Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

20 marca 2019

NR 43 (Grudzień 2018)

Trendy SEO 2019 - Jakich zmian spodziewać się w przyszłym roku?

0 171

Sztuka SEO przypomina nieco delektowanie się pączkiem w tłusty czwartek. Wchodzisz do cukierni pełnej pysznych wypieków, wybierasz tego ze swoim wymarzonym nadzieniem i zabierasz go ze sobą, by towarzyszył Twojej ulubionej kawie w kubku na wynos. Rozsiadasz się wygodnie na krześle i zastanawiasz się, od której strony powinieneś zacząć, oglądając go z każdej strony, by mieć pewność, iż błogie nadzienie będzie towarzyszyło każdemu kęsowi. Bierzesz soczysty kęs. Pudło. Samo ciasto, brak nadzienia. Z jednej strony drażni nietrafiona decyzja, z drugiej jednak wiesz, iż finał ciastka będzie wspaniały, gdzie cały farsz czeka niecierpliwie na Ciebie. Z tyłu głowy uderza jednak przeczucie, co jeśli jednak Twoje starania pójdą na marne i zamiast wspaniałej nagrody zostaniesz z lukrowaną kajzerką bez benefitów i rachunkiem do uregulowania? Jak odnaleźć się w coraz trudniejszej potyczce z Google, w której dobry specjalista jest na wagę złota?

Google kocha swój algorytm. Prawie tak samo mocno, jak polscy eksperci SEO kochają bawić się z nim w kotka i myszkę, szukając odpowiedzi, w jaki sposób wypozycjonować swoją stronę. Co prawda, wyszukiwarka, wprowadzając rocznie kilkaset zmian w algorytmie, nie informuje każdorazowo, co nowego się pojawiło, ale niczym kasjerka z cukierni uśmiecha się do nas i podaje wskazówki, na co w pierwszej kolejności zwrócić uwagę. Abstrahując od oczywistych i długofalowych już trendów dotyczących optymalizacji mobile oraz publikacji jakościowego contentu na stronie, który zawsze się obroni, wyciągnijmy więc znaczone karty tarota i wspólnie przejdźmy przez kluczowe trendy, które zdominują SEO w nadchodzących miesiącach.

1. Intencje zakupowe

Trend, z którym mamy do czynienia już od dłuższego czasu, będzie jeszcze silniej zauważalny. Frazy kluczowe, które są brane pod uwagę, powinny uwzględniać całe zapytania oraz posiadać element personalizacji. W ciągu dwóch ostatnich lat liczba zapytań zawierająca frazę „dla mnie” wzrosła o ponad 60%(1). Podobnie ma się sytuacja z zapytaniami zawierającymi hasła „najlepszy”, „ranking xyz”, „trendy na jesień/zimę 2018/2019”, które zyskując na popularności, nie mogą zostać pominięte w działaniach optymalizacyjnych. Google będzie nadawać priorytet tym witrynom, które w swojej treści będą posiadać frazy kluczowe powiązane z intencjami zakupowymi, jak np. „Najtańsze buty na nowy sezon”. Dobrym pomysłem będzie więc zadbanie o to, aby w pierwszych 100 znakach publikowanych treści umieścić odpowiednie hasła.

2. Voice Assistant to Twój nowy klient

Mimo iż w Polsce korzystanie z głosowych asystentów podczas wyszukiwania wciąż nie jest częste, głównie ze względu na brak zaadaptowanych narzędzi ze skuteczną obsługą języka polskiego, z pewnością w niedługim czasie specjaliści SEO będą dążyć do optymalizacji nie pod zapytania użytkowników, lecz ich asystentów. Przedsmak tego, co nas czeka, kilka miesięcy temu Google zaprezentował na swojej konferencji, gdzie AI dokonywało realizacji rezerwacji konkretnej usługi, imitując realnego użytkownika. 
Twórcy personalnych asystentów coraz większy nacisk kładą na doskonalenie swoich narzędzi, by te maksymalnie odzwierciedlały potrzeby swoich właścicieli. Nie dziwi więc coraz większy nacisk na kwestie związane z semantyką, które pomagają w interpretacji pełnych fraz; podobnie jak określenie daty, lokalizacji czy uwzględnienie pogody panującej na zewnątrz. Do końca 2019 r. szacuje się, iż blisko 39% milenialsów wykorzystywać będzie zapytania głosowe za pomocą różnych asystentów(2). Znika także wstyd i poczucie lęku przed zapytaniami na linii użytkownik – urządzenie w miejscach publicznych. Wygrają więc nie ci, którzy oferować będą konkretny produkt, lecz adresować będą solucje na określoną potrzebę w danym miejscu, w danej chwili.

3. Wyszukiwania głosowe

Przeprowadzona w 2013 r. aktualizacja wyszukiwarki w postaci najmniejszego ptaka świata mocno wywindowała wszelkie portale o treści poradnikowej i rankingowej, które koncentrowały się na złożonych zapytaniach i referencjach. Alpine.AI na swoim blogu opublikował statystyki, które w styczniu 2018 r. szacują przeciętną liczbę miesięcznych zapytań głosowych na 1 mld w skali światowej(3). Gros z nich stanowią frazy zadawane w formie pytań, co otworzyło zupełnie nowe możliwości w prowadzeniu strategii SEO. W szczególności chodzi tutaj o frazy długiego ogona, które wiele osób traktuje jedynie pobieżnie i nie docenia ich rosnącej roli. Według Google stanowią one 15–18% nowych zapytań pojawiających się każdego dnia.
Frazy te odpowiadają na to, w jaki sposób zmieniamy konsumpcję mediów i same wyszukiwania. Dokładniej. Szybciej. Wygodniej. Otwierają możliwości skuteczniejszego generowania organicznych wizyt, mają wyższy wskaźnik konwersji oraz są sposobem na przechytrzenie konkurencji.


 

 

 

 

4. Bądź wtedy, gdy jesteś potrzebny. Local SEO

Na poziomie mikro lojalność nie istnieje, istnieje jedynie przywiązanie do kategorii produktów. Doskonale wiedzą o tym miejscowe biznesy, które kładą coraz większy nacisk na adresowanie samego problemu oraz bycie relewantnym w danym miejscu i w danym czasie, a wizytówki w Google to dziś must have, ponie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy