Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

2 kwietnia 2019

NR 44 (Luty 2019)

9 sposobów na ocieplenie relacji w automatycznej komunikacji mailingowej, czyli lead nurturing w praktyce

0 38

Klasyczny mailing się skończył. Jako masowy „druk bezadresowy” stracił moc i wiarygodność, trafiając w stos obojętnych powiadomień czy nawet spamu. Nawet jego automatyzacja nie spowoduje wzrostu sprzedaży, jeśli nie potraktujesz odbiorcy wystarczająco osobiście. Co to znaczy? Jakie aspekty mailingu warto zoptymalizować w Twoim przekazie i jak to zrobić, żeby wzmocnić relację z klientem?

1. Nadawca jako konkretna osoba

Pierwsza rzecz, która jest kluczowa w nawiązaniu pierwszego kontaktu, to oczywiście wygląd e-maila w skrzynce pocztowej. Pole nadawcy czytane jest zwykle jako pierwsze – warto już w tym miejscu zasygnalizować, że to nie bok@ czy kontakt@ przesyła Ci wiadomość. Dedykowany specjalista zajmujący się konkretną kategorią produktów, o których przeczytasz w e-mailu, zdecydowanie znacznie zwiększy otwieralność e-maili oraz szansę na zakup. 

2. Osobisty zwrot w temacie

Drugim polem jest temat e-maila. W swojej krótkiej treści powinien być osobisty, intrygujący i rzeczowy. Dlaczego jednak dobry temat jest trudny? Biorąc pod uwagę, że większość e-maili otwieranych jest dziś na smartfonach, tryb listy w skrzynce może uciąć Twój kwiecisty tytuł nawet do 40 znaków. Dlatego większe znaczenie niż ozdobne ikonki ma obecność imienia odbiorcy w temacie e-maila. Jego użycie skraca dystans i dodatkowo uwiarygadnia e-mail, który dużo rzadziej odbierany jest jako spam. 
Co zrobić, gdy 40 znaków to za mało na wyjaśnienie treści wiadomości? Jeśli udało Ci się zaintrygować tematem, pozostaje wyjaśnić kontekst, jednoznacznie określić, o czym piszesz w e-mailu. Użyj do tego tekstu nagłówkowego (preheader text), który daje kolejnych 40-50 znaków do wyświetlenia użytkownikowi na liście skrzynki. Będzie on widoczny tuż po tytule (na desktopie) albo pod nim (na smartfonach). Gmail wyświetli nawet 100 znaków preheadera, więc to tutaj, w dalszej części komunikatu, jest miejsce na emotikonki.
Taka struktura nagłówków zwiększa szanse na otwarcie e-maila. 

Wskazówka

Pamiętaj, pierwszy kontakt odbywa się w przesyconej treścią tekstową liście e-maili w skrzynce. Wyciągnij rękę do klienta – mów po imieniu.


3. „Dokładnie to!” – dopasowana do preferencji oferta

Jednym z największych atutów systemów automatyzacji marketingu są dane o preferencjach klienta. Są one gromadzone jeszcze zanim klient zdecyduje się podać swojego e-maila w formularzu rejestracji. 
Jaki kolor dominował w przeglądanych spodniach?
Który rozmiar buta użytkownik sprawdzał w stanach magazynowych? Czy woli auta sportowe czy rodzinne minibusy? Niezależnie od branży taka wiedza pozwala sprzedawcy skrócić i ułatwić dalszą komunikację.
Monitoring ruchu na stronach buduje olbrzymią bazę danych, którą wykorzystać można do ścisłego dopasowania oferty. Dzięki ustalonym algorytmom odbywa się to automatycznie. Każda wizyta na stronie i akcja podjęta w mailu buduje profil klienta, któremu możesz zaproponować jego ulubioną kategorię produktu lub dokładnie ten produkt, którego szuka. Odbywać się to może w wielu kanałach jednocześnie:

  • w personalizowanym mailingu,
  • w dopasowanym contencie strony www,
  • sms-em,
  • webpushem z przeglądarki internetowej,
  • poprzez chat.

Jest to jednak proces, który wymaga czasu. Jak utrzymać kontakt, gdy klient nie jest jeszcze gotów do zakupu? Od początku pielęgnuj osobistą relację ustawiając mailing z odpowiednim harmonogramem.

Wskazówka

Jak utrzymać kontakt, gdy klient nie jest jeszcze gotowy do zakupu? Od początku pielęgnuj osobistą relację, ustawiając mailing z odpowiednim harmonogramem.


4. Timing

Skuteczne „podgrzewanie” kontaktu to umiejętne dostarczenie wiarygodnej informacji odbiorcy w czasie, gdy ten gotów jest ją przyjąć. Brzmi skomplikowanie? Jest to proces zbliżony psychologicznie do uczenia się. Zaraz po zainteresowaniu tematem („pierwszej lekcji”) należy go krótko podsumować, żeby lepiej zapadł w pamięć. 
Taką funkcję pełni mailing po pierwszym kontakcie klienta z produktem na stronie WWW. Dzięki monitori...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy