Analityka 2022. Czy jesteśmy gotowi?

Temat numeru

Zmiany technologii, otoczenia prawnego i zachowania użytkowników od dawna wymuszają ewolucję metod i narzędzi analitycznych. Wydaje się jednak, że najbliższe lata przyniosą nam coś więcej, niż tylko rozbudowę narzędzi i wzrost liczby mierzonych wymiarów i metryk. Czego możemy się spodziewać? I jak przygotować się na zmiany?

Pożegnanie z ciastkami?

Hasło nadchodzącego „świata bez ciasteczek” jest już chyba znane większości marketerów. Czy rzeczywiście czeka nas cookieless world? Niezupełnie. O historii przeciągania liny między dostawcami technologii w zakresie plików cookie pisałem w artykule Wojna o dane i prywatność w 60. numerze „Magazynu Online Marketing” – do pobrania na adequate.click/WDP8. Polecam lekturę tego tekstu, bo jest on dobrym wprowadzeniem do tematyki tego artykułu. W skrócie: pliki cookie nie zostaną wyeliminowane. Owszem, nadchodzi zmierzch 3rd party cookies, które zresztą już od pewnego czasu domyślnie nie są obsługiwane przez część przeglądarek, na czele z Safari firmy Apple, która była inicjatorem tych zmian. Chrome rozpocznie wycofywanie ich obsługi pod koniec roku 2022, ale zakończenie całej operacji planowane jest dopiero na koniec 2023 r. Rzecz w tym, że 3rd party cookies nie grają obecnie istotnej roli w analityce i zablokowanie ich obsługi jest zmartwieniem głównie sieci reklamowych, wykorzystujących dane behawioralne, w szczególności w remarketingu – m.in. sieci reklamowej firmy Google, która pracuje nad rozwiązaniem, mającym zastąpić ciasteczka 3rd party w przeglądarce Chrome. Analityka wykorzystuje obecnie przede wszystkim ciasteczka 1st party i na razie nic nie wskazuje, by miały one zostać zablokowane. To zresztą mało prawdopodobne – spowodowałoby to drastyczne pogorszenie doświadczenia użytkowników, konieczność nieustannego logowania się i ponownego dodawania produktów do koszyka, bo dane te będą mogły być utrzymane wyłącznie w czasie trwania sesji. Zresztą to wymagałoby od większości serwisów poważnej i kosztownej modyfikacji własnej technologii, bo dziś praktycznie żadna strona e-commerce nie jest w stanie funkcjonować bez cookie, o czym można się łatwo przekonać, wyłączając obsługę ciasteczek w przeglądarce (rys. 1).
 

POLECAMY

Rys. 1. Bez plików cookie nie jest w stanie dziś funkcjonować praktycznie żadna strona e-commerce


Server side tracking

Trzeba jednak pamiętać, że m.in. Safari ogranicza również pliki 1st party utworzone przez skrypty śledzące (a nie przez serwer strony) i prawdopodobnie coraz więcej przeglądarek pójdzie tą drogą. Dlatego utrzymanie jakości śledzenia wymaga zaimplementowania śledz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy