Wirusowe opowieści: Czerwony Kapturek i Dove, czyli jak pobudzić wyobraźnię klienta?

Temat numeru

Siedziałem ostatnio na tarasie z siedmioma kobietami. Wszystkie były przyjaciółkami mojej siostry, która świętowała urodziny. Przyglądałem się im i przysłuchiwałem z wielkim spokojem mojej introwertywnej natury. Wszystkie opowiadały historie, anegdoty… Wymieniały między sobą informacje, często używając historii jako najlepszego wehikułu dla treści.

Pewnie gdybym je zapytał wcześniej, czy wykorzystują storytelling, to odpowiedziałyby przecząco. A jednak robiły to bardzo dobrze. Używały historii, by przekazać „prawdę” lub prawdę. Szczególnie utkwiła mi w pamięci jedna anegdota o dziadku, który dożył już sędziwego wieku 92 lat. Chodzi codziennie na trzygodzinne spacery, w młodości był piękniejszy niż Brad Pitt, a teraz robi jeszcze pompki i codziennie wieczorem przed snem wypija kieliszek wódki. Ten ostatni szczegół został przyjęty z bardzo dużą uwagą – większość wysnuła nawet teorię, że to właśnie sposób na długowieczność. Nic dziwnego, w historiach wierzymy w te fakty, które potwierdzają nasz światopogląd i są zgodne z naszymi przekonaniami, a najczęściej pomijamy te, które do końca nam nie pasują. Jeśli zaś informacje zawarte w historiach idealnie wpisują się w nasze aspiracje, mity i pragnienia, to mogą się stać wirusowe. Jak ten list od Keanu Reevesa, który wstrząsnął ludzkością. Aktor znany większości z Matrixa (a bardziej intelektualnej niszy z My Own Private Idaho) podzielił się na Facebooku dwiema historiami:
 

POLECAMY

Matka mojego kolegi zawsze zdrowo się odżywiała. Nigdy nie piła alkoholu ani nie jadła śmieciowego jedzenia, codziennie trenowała i była bardzo sprawną i aktywną kobietą. Zawsze przyjmowała leki przepisane przez lekarza, a kiedy wychodziła na słońce, to na skórze miała ochronny filtr przeciwsłonecz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy