Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

8 listopada 2021

NR 60 (Październik 2021)

Zestaw obowiązkowy web copywritera – jakie narzędzia wspierają redaktora?

0 24

Tworzenie treści, które będą angażujące dla odbiorców, to wyzwanie wymagające nie tylko wiedzy i doświadczenia w wybranych obszarach, ale i kreatywności, znajomości zasad SEO oraz poprawnej polszczyzny. Dobry copywriter oprócz warsztatu pisarskiego potrzebuje także narzędzi ułatwiających jego codzienną pracę. Jaki jest obowiązkowy zestaw redaktora online? Z jakiego wsparcia warto korzystać?

Google Docs

Standardowe edytory – Microsoft Word, Libra czy Open Office, działają przede wszystkim offline lub jako aplikacje. Dobrym rozwiązaniem dla każdej osoby piszącej treści jest Google Docs – bezpłatne narzędzie dla użytkowników Gmail. Pozwala na redagowanie tekstów w trybie online, a następnie ich pobranie w formatach .docx czy .pdf. Dzięki niemu można dokończyć pracę na smartfonie, tablecie lub innym komputerze, bez konieczności przesyłania zapisanych wcześniej plików, a także udostępniać dokument innym osobom w celu skomentowania go bądź współtworzenia w czasie rzeczywistym. Co ważne, Google Docs mają opcje dodania wielu ciekawych wtyczek, np. weryfikujących poprawność językową czy unikalność.

POLECAMY

Language Tool

W trakcie pisania, szczególnie długich treści, naturalnie pojawia się znużenie, które może wpłynąć na przeoczenie literówek czy drobnych błędów. Warto korzystać ze wsparcia rozwiązań wyświetlających wskazówki redaktorskie oraz zaznaczających błędy typograficzne, stylistyczne czy językowe. Na uwagę w tym zakresie zasługuje moduł Language Tool – dostępny jako wtyczka do przeglądarki, edytor online i dodatek do m.in. Google Docs oraz Microsoft Word. Narzędzie jest bezpłatne w okrojonej wersji i nie wskazuje tak wielu błędów ani wyjątków, ma ograniczenia związane z liczbą sprawdzanych znaków do 10 000 na tekst. Pakiet Premium (10 zł miesięcznie) pozwala weryfikować dłuższe artykuły do 100 000 znaków i wyróżnia się dokładniejszą kontrolą poprawności – gramatyki, interpunkcji i stylu, a także pozwala na integrację z programami oraz edytorami (rys. 1). 
 

 Rys. 1. Edytor LanguageTool. Źródło: languagetool.org/pl


Plagiarism search

Zapoznając się z różnymi źródłami, a także pisząc wiele podobnych tematycznie treści, łatwo można wpaść w pułapkę zbyt dużej inspiracji materiałami stworzonymi już wcześniej, przez co artykuł nie będzie w 100% unikalny. Z tego powodu warto posługiwać się narzędziami, które to sprawdzają, i w przypadku, gdy wybrany fragment nie jest uznany za oryginalny, wskażą, co należy poprawić i z jakiego źródła pochodzi oznaczone zdanie. Plagiarism search działa online – po wklejeniu tekstu do edytora lub przesłaniu zamkniętego pliku w ciągu kilkunastu sekund otrzymuje się raport potwierdzający jego unikalność lub wskazujący splagiatowane fragmenty oraz ich źródła. Wynik dostępny jest od razu, z opcją pobrania w formacie pdf. Bezpłatne sprawdzanie ograniczone zostało do 150 słów, a pakiet płatny jednorazowy – 5000 słów to koszt rzędu ok. 30 zł (rys. 2).
 

 Rys. 2. Wynik analizy w Plagiarism search. Źródło: plagiarismsearch.com


Copywritely 

Alternatywą omawianych wcześniej narzędzi Language Tool i Plagiarism Search jest Copywritely, czyli licznik słów, edytor online, program antyplagiatowy i sprawdzanie ortografii w jednym. Copywritely pozwala także na wyszukanie fraz – wskazuje ranking stron do danego wyszukania i wyświetla wyrażenia nadużywane oraz polecane do użycia w tekście, nagłówkach, tytule czy opisie meta. Program ten można przetestować w darmowej opcji z ograniczonym limitem 4 stron do 2500 słów, a następnie przejść na płatny plan rozpoczynający się od ok. 70 zł miesięcznie (rys. 3).
 

 Rys. 3. Analiza tekstu w Copywritely. Źródło: copywritely.com/tools/


Contadu

Inną ciekawą opcją, która łączy w sobie wiele funkcji, jest Contadu – pomysły na treści, dobranie odpowiedniej długości, rekomendacje słów, wskazówki dotyczące ciekawych nagłówków czy content score. Wystarczy wpisać konkretną frazę, oznaczyć język oraz lokalizację, aby narzędzie pokazało rekomendowaną strukturę i podpowiedziało, jakich słów kluczowych warto użyć oraz w jakiej częstotliwości. Tworzony w edytorze tekst można zapisać jako szkic lub docelowy plik, a także eksportować. Platforma zapewnia darmowy 14-dniowy dostęp, a płatne pakiety rozpoczynają się od ok. 75 zł miesięcznie (rys. 4). 
 

 Rys. 4. Edytor tekstu w Contadu. Źródło: contadu.com


Jasnopis

Czasami ciężko jest przekazać w prostych słowach to, co mamy w głowie i tworzone zdania bywają trudne w odbiorze dla czytelnika. Wtedy warto sprawdzić tekst w narzędziu, takim jak np. Jasnopis, który ocenia go pod kątem poziomu trudności w skali od 1 do 7 oraz czytelności, dzięki czemu łatwo dopasować treść do jego grupy odbiorców. Jasnopis wylicza zarówno wskaźniki, liczbę zdań, jak i stosunek rzeczowników do czasowników, odsetek długich słów czy imiesłowów, a także podpowiada, jakimi synonimami można zastąpić nieco bardziej skomplikowane w odbiorze wyrazy. Korzystanie z Jasnopisu jest w pełni darmowe, jedyne ograniczenie stanowi długość analizowanego tekstu – do 3600 znaków (rys. 5).
 

 Zdj. 5. Analiza czytelności i klasy trudności tekstu. Źródło: jasnopis.pl


Ortograf 

Znajomość podstawowych zasad pisowni i interpunkcji języka polskiego to warunek konieczny w pracy każdego redaktora, aby móc tworzyć poprawne treści, które będą atrakcyjne zarówno dla czytelnika, jak i robotów Google. Na rynku jest obecnie wiele opcji sprawdzania tekstów pod względem stylistycznym, językowym czy interpunkcyjnym, jednak warto dobierać je pod indywidualne preferencje, a także najważniejsze dostarczane przez nie funkcje. Pomocny może okazać się Ortograf – system weryfikujący umieszczony tekst pod względem poprawności językowej. To bezpłatne narzędzie online, które bada tekst pod kątem większości błędów ortograficznych, stylistycznych i interpunkcyjnych. Na stronie dostępne są również zakładki, takie jak: zasady pisowni, dyktanda, synonimy, wątpliwości językowe czy fonoteka, w których znajduje się wiele ciekawych informacji dotyczących poprawności i zasad języka polskiego (rys. 6). 
 

 Rys. 6. Wynik analizy poprawności tekstu w narzędziu Ortograf. 
Źródło: https://www.ortograf.pl


Answer The Public

Współcześnie trudno mówić o dobrym web copywritingu bez znajomości podstawowych zasad SEO, umiejętności wyszukiwania słów kluczowych, tworzenia interesujących dla odbiorcy tematów oraz atrakcyjnych nagłówków. Warto więc znać sposoby, które ułatwiają budowanie planu treści oraz pomagają w uzyskaniu odpowiedzi na pytanie, jak użytkownicy poszukują materiałów. Answear the Public to narzędzie online, które po umieszczeniu dowolnego zapytania, prezentuje frazy, zarówno krótkie, jak i długie, czyli long tail. Zapytania umieszcza się w dowolnie wybranym przez siebie języku, jednak dzienny limit bezpłatnych wyszukać to trzy, pozostałe wymagają opłaty. W wersji PRO oferuje plany, które umożliwiają pracę na bardziej pogłębionych analizach, nielimitowanych wyszukaniach, czy porównywaniu danych. Podstawowy pakiet premium zaczyna s...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy