W 2020 r. oglądaliśmy YouTube średnio ponad 40 minut dziennie

Felieton specjalny

Podczas YouTube Brandcast przedstawiliśmy pierwsze polskie dane dotyczące oglądalności YouTube w Polsce. Serwis dociera już do ponad 20 milionów internautów powyżej 18. roku życia. Średnio oglądamy YouTube ponad 40 minut dziennie. Szczególną popularnością w 2020 r. cieszyły się filmy edukacyjne, prezentujące ćwiczenia oraz dotyczące gotowania.

Współcześnie treści wideo na żądanie oraz platformy streamingowe stały się dla wielu osób substytutem telewizji. Rośnie w siłę grupa tzw. light TV viewers, czyli osób, które z telewizji korzystają nie więcej niż jedną godzinę dziennie. Według badania Nielsena zdefiniowanych w ten sposób light TV viewers w skali kraju jest około 23%, co daje niemal 8 milionów osób. Wśród tej grupy dużo częściej napotykamy osoby młodsze – 65% z nich jest w wieku 16-44 lata. Co więcej, średni dzienny czas oglądania telewizji w grupie light TV viewers to zaledwie 36 minut, czyli odpowiednik jednego odcinka serialu lub pasma informacyjnego.
To niezwykle ważna zmiana dla reklamodawców, szczególnie w sytuacji, kiedy coraz większa grupa widzów ogranicza korzystanie z tradycyjnej telewizji.
Jeżeli młodsi ludzie oglądają mało telewizji, to z jakich mediów korzystają? Okazuje się, że przeciętnie każdego dnia połowa light TV viewers w wieku 18-55 ogląda treści wideo na YouTube, podczas gdy przed telewizorem zasiada jedynie 39% z nich. Powody, dla których YouTube jest coraz chętniej oglądany, są niemal lustrzanym odbiciem słabych stron telewizji: oferuje interesujący content, który można oglądać w dowolnym momencie i w różnych miejscach; ważny jest także fakt, że pozwala się rozwijać oraz uczy nowych rzeczy.
YouTube, który wystartował w 2005, jest obecnie najpopularniejszą platformą wideo w Polsce. Ma już ponad 10 milionów widzów w przedziale 24-44 lat, a w grupie 18+ – ponad 20 milionów. Jak się okazuje, średni dzienny czas oglądania YouTube w Polsce to ponad 40 minut1. W sumie serwis dociera do ponad 24,6 milionów internautów w Polsce. To aż 91% zasięgu w tej grupie2. W czasie pandemii na YouTube pojawiły się nowe grupy użytkowników, np. osoby, które oglądają streamingi mszy, ale także odbiorcy zainteresowani newsami lub wywiadami. Kolejną przeżywającą rozkwit kategorią jest edukacja (wzrost o 52%), zarówno szkolna, uniwersytecka, jak i ta dotycząca rozwoju osobistego. Wśród popularnych materiałów znajdują się wideo o tym, jak dobrze zaprezentować się przed kamerą, jak używać komunikatorów czy oprogramowania służącego...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy