Dołącz do czytelników
Brak wyników

Szlak z drogowskazami

24 lutego 2020

NR 50 (Luty 2020)

Szlak w reklamę trafia

54

Produkt to coś, o czym nie myślimy, skupiając się na komunikacji całej jego otoczki, czyli m.in. wartości, osobowości, korzyści. Właściwie czymże jest sam produkt? W miejsce jednego może pojawić się inny, byle nie tak, jak w przesyłce z Chin zamówionej przez AliExpress. Ma jakieś cechy, ale o nich nie należy mówić głośno, bo nie budzą emocji. Na dodatek wszystkie podręczniki uczą, że to przejaw samochwalstwa, na które klienci reagują alergicznie. Jednak produkty istnieją i ostatecznie to one trafiają do koszyka kupującego, a nie idee. W tym podsumowaniu pojawią się więc produkty.

Ocena: 5/5
Hasło „Głodny nie jesteś sobą” doczekało się ciekawej interpretacji we francuskiej akcji prankvertisingowej. W niektórych opakowaniach Snickersa kupujący odkrywali baton Bounty. Wywołało to falę komentarzy pod hashtagiem #SnickersGate (profilaktycznie wprowadzonym wcześniej przez markę). Konsumenci zastanawiali się, czy doszło do pomyłki w procesie produkcji, czy ktoś celowo, ale nielegalnie dokonał podmiany. Afera przybierała coraz większe rozmiary, aż w końcu marka zabrała głos i wyjaśniła humorystycznym spotem, jak doszło do pomyłki – jeden z pracowników po prostu… „nie był sobą”, a hippisem. Marka odniosła własne hasło do siebie, co pokazuje elastyczność obranej dekadę temu platformy komunikacyjnej. 
 

Źródło: agencja CLM BBDO


Ocena: 4/5
AliExpress bez wstydu przyznaje się do kłopotów z językiem polskim. W kampanii na FB wykorzystuje enigmatyczne hasła, przypominające tłumaczenia nazw produktów znane użytkownikom AliExpress. Kapcie w kształcie różowych świnek to „krótkie futro pluszowe”,  szczotka do włosów ze skrytką – „grzebień z tajemnicy przedziału”. Dla użytkowników surrealizm tłumaczeń stał się już elementem brandingu. To zasób marki, który powstał organicznie, w dialogu między sprzedającymi i kupującymi na tej platformie.  
 

Źródło: agencja CLM BBDO



Ocena: 4/5
Elon Musk w połowie listopada zaprezentował nowy model elektrycznej Tesli – pickup Cybertruck. Ma to być samochód terenowy o osiągach sportowego. Miał mieć też kuloodporne szyby. Gdy jednak w czasie prezentacji pojazdu Musk chciał to zademonstrować, szyby stłukły się. Właściciel Tesli obrócił sytuację w żart, a internauci w memy. Po prezentacji pojazdu akcje firmy spadły o 7%, ale sam samochód i wpadka stały się głośne, generując ogromny szum w sieci. Elon Musk pozycjonuje się na wizjonera i niemal zbawcę ludzkości, dba o widownię i o show, który jej dostarcza. Gorzej z jego produktami. 
 

Źródło: Tesla


Ocena: 5/5
Spot Media Expert ze śpiewającymi chomikami odbił się szerokim echem w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Nie było dnia, by ktoś nie narzekał na intensywność czy agresywność kampanii. Retailer musiał dokładnie przemyśleć wyniki poprzednich akcji, w tym tej z Eweliną Lisowską, bo konsekwentnie kontynuuje raz obraną strategię. Konkurenci to zauważyli, podążając śladem wpadających w ucho piosenek. Media Expert jednak nadal prowadzi. Na dodatek pozbył się celebrytów, stawiając na animowanych brand heroes, którzy są bardziej posłuszni i niezawodni. 
 

Źródło: Media Expert, kadr z reklamy

 

Ocena: 5/5
W sylwestra Volkswagen oficjalnie i z uczuciem pożegnał Garbusa. W emocjonalnym animowanym spocie opowiedział historię kilku pokoleń użytkowników tego modelu. Towarzyszył jej przebój Beatlesów „Let it Be”, nawiązując do najważniejszego okresu dla brandingu Garbusa – epoki dzieci-kwiatów. To wtedy powstał slogan „Think small” i towarzysząca mu kampania, która zrewolucjonizowała myślenie o reklamie. Legenda będzie trwać, nawet gdy produkt zniknie z salonów Volkswagena. 
 

Źródło: Volkswagen

 

Ocena: 4/5
Allegro na święta musi wzruszać. Debiut agencji Ogilvy, która przejęła schedę po agencji Bardzo, to historia relacji między wnuczką a babcią. Połączyła je wspólna pasja i gadżet elektroniczny. Reklama doczekała się sarkastycznego komentarza w spocie serwisu X-kom. Naśladuje on narrację Allegro, zmienia tylko zakończenie. X-kom pokazał to, czego spot Allegro nie mówi: „Wy pojedziecie, a ja zostanę z tym sam”. Storytelling wzrusza tylko wtedy, gdy nie myślimy o konsekwencjach opowiadanych historii. 
 

Źródło: X-kom, kadr z reklamy

 

Ocena: 1/5
Start-up o wdzięcznej i jakże znaczącej nazwie Unicorn, który produkował hulajnogi elektryczne, ogłosił bankructwo. Powodem były koszty reklamy na Facebooku i w Google. Wraz z rosnącą konkurencją i zmienną aurą w USA, niesprzyjającą zakupom hulajnóg, przebicie się z własną reklamą stawało się coraz droższe, zwłaszcza że celem kampanii było zwiększenie ruchu na stronie. Sam produkt może i był zaawansowany oraz konkurencyjny, jednak zabrakło środków na jego rozwój. Złe zdefiniowanie celów reklamy, jak i skupienie się na komunikacji, a nie produkcie, ostatecznie położyło firmę. 
 

Źródło: Unicornrides.com

 

Ocena: 5/5
6 stycznia sieć KFC zaskoczyła swoich fanów zmianą zdjęcia profilowego. Zrobiła to bez zapowiedzi i wyjaśnień, co spowodowało lawinę komentarzy i domysłów internautów. Ostatecznie okazało się, że KFC w ten sposób podziękowała Borysowi – jednemu ze swoich fanów, który równo rok wcześniej zmienił swoje zdjęcie profilowe na zdjęcie kubełka KFC. 
 

Źródło: Facebook.com/KFC

 

Ocena: 1/5
PGE Polska Grupa Energetyczna zorganizowała akcję „Dajemy zielone światło na #greenwashing”. Chodziło jej o darmowe mycie samochodów elektrycznych. Problem w tym, że „greenwashing” to termin na zjawisko ekościemy. Internauci chwalili więc koncern energetyczny za mimowolną szczerość. A wystarczyło wcześniej sprawdzić hashtag.  
 

Źródło: Twitter.com/PGE Polska Grupa Energetyczna

 

Ocena: 1/5
Znany patostreamer Lord Kruszwil pojechał na Podlasie, by zweryfikować memy o tym regionie. Władze województwa zapłaciły mu 50 tys. zł za wizytę. Skutkiem były przetasowania w Urzędzie Marszałkowskim, który odżegnuje się od tego typu promocji w przyszłości i tłumaczy ją samowolą zwolnionego urzędnika. Memy o Podlasiu to świetny materiał wyjściowy do komunikacji marketingowej. Województwo zresztą ma na swoim koncie udane kampanie w mediach społecznościowych. Wypadki przy pracy zdarzają się nawet najlepszym. 
 

Źródło: YT/Usunięte Filmy Kruszwila


Ocena: 5/5
Instagram zapowiedział ukrycie lajków pod zdjęciami w walce o dobrostan psychiczny i fizyczny odbiorców. Przy jego ogromnym potencjale sprzedażowym, zwłaszcza w obszarach mody i przemysłu czasu wolnego (badanie BrandLift), taka zmiana ma znaczenie. Agencje influencer marketingu będą musiały znaleźć inne miary zaangażowania, umrze też wiele botów lajkujących bez opamiętania. Influencer marketing może też być postrzegany jako zagrożenie. Tak widzi go amerykańska firma Casper, która weszła na giełdę. W prospekcie emisyjnym ostrzegała przed brakiem kontroli nad przekazem współpracujących z marką sieciowych celebrytów. Wie, co mówi, bo ma za sobą doświadczenia z Kylie Jenner. 
 

Źródło: Twitter.com/Instargam


Ocena: 3/5
Konkurencją dla prawdziwych liderów opinii stają się wirtualni influencerzy. Notują oni trzykrotnie wyższe wskaźniki zaangażowania niż ci pierwsi, co pokazało badanie HypeAuditor. Dotyczy to zwłaszcza kont o dużej liczbie obserwujących. Współpraca marek z wirtualnym influencerem wydaje się bezpieczniejsza – taki współpracownik nie grymasi, jest na każde zawołanie i od początku traktowany jest jak profesjonalny biznes. Brak mu jednak autentyczności i pewnej niedoskonałości. Tylko czy to są wartości, dla których przegląda się zdjęcia na Instagramie? 

Ocena: 5/5
Quora uruchomiła polską wersję językową. Teraz będzie można promować swoją eksperckość także lokalnie, odpowiadając w naszym pięknym języku na pytania zadawane przez użytkowników i chwaląc się własnymi, firmowymi rozwiązaniami. Za polską wersją Quory stoi Gloria Zięcina-Kawula, kt...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy