VIP – 10 pytań do…

prof. Lechosława Garbarskiego, autora Kreatywności w biznesie

VIP – 10 PYTAŃ DO...

Kreatywność  w marketingu – co oznacza, jakie są sposoby na jej pobudzenie i jak zmierzyć jej sukces? O tym, czego marketer może nauczyć się od artystów i gdzie powinien szukać inspiracji, z prof. Lechosławem Garbarskim rozmawia Artur Maciorowski, redaktor prowadzący „Magazynu Online Marketing”.

Artur Maciorowski: Panie Profesorze, w swojej publikacji wspomina Pan, że do 2033 r. zawodem, który z dużą dozą prawdopodobieństwa straci pracę, jest telemarketer, za to spokojny o swoją przyszłość może być menedżer marketingu. Które kompetencje stricte w marketingu kończą swoją rację bytu, a gdzie zaczyna się popyt na nowe?
Lechosław Garbarski:
Można wysnuć wniosek, że wszędzie tam, gdzie pojawiają się nowoczesne narzędzia wspomagające pracę, tam możemy mieć do czynienia ze zmniejszaniem popytu na określone kompetencje. Ale tam, gdzie niezbędna jest kreatywność związana z poszukiwaniem rozwiązań dla nowych, wyłaniających się problemów, tam człowiek nie może być jeszcze zastąpiony.
Wspomniana w pytaniu tabela pokazuje prawdopodobieństwo utraty pracy w ciągu 20 lat. Powstała ona na podstawie obszernego raportu przygotowanego w 2013 r. przez dwóch pracowników University of Oxford – Carla Frey’a i Michaela Osborne. Dokonali oni analizy wpływu zjawisk związanych z komputeryzacją (cyfryzacją) na zmniejszanie popytu na fachowców w określonych dziedzinach gospodarki. 
W tabeli umieściłem m.in. telemarketerów (prawdopodobieństwo utraty pracy 99%), grafików (8,2%), menedżerów marketingu (1,4%). Ale warto także wspomnieć o analitykach badań rynkowych (61%), przedstawicielach ds. obsługi klienta (55%), specjalistach PR (18%), trochę w kontrze do menedżerów PR (1,5%) i menedżerów reklamy i promocji (3,9%).

AM: Grafik, architekt czy malarz – który zawód jest tym najbardziej kreatywnym? 
LG:
W październiku 2020 r. przeprowadziłem na próbie 245 studentów I roku stacjonarnych i niestacjonarnych studiów magisterskich na kierunku „Zarządzanie” sondażowe badania na temat zawodów kreatywnych. Respondenci badań wybierali spontanicznie zawody kojarzone z dużą kreatywnością. Pięć pierwszych pozycji zajęły kolejno: grafik, a...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy