Dołącz do czytelników
Brak wyników

Szlak z drogowskazami

3 listopada 2020

NR 54 (Październik 2020)

Szlak w reklamę trafia

0 190

W reklamie wakacje wcale nie były czasem spokoju. Dojrzewały ważne decyzje związane z ochroną środowiska przez wielkie koncerny, podejmowane były kluczowe decyzje operacyjne. Sporo działo się również na froncie walki z dyskryminacją. Marki ruszyły z wielkimi kampaniami. Heyah, Kasztelan, KFC, Rolls-Royce dokonały wyraźnych zmian wizerunkowych. Marka Medicine ujawniła tajemnicę poliszynela o terapeutycznej funkcji zakupów. Dyrektorzy marketingu zaś, dotychczas umiarkowanie zainteresowani kwestiami strategicznymi, uznali je za najważniejsze w nadchodzących miesiącach.

Ocena: 5/5
Po latach marazmu obudziła się marka Heyah i macha do nas inną łapą. W nowej odsłonie odwołuje się do wartości, które stały za nią na samym początku: prostoty oferty, buntu i kreatywności. Zmieniły się oczywiście media, którymi posługuje się w kampanii. Powinniśmy jednak być świadkami równie spektakularnych działań, jak w 2004 r. Na razie jest cicho, może to cisza przed burzą. 

POLECAMY

Źródło: Heyah


Ocena: 5/5
„Racz waść wpaść” – tym hasłem marka piwa Kasztelan otwiera rebranding i nową erę w swojej komunikacji. Ma też nowego, wyrazistego brand hero, czyli kasztelana właśnie. W kampanii jest sporo zabawy narracją i szlacheckiej swobody. Dawno nie było w Polsce tak mocnego i wyrazistego hasła.  

Źródło: Kasztelan


Ocena: 4/5
Na początku sierpnia klienci mBanku zostali zaskoczeni trzema dziwnymi powiadomieniami push: „test wiadomości push”, „Życzymy miłego dnia” i „ęśąćż”. Znalazło to odbicie we wzmożonej aktywności w sieci zarówno samych klientów, jak i marek, które w duchu real-time marketingu podchwyciły pomysł. Bank przeprosił, ale i zażartował z siebie. Zabawa trwała przez chwilę, a na koniec podliczono AVE: 1,6 mln zł. 
Nawet z wpadki (rzekomej, bo niektórzy węszyli celowe działanie) można zyskać korzyść wizerunkową. 
 

Źródło: FB/mBank

 

Ocena: 2/5
Medicine wspólnie z Dorotą Masłowską i Maciejem Chorążym przygotowało nową kolekcję i kampanię. Ubrania reklamowane są w niej jako lekarstwo na lęki i ból istnienia. Miała to być przewrotna kreacja artystyczna, odbiorcy jednak nie zrozumieli ironii. Zarzucili marce obrażanie osób z depresją, łączenie zakupów z terapią i brak odpowiedzialności. Artystce zaś hipokryzję, bo znana jest ze sprzeciwów wobec konsumpcjonizmu i niszczenia przyrody, a tu swoim nazwiskiem firmuje odzież produkowaną w indyjskich sweatshopach. Reklamę lepiej oddać w ręce profesjonalistów, a ambasadorów dobierać staranniej. 
 

Źródło: IG/wearmedicine


Ocena: 3/5
Knorr zmienia nazwę znanego od 1903 r. „Sosu cygańskiego” („Zigeunersauce”) na „Węgierski sos paprykowy”. Poprzednią nazwę uznano za obraźliwą, nie miała też nic wspólnego z kuchnią romską. Unilever, właściciel marki, wiedział o tym wprawdzie co najmniej od ośmiu lat, kiedy Centralna Rada Niemieckich Sinti i Romów poprosiła o zmianę, ale dopiero teraz dojrzał do właściwej decyzji. Wcześniej podobne ruchy wykonały w USA marki UncleBen’s czy AuntJemima. Marki są coraz bardziej wyczulone na przejawy dyskryminacji we własnych szeregach. 
 

Źródło: Knorr


Ocena: 5/5
Lego ma szczęście do ciekawych współprac. Idealnym partnerem z racji asortymentu jest Ikea. Od dwóch lat wiadomo, że marki te współpracują, a w lipcu gotowe zestawy Lego Bygglek pojawiły się w jednym z niemieckich sklepów Ikei. Był to jednak falstart, do szerokiej dystrybucji zestawy mają wejść w październiku. Wcześniej  można nabyć efekt innej współpracy: zestawy Lego „Super Mario” stworzone z okazji 35-lecia gry Nintendo. 
 

Źródło: Nintendo

 

Ocena: 4/5
Burger King znalazł sposób na tanią reklamę u popularnych streamerów. Dawał drobne donejty na Twitchu, a w komentarzach informował o swoich promocjach. Pomysłowe działanie oburzyło influencerów, przyzwyczajonych do tego, że marki przeznaczają na nich wielocyfrowe budżety.  
 

Źródło: Ogilvy

 

Ocena: 5/5
Epic Games walczy z Apple. Powodem są prowizje pobierane w AppStore i regulamin, który ogranicza dystrybucję innymi kanałami. W odpowiedzi Apple usunęło grę Fortnite ze swojej platformy. Producent gier sparodiował więc najbardziej znany, dystopijny spot przeciwnika – „1984”. Wielkim Bratem jest tu oczywiście Apple. Słychać śmiech historii: marka, która przed laty przewrotnie walczyła z otwartą architekturą komputerów i oprogramowania, jaką zapewniał IBM, sama stała się symbolem zamknięcia i ograniczeń. W 1984 r. był to tylko chwyt marketingowy, spot Epic Games zbliża się do rzeczywistości. 
 

Źródło: Epic Games


Ocena: 5/5
Twitch wchodzi w tradycyjny sport. Kojarzony dotąd głównie z e-sportem i streamingiem gier, nawiązał współpracę z klubami piłkarskimi – Realem Madryt, Arsenalem, Juventusem i Paris Saint-Germain. Na początku będzie serwował kulisy rozgrywek wśród innych treści strumieniowanych pod marką Twitch Sports. Po co jeszcze sięgnie? Wskazówką może być to, że platforma należy do Amazona, a ten jeńców nie bierze. 

Źródło: Twitch

 

Ocena: 1/5
Audi w reklamie pokazało dziewczynkę z bananem opartą o wóz. Internauci ocenili przedstawioną sytuację jako niebezpieczną, bo dziewczynki nie widać z fotela kierowcy. Zwrócili także uwagę na możliwe podteksty erotyczne reklamy. A można było przebrać ją za superbohaterkę. Nawet zły Darth Vader przed samochodem wzbudza sympatię. 
 

Źródło: TT/AudiOfficial

 

Ocena: 4/5
Konsolidacja na rynku influencerskim: Streetcom kupił 100% udziałów w Hash.fm od Konrada Traczyka i Agory. Poszerza swoje portfolio seedingowe i generowania opinii o platformę do zarządzania kampaniami influencerskimi oraz sklep dla influencerów Fameshop. Teraz klienci zobaczą promowane produkty i u swoich znajomych, i w kanałach influencerów. A wszyscy będą namawiać do zakupów. 
 

Źródło: Fameshop.fm

 

Ocena: 5/5
Każdy chyba słyszał o „libacji na skwerku”. News o niczym z Wrocławia swego czasu podbił internet. W dziesiątą rocznicę tego wydarzenia browar Inne Beczki zorganizował własną libację – z piwem bezalkoholowym. Akcja być może drobna, ale pokazuje trwałość pamięci o nawet najgłupszych zdarzeniach, które kiedykolwiek rozniosły się po sieci. 

Źródło: „Gazeta Wrocławska”

 

Ocena: 3/5
Grafik Nikołaj Ironow przez rok brał udział w projektach rosyjskiego studia Art. Lebedev. Miał również swoje portfolio. Tworzył logotypy, systemy identyfikacji wizualnej czy fonty akceptowane przez klientów. Tyle tylko, że nie istniał fizycznie. Zamiast niego pracowała sztuczna inteligencja. Może dzięki takiej AI graficy będą mieli czas na prawdziwą twórczość? Ubędzie im wiele zleceń. 
 

Źródło: Art. Lebedev Studio

 

Ocena: 4/5
Rolls-Royce chce dotrzeć do młodych. Obecnie średni wiek kupujących to 43 lata. Ogłasza więc nową tożsamość marki i zmienia język wizualny. Marka chce być postrzegana jako „dom luksusu”, przyjęła za swój kolor purple spirit w połączeniu z odcieniami różowego złota. Kobieca figurka z samochodu będzie częściej wykorzystywana w komunikacji, zawsze zwrócona w prawo – w przyszłość. Przed marką wiele pracy, bo dotychczasowy wizerunek jest wyjątkowo mocny. 
 

Źródło: Rolls-Royce


Ocena: 0/5
Globalne wydatki na reklamę internetową przekroczyły barierę 50% wydatków reklamowych na świecie – szacuje firma Zenith. Mimo że trudno spodziewać się w tym roku wzrostu w branży reklamowej, wydatki na reklamę online mają zmniejszyć się tylko o 2% rdr. Firma wskazuje także, że dzięki pandemii konsumenci mocniej weszli w świat e-commerce i nabyli trwałych przyzwyczajeń związanych z zakupami online. Najwięcej straciła reklama zewnętrzna. Zenith ocenia w tym roku zmniejszenie jej udziału w torcie reklamowym o 25%, a w przyszłym – wzrost o 16%. Polska Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej  również wskazuje na chwilowe załamanie. Porównując II kw. 2020 z analogicznym okresem roku ubiegłego, ocenia zmniejszenie wpływów o 71%. Natomiast początek III kw. jest już dużo bardziej obiecujący. 
 

Źródło: Zenith


Ocena: 4/5
Od 64 lat sloganem KFC jest „Its Finger Lickin’ Good”. Hasło to nie pasuje jednak w czasie pandemii. Marka tymczasowo więc zawiesza jego stosowanie. W SM organizuje konkursy na to, czym można zastąpić kluczową frazę. Liczba osób, które dzięki zawieszeniu i konkursowi dowiedziały się o haśle i je sobie utrwaliły – bezcenna. 
 

Źródło: FB/KFC

 

Ocena: 5/5
IAB Polska wydała zbiory dobrych praktyk w obszarach viewability oraz brand safety. Ma to poprawić postrzeganie reklamy internetowej w oczach reklamodawców, zaniepokojonych możliwościami nadużyć. Temat jest ważny także dlatego, że na zagranicznych rynkach maleje liczba internautów stosujących adblocki (badanie Audience Project). Polska w blokowaniu reklam należy do liderów, może jednak podąży za światowym trendem. Rozwaga przy emisji reklam również najpierw pojawiła się na Zachodzie. 
 

Źródło: IAB Polska


Ocena: 5/5
Vloger Krzysztof Gonciarz zorganizował akcję przeciwko furgonetce głoszącej z plandek i głośników przekaz anty-LGBT. Jeździł za nią ciężarówką z hasłami wyśmiewającymi używanie takich nośników reklamowych. Ostrze satyry skierował przeciw medium, nie przekazowi. Droga do tolerancji w naszym kraju jest jeszcze długa, a każda furgonetka jest w cenie. 
 

Źródło: FB/Krzysztof Gonciarz


Ocena: 5/5
Walka z przejawami agresji wobec społeczności LGBT trwa. Zalando i Kampania Przeciw Homofobii przygotowały kolekcję odzieży ubrań, które zostały uszkodzone wskutek aktów przemocy dokonanych na osobach LGBTQIA+. Przy okazji rocznicy Powstania Warszawskiego jej żyjące uczestniczki wzięły udział w spocie, w którym protestują przeciw homofobii. Z kolei Ikea w okresie politycznej dyskusji o strefach anty-LGBT w Polsce zamieściła post z matą w tęczowy wzór, deklarując, że w jej sklepach wszyscy są mile widziani. Nawet na Męskim Graniu, czyli wakacyjnej kampanii muzycznej Żywca, pojawiły się tęczowe flagi jako wyraz solidarności z dyskryminowaną społecznością.  
 

Źródło: Ikea

 

Ocena: 4/5
W rocznicę Marszu Równości w Białymstoku, podczas którego doszło do zamieszek, w mieście wywieszono tęczo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy