Dołącz do czytelników
Brak wyników

VIP – 7 PYTAŃ DO...

21 lutego 2020

NR 50 (Luty 2020)

VIP – 7 pytań do Michała Brańskiego

160

Michała Brańskiego, współtwórcy portalu o2.pl, a obecnie członka zarządu WP odpowiedzialnego za strategię oraz rozwój głównych marek i serwisów Grupy WP. Rozmowę przeprowadził Artur Maciorowski, redaktor prowadzący „Magazynu Online Marketing”.

Jak będzie wyglądał rynek digital i e-commerce w 2020 roku? Który obszar rozwija się bardziej dynamicznie i w który warto inwestować - reklama online czy e-commerce? Michał Brański w rozmowie z Arturem Maciorowskim o digitalizacji branż i prognozach na 2020 rok.

Tradycyjni wydawcy migrują z druku do internetu, a Grupa WP konsekwentnie przesuwa przychody z rynku reklamy digitalowej do e-commerce. Gdzie są tak naprawdę pieniądze w digitalu – w reklamie online czy e-commerce?
Michał Brański: Oba rynki rosną dynamicznie i oba faworyzują największych, zmierzając do rozdań oligopolicznych znanych bardziej z rynku TV niż pierwszych trzech dekad rozwoju internetu komercyjnego.
W przypadku e-commerce należy jeszcze poczynić rozróżnienie na modele asset-light (głównie tzw. marketplaces bez własnych stanów magazynowych) oraz asset-heavy (stany magazynowe, pełna logistyka, w tym zwrotna). Te pierwsze do tej pory gwarantowały wysokomarżowość, uchodzą za wszechstronne w oczach konsumentów i ich wpływ na rynek rośnie. Te drugie są wciąż jeszcze niewiadomą, jeśli chodzi o docelową rentowność oraz odporność na zachwiania rynkowe.

POLECAMY

MarTech, Programmatic, Mobile wraz z AR/VR/MR, agregatory ofert jak Domodi czy Homebook – które obszary Twoim zdaniem mają największy potencjał rozwoju?
MB: Agregacja i marketplace'y mimo nasilającej się konkurencji z frenemy, jakim jest Google, ale i cały sektor programmatic ma przed sobą dekadę rozwoju. Przy czym sektor martech czeka konsolidacja, a także oczyszczenie. Obserwujemy tektoniczne zmiany dotyczące dostępu do danych o użytkownikach. I znów coraz bliżej nam do rozdań oligopolicznych…

Kiedy producenci i importerzy zastanawiają się nad sprzedażą aut online, wy jako Wirtualna Polska inwestujecie w superauto.pl. 
Czy istnieją branże lub kategorie, gdzie niemożliwe jest przejście ze świata tradycyjnego do wirtualnego?
MB: Nie widzę takich sektorów. Digitalizacja, a przynajmniej „omnichannelizacja” dotknie wszystkie branże. Bez wyjątku. Przejrzystość cenowa, porównywalność, pogłębiona informacja o produkcie i usłudze, recenzje, kalkulatory rzeczywistych kosztów użytkowania (total ownership cost) – tego możemy się spodziewać.

Michale, jako osoba, która skanuje na bieżąco trendy na świecie, jak myślisz, które z nich są faktycznie silnymi makro czy mikrotrendami, a które postrzegasz przez pryzmat „chwilowej mody” czy branżowych buzzwordów?
MB: AR [rozszerzona rzeczywistość – przyp. red.] czeka na swój moment i przysłowiony killer feature, który przyczyni się do jej umasowienia. VR [wirtualna rzeczywistość – przyp. red.] zapowiada się na akcesorium do gamingu. Być może oba te segmenty zejdą się finalnie w jeden, zwłaszcza w przypadku powstania kompaktowych okularów z oboma funkcjami. Ale to perspektywa odległa, a niewykluczone, że nierealna z uwagi na ograniczenia ludzkiej biologii.
Interfejsy głosowe to nowa warstwa interakcji, ale faworyzująca „okopanych graczy” (tzw. incumbents).
Podcasty, audiobooki i muzyka będą kontynuować swój rozwój. To niedomonetyzowany rynek, który urośnie dwudziestokrotnie w tej dekadzie.
SVOD dystansuje telewizję tradycyjnie nadawaną (z małymi wyjątkami typu live shows czy transmisje sportowe) i za dekadę będzie „po sprawie”. Rynek skonsoliduje się i zamiast 100 i więcej kanałów będziemy operować 4–5 subskrypcjami. Choć o łącznej cenie wyższej niż dotychczasowe pakiety kablowe.
Gaming jako kategoria wciąż będzie rósł. W ujęciu godzinowym nadal jest niedomonetyzowany, ale wchodzące w dorosłość pokolenie nauczone jest słono płacić za ten typ rozrywki. Towarzyszące temu esports oraz streamowanie gier są obiecujące, ale w krótkim horyzoncie czeka je korekta po rynkowym przegrz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy