Dołącz do czytelników
Brak wyników

7 niezbędnych narzędzi e-commerce menedżera

Artykuł | 17 grudnia 2018 | NR 26
107

Rynek e-commerce cechuje obniżony próg wejścia, dlatego wiele osób mających pomysł na swój biznes próbuje swoich sił, zaczynając od sprzedaży online. Według prognoz Sociomantic Labs, w 2015 r. liczba sklepów online przekroczyła 22 tys. Polski rynek e-commerce rośnie znacznie szybciej niż pozostałe kraje UE, a jego wartość w 2015 r. została wyceniona na 32 mld zł. Handel internetowy jest więc bardzo wartościowym i jednocześnie konkurencyjnym miejscem, a sama sieć ogromnym źródłem potencjalnych klientów. Warto więc wykorzystać wszystkie możliwości i szukać nietuzinkowych narzędzi, które zwiększą Twoją sprzedaż. Przedstawiamy ci listę 7, o których jeszcze nie słyszałeś, a które pozwolą Ci skuteczniej zarządzać e-sklepem i zwiększyć przychody. 

Monitoruj ceny i dostępność produktów w sklepach internetowych Twojej konkurencji 

Jeśli w swojej ofercie masz produkty, które łatwo znaleźć u konkurencji, zapewne wiesz, że właściwa polityka cenowa znacząco wpływa na Twój sukces. Jednym z ważniejszych czynników przy ustalaniu cen jest obserwacja konkurencji oraz odpowiednia reakcja na działania przez nią podejmowane. W dobie powszechnej dostępności informacji zadanie to wydaje się banalne. Możesz odwiedzić strony internetowe konkurencji i sprawdzić ceny. W przypadku kilku produktów da się to zrobić ręcznie. Szybka analiza i wiesz, co robić. Przy kilku setkach lub tysiącach produktów na taką analizę potrzeba kilku dni. Tymczasem nowe szanse sprzedażowe pojawiają się codziennie. Warto więc skorzystać z gotowych systemów, które monitorują sklepy konkurentów i automatycznie dostarczają gotowe porównania.

Chcesz wprowadzić nowy produkt i potrzebujesz wiedzieć jaka jest jego rynkowa wartość? Aplikacje, takie jak PricePanorama, Szpiegomat czy Dealavo, dostarczą Ci na ten temat kompleksowej wiedzy. Dzięki nim dowiesz się między innymi w ilu i jakich sklepach dane produkty są oferowane i jaki jest czas realizacji zlecenia (czy konkurencja wysyła produkty od ręki, czy czas oczekiwania to 2 tygodnie). Możesz też szybko uzyskać informacje na temat kosztów dostawy oraz przestudiować, jak zmieniają się trendy cen, a nawet dostępność produktów w danych sklepach. Dzięki temu Twoja oferta będzie atrakcyjniejsza niż konkurencji. 

Wykorzystywanie takich aplikacji to nie tylko ogromna automatyzacja i oszczędność czasu, ale też mocne fundamenty dla Twojej strategii marketingowej i cenowej. Inteligentne algorytmy sugerują, gdzie tracisz, oferując ceny zaniżone w stosunku do konkurencji, a gdzie możesz je lekko tylko zmodyfikować, aby przejąć pozycję lidera w branży. Jeśli np. okaże się, że tylko w Twoim sklepie internetowym klient może znaleźć dany produkt dostępny od ręki, możesz nieco podnieść cenę w stosunku do konkurencji. Zakupy online to przecież możliwość błyskawicznych zakupów, stąd część klientów będzie skłonna dopłacić nieco więcej i otrzymać produkt od razu. 

Daj się łatwiej znaleźć klientom 

W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić, aby prowadzić sklep internetowy bez odpowiednich narzędzi SEO i SEM. Jeśli nie masz mocnej marki oraz wytworzonej wokół niej społeczności (jak np. Nike, Reserved, Empik itd.), jednym z Twoich podstawowych działań będzie walka o najwyższe miejsca w wyszukiwarkach internetowych oraz płatna reklama Google’a. 

Rysunek 1. Definiowanie produktów strategicznych i monitorowanie ich cen w odniesieniu do innych produktów konkurencyjnych, nawet gdy są to produkty różnych producentów

 

Podstawą do skutecznego pozycjonowania strony internetowej jest jej odpowiednia optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. W przypadku mało konkurencyjnych słów kluczowych często sama optymalizacja strony przyczynia się do znacznej poprawy pozycji w wyszukiwarkach. Wykorzystaj narzędzia do przeprowadzenie audytu SEO, które przede wszystkim sprawdzą poprawność wypełnionych metatagów dla stron, produktów, kategorii itd. Warto skorzystać z narzędzia, które na podstawie wskazanych słów kluczowych dla danej strony wskaże Ci, jak dobrze nasyciłeś ją wybranym słowem. 

Większość popularnych platform do zarządzania sklepami internetowymi ma wbudowane podstawowe narzędzia SEO w panel. Jeśli jednak uważasz, że to za mało, możesz posiłkować się np. Seoptimer lub Seoquake. Są to darmowe narzędzia do analizy budowy Twojego e-sklepu pod kątem możliwości optymalnego pozycjonowania. Polska aplikacja Seo-Stat to z kolei dobre rozwiązanie, jeśli prowadzisz także międzynarodową sprzedaż, ponieważ kontroluje wyniki, które uzyskujesz również w zagranicznych (na przykład niemieckiej i angielskiej) wersjach Google’a oraz w Google.com. 

Rysunek 2. Semstorm – parametry słów kluczowych – konkurencyjność, miesięczna liczba wyszukań, CPC oraz  analiza stron, które zawierają wybrane przez Ciebie słowa kluczowe

 

Wybierając płatne działania SEM, możesz wspomóc się aplikacją Semstorm. Dzięki niej sprawdzisz, jakie słowa kluczowe wpisują najczęściej w wyszukiwarkę Twoi użytkownicy i na jakie strony prowadzą ich wyszukiwane frazy. Możesz też monitorować, w odpowiedzi na jakie słowa kluczowe potencjalni klienci trafią na Twój sklep online, co pozwoli Ci udoskonalić swoją reklamę w Google AdWords.

Poznaj każdego swojego klienta i jego zainteresowania osobiście

Wiedza o klientach jest kluczem do sukcesu. Informacji na temat klientów możesz szukać samodzielnie, używając kilku źródeł na raz, np. CRM w e-sklepie, Google Analytics, portalów społecznościowych czy profesjonalnych systemów do e-mail marketingu. Warto jednak uprościć oraz zautomatyzować ten proces i skorzystać z profesjonalnych aplikacji, które przetwarzają i aktualizują na bieżąco setki danych o Twoich klientach w jednym miejscu. Dzięki specjalnej integracji z Twoim sklepem internetowym aplikacje zapisują w swoim panelu dane wszystkich użytkowników, którzy pozostawili u Ciebie adres e-mailowy. Raz zapisany użytkownik zostanie rozpoznany, nawet gdy przy kolejnych odwiedzinach nie dokona żadnego zakupu ani nie załoguje się do Twojego e-sklepu. 

Jedną z takich aplikacji jest intuicyjny system Edrone, który samodzielnie uczy się zachowania klientów i wypracowuje najlepszy scenariusz marketingowy, który zwiększy liczbę oraz wartość zakupów w Twoim e- sklepie. Edrone analizuje i wykorzystuje dane, takie jak adres e-mail, miejsce zamieszkania, informacje o zamówieniach, dane z social media, a nawet obecną pogodę i lokalizację Twojego klienta. To bardzo cenne dane, które możesz wykorzystać, by wpłynąć na decyzje zakupowe. Przykładowo, jeśli w mailingu wysyłasz swoim obecnym lub potencjalnym klientom ofertę na okulary przeciwsłoneczne w pogodny dzień, ROI będzie zdecydowanie większe niż wtedy, gdybyś przesłał mu ofertę grubego swetra. 

Bardzo ważną funkcją takich systemów jest też monitorowanie co robią klienci w Twoim sklepie w czasie rzeczywistym, jakie produkty przeglądają, co dodają do koszyka, a nawet którzy z nich go opuszczają i nie finalizują transakcji. Mając te dane, możesz iść o krok dalej i automatyzować relacje poprzez e-mail remarketing. Pamiętaj, że według badań Triggered Messaging aż ¾ nowych użytkowników odwiedzających po raz pierwszy Twój sklep nie dokonuje zakupu. Dzięki Edrone możesz szybko odzyskać spory kawałek tortu. Aplikacja umożliwi Ci stworzenie spersonalizowanej wiadomości e-mailowej, która poinformuje klienta o pozostawionych przez niego produktach, zaoferuje pomoc i powiadomi o ewentualnym rabacie (wskazówki, jak tworzyć mailing po porzuceniu koszyka znajdziesz we wcześniejszym numerze „Online Marketing Polska” – 4(17) 2014). 

Przetestuj swoją stronę pod każdym kątem 

Konwersja, a więc przejście osoby odwiedzającej e-sklep do grupy klientów, jest niekiedy mylnie utożsamiana wyłącznie z bogatą ofertą oraz atrakcyjnym wyglądem strony. Oczywiście oba te aspekty są bardzo ważne, ale na użyteczność należy spojrzeć z różnych perspektyw – przez pryzmat skuteczności i wygody użytkownika. Bardzo przydatnym narzędziem dla każdego sklepu e-commerce są narzędzia, które pokazują, jak dokładnie klienci poruszają się po Twoim sklepie, w jakie zakładki wchodzą, na jakim etapie go opuszczają oraz tzw. heatmapy, które prezentują obszary Twojego e-sklepu, na których użytkownicy skupiali swój wzrok.

Rysunek 3. Profil klienta Edrone 

 

Rysunek 4. Uxeria - badanie procesu zakupowego na podstawie scenariusza

 

 

Warto skorzystać z programów typu Mousestats, KissMetrics czy UsablityTools. Po podpięciu skryptu do Twojego e-sklepu narzędzia utrwalą wizytę każdego użytkownika w formie filmiku wideo. Każde poruszenie myszką, kliknięcie oraz przejście na inną stronę zostanie odnotowane. Jeśli na stronie prezentujesz ankiety, czy formularze, możesz też zbadać, jakie pole formularza jest najrzadziej wypełniane. 

Jeśli chcesz sprawdzić, jak działają takie narzędzia, ciekawym i darmowym rozwiązaniem jest peek.usertesting.com. Możesz zarejestrować swój e-sklep, a otrzymasz 5-minutowy film wideo przedstawiający rzeczywistego użytkownika przeglądającego Twoją stronę, który po angielsku opisuje swoje doświadczenie. To jednak dobre na początek. Polska aplikacja Uxeria pokazuje pełen potencjał tego typu narzędzi.

Platforma dedykowana jest do zdalnych testów UX, w tym właśnie użyteczności e-sklepów. Dzięki niej możesz samodzielnie tworz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy