesteś w stanie za pomocą testowanego narzędzia zbierać dokładnie te informacje, na których Ci zależy i których potrzebujesz. 
Porównaj dopasowanie do Twoich wymagań i oczekiwań biznesowych, ceny oraz do perspektyw rozwoju. 
Jeśli na tym etapie wahasz się już tylko między dwoma czy trzema rozwiązaniami, poproś dostawców tych narzędzi, aby zarekomendowali Ci tzw. klientów referencyjnych. To klient z Twojej branży lub do niej zbliżonej, który już korzysta z danego narzędzia i może podzielić się z Tobą swoją opinią i doświadczeniem. 
 

Ważne

Nie dyskwalifikuj zbyt szybko rozważanych narzędzi, ale i nie zapalaj się za bardzo. Zachowaj rozsądek. Oceń na chłodno, czy dane rozwiązanie spełnia Twoje wymagania. Możesz początkowo być zachwycony UX aplikacji, ale może się okazać, że brakuje 3–5 funkcji, które będą niezbędne do zrealizowania scenariuszy. 

Nie odrzucaj rozwiązania zbyt szybko. Jeśli szukasz konkretnej funkcji, a na stronie internetowej nie znalazłeś informacji, czy dane narzędzie ją posiada, skontaktuj się z handlowcem. On na pewno odpowie na Twoje pytania. 


6. Re-ewaulacja i negocjacje

Po przetestowaniu rozwiązań z Twojej listy z pewnością będziesz mieć swoje wnioski. Twoje cele i założenia, które przyjąłeś na początku, mogły ulec zmianie. Teraz wiesz więcej. Być może, to, co było Twoim must have, okazało się tylko nice to have i odwrotnie. Pamiętaj, że nie samo rozwiązanie, ale i team wdrożeniowy decyduje o tym, czy Twoja inwestycja w marketing automation będzie opłacalna. 

7. Wybór

Czas na podjęcie decyzji. Z pewnością teraz, po odpowiednim przygotowaniu, będzie ona łatwiejsza. 

10 narzędzi do automatyzacji

Na rynku MarTech znajdziesz setki narzędzi, które pomogą usprawnić codzienną pracę marketera. Wybór 10 rozwiązań, którym wspólnie przyjrzymy się bliżej, był więc dużym wyzwaniem. Postanowiłem zapytać na grupach ekspertów-użytkowników o to, jakich narzędzi używają na co dzień. Wyniki prezentuję poniżej.

user.com

Jest to platforma zawierająca funkcjonalne narzędzia do automatyzacji nie tylko marketingu, ale także procesów sprzedaży i obsługi klienta, które umożliwiają zbieranie danych o odwiedzających stronę internetową oraz dostarczanie im spersonalizowanych komunikatów w odpowiednim momencie za pomocą wielu kanałów komunikacji. Anonimowego użytkownika zmienia w szczęśliwego klienta, pozwalając na zrozumienie jego potrzeb, zwiększenie jego zaangażowania, zadowolenia i lojalności. 
User.com oferuje darmowy 14-dniowy okres próbny, bez konieczności podpinania karty. 
Wśród klientów korzystających z user.com znajdują się: 

  • APART
  • wakacje.pl
  • BNP Paribas
  • BricoMarche 

 

Adres www: user.com


GetResponse

Jest to narzędzie zaprojektowane tak, abyś mógł śledzić i analizować konwersje w witrynie, segmentować subskrybentów i przeglądać wahania godzinowe. GetResponse automatycznie sprawi, że każdy Twój newsletter będzie wyglądać dobrze bez względu na to, z jakiego urządzenia korzysta Twój klient. (źr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy