Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aplikacje AR – 3 praktyczne sposoby wykorzystania

Artykuł | 26 kwietnia 2019 | NR 37
100

Każdego dnia spędzamy sporo czasu wpatrzeni w ekran smartfona czy komputera. Co, jeżeli nie musielibyśmy tego robić? Jeżeli wszelkie informacje potrzebne nam do pracy, nauki czy rozrywki byłyby dostępne bez sięgania do kieszeni,  w zasięgu wzroku w zależności od kontekstu. Jeżeli chcielibyśmy dowiedzieć się, jaka będzie dziś pogoda, sprawdzić aktualne kursy akcji czy to, jak nasz wymarzony samochód wyglądałby na podjeździe, wystarczy wykonać gest lub wydać komendę słowną. Tak wygląda rozszerzona rzeczywistość, z którą każdy z nas zetknie się prędzej czy później. Wszelkie potrzebne informacje dostępne dla nas w każdej chwili.

Co to jest rozszerzona rzeczywistość (AR)?

Definicji rozszerzonej rzeczywistości (ang. Augmented Reality – AR) jest wiele, ale dla większości z nas pierwsze doświadczenia będą polegały na oglądaniu wirtualnych obrazów nałożonych na świat rzeczywisty przez ekran telefonu. Następnie te „ekrany” będzie można nosić w formie okularów czy soczewek. Choć smartfon będzie nam towarzyszył jeszcze przez jakiś czas, powoli jego miejsce spróbują zająć różne wynalazki dające dostęp do informacji natychmiast, bez sięgania po urządzenie (ang. hands-free). Czy tak będzie wyglądała nasza przyszłość? Przekonamy się niedługo.

Czym różni się rozszerzona rzeczywistość od wirtualnej rzeczywistości (VR)?

Jak w takim razie nie pomylić wirtualnej rzeczywistości (ang. Virtual Reality– VR) z AR? Okazuje się, że dość łatwo rozróżnić obie technologie. Zasadniczo w przypadku VR mamy do czynienia z odizolowaniem użytkownika od świata, co może być zarówno wadą, jak i zaletą. W przypadku AR nie tracisz kontaktu z rzeczywistością. Jest ona wzbogacona o dodatkowe informacje, które są dla Ciebie wartościowe w danym kontekście. Na różnicę pomiędzy tymi technologiami najlepiej spojrzeć jak na dwa bieguny pewnego spektrum:

AR w świadomości masowej

Z pewnością słyszałeś o PokemonGO. Były firmy, które organizowały swoje kampanie marketingowe wokół tej aplikacji. Media zaś ogłaszały wejście AR do świadomości masowego konsumenta. O ile był to rzeczywiście fenomen na skalę światową, to aby AR mógł być powszechnie używaną technologią, musi zostać spełnionych pięć warunków.

Rozwiązania AR dostępne przy pomocy okularów AR jeszcze jakiś czas nie spełnią tych wszystkich kryteriów. Problemy są zarówno z pojemnością baterii, jak i brakiem ekosystemu użytecznych aplikacji. Warunki jednak są spełnione dla smartfonów wysokiej klasy.

Firmy Apple oraz Google wydały swoje biblioteki do tworzenia aplikacji AR (ARKit i ARCore). Dzięki nim pojawiła się możliwość wykorzystania potencjału AR w najnowszych smartfonach z systemem iOS i Android. Aplikacje AR są dostępne również na starszych smartfonach, ale nie wykorzystują w pełni możliwości tej technologii i przez niektórych ekspertów nie są uważane za kompletne rozwiązania AR.

Rys. 1. Spektrum immersyjnego przetwarzania danych (Źródło: www.giantlazer.com)

 

Rys. 2. Popularność hasła: „Augmented Reality” od 2004 r. do września 2017 (Źródło: Google Trends)

 

Jak za pomocą AR wspierać sprzedaż?

Przykład wyjątkowo praktycznego zastosowania technologii AR stanowi aplikacja towarzysząca katalogowi IKEA (link: //goo.gl/XWS3jE). Pozwala ona na obejrzenie mebli wirtualnie we własnym domu przed ich zakupem. Z aplikacji zawierającej przegląd produktów stała się praktycznym narzędziem pozwalającym konsumentom sprawdzić, jak dany mebel wygląda w ich wnętrzu. Dzięki takiej wizualizacji klienci mogą nabrać pewności, że wybrany przez nich produkt spełnia ich oczekiwania.

Analogicznie można zrobić z każdym produktem, na którego wartość wpływa nasze poczucie estetyki w kontekście miejsca. Zapewne nasz klient chciałby zobaczyć, jak wygląda jego samochód na podjeździe albo sprawdzić kolor ścian czy wzór kafelków. Ta możliwość sprawdzenia danego produktu zawczasu bez konieczności jego zamawiania/wypożyczania może skrócić czas podjęcia decyzji zakupowej. Praktyczne zastosowanie AR dostępne jest dla wielu typów produktów oprócz mebli, np. dzieł sztuki, produktów do urządzania wnętrz, farb, podłóg, obrazów, rzeźb, gadżetów, pojazdów, rowerów, ubrań, kosmetyków itd.

AR potrzebuje pięciu warunków, aby stać się rozwiązaniem konsumenckim:

  1. Sprzętu jakości firmy Apple – niekoniecznie wyprodukowane przez Apple.
  2. Baterii, która jest w stanie funkcjonować przynajmniej jeden dzień.
  3. Połączenia z internetem.
  4. Ekosystemu aplikacji.
  5. Wsparcia ze strony największych graczy w sieci.

 

Zastosowania nie muszą ograniczać do umieszczania Twoich produktów w przestrzeni klienta. Można też umieścić produkt „na” kliencie. Tak działają aplikacje L’Oreal, Sephora czy EsteeLauder – można przetestować wirtualny makijaż bez udawania się do sklepu.

Podobnie jak w przypadku katalogu AR IKEA, aplikacja AR jest świetnym dodatkiem do gazetek i katalogów, w ramach których można obejrzeć produkt w 3D.

Trzy korzyści z wykorzystania AR:

  1. Dostarczenie realnej wartości dla klienta.
  2. Bycie jednym z pierwszych w swojej branży.
  3. Pokazanie firmy jako lidera innowacji.

 

Trzy główne wady to:

  1. Najbardziej zaawansowana technologia AR działa na najdroższych smartfonach, które nie są dostępne dla większości konsumentów.
  2. AR z wykorzystaniem gogli, które dają dodatkowe możliwości, nie jest gotowe dla konsumentów.
  3. Błyskawicznie zmieniające się technologie, urządzeni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy