Dołącz do czytelników
Brak wyników

Szlak z drogowskazami

4 listopada 2019

NR 48 (Październik 2019)

Szlak w reklamę trafia

191

Czy marketing lubi się z innowacjami? Jakie zmiany mają sens, a jakie prowadzą na manowce? Co się dzieje, gdy mamy dobre chęci, ale inercja (lub niekompetencja) managementu nie prowadzi do sensownych działań budujących markę? Na te pytania próbowały ostatnio odpowiedzieć firmy swoimi działaniami – nie zawsze poprawnie.

W Ikei trwa rewolucja. Już nie otrzymamy katalogu do skrzynki pocztowej – można go zdobyć jedynie w sklepie. Decyzja podyktowana jest firmową strategią zrównoważonego rozwoju. Jakby tego było mało, sieć po raz pierwszy od 20 lat podniosła cenę hot dogów, i to od razu o 100%. Teraz za kiełbaskę w bułce należy zapłacić 2 zł. Pamiętajmy, że to Ikea pierwsza przerzuciła na klientów koszt transportu i składania mebli. To także sieć, która z resztek potrafi zaprojektować designerski gadżet. 
 

Źródło: IKEA

Ocena: 5/5


Facebook testował na kilku rynkach oddzielenie postów marek i wydawców od postów znajomych. Wycofał się jednak z tego pomysłu pod wpływem opinii użytkowników. Zamierza za to zrezygnować z pokazywania polubień pod postami – nie tylko na Instagramie, lecz także na swojej głównej platformie. W międzyczasie uruchomił Facebook Dating, czym zamierza uderzyć w Tindera i oczywiście zagospodarować w swoim ekosystemie kolejny aspekt ludzkich relacji. 
 

Źródło: Facebook


Ocena: 4/5 


Google wprowadziło zmiany w rankingu wyszukiwarki. Obecnie ma premiować wysokiej jakości materiały źródłowe, a nie ostatnie i najpełniejsze omówienia tematów. Czy zapowiada to koniec pasożytowania na oryginalnych treściach dziennikarskich? A może czeka nas nowa fala dziennikarstwa iteracyjnego, gdzie plotka nie musi być prawdziwa, powinna być za to pierwsza? 

Ocena: 4/5

 

Reuters Institute podał, że pierwszy raz od 10 lat wydatki na reklamę w TV były wyższe niż w internecie. Spowodowały to wyższe stawki związane z reklamami w trakcie największych wydarzeń sportowych czy muzycznych. W Polsce za to w pierwszym kwartale roku wydatki na reklamę w internecie w końcu przekroczyły te na telewizję (badanie IAB Polska/PwC AdEx). Przy obecnej dynamice wzrostu ta tendencja może być trwała. Nadal jednak króluje display i SEM. 
 

Źródło: IAB Polska


Ocena: 0/5


Brand24 zniknął z Facebooka. Po publikacji „Business Insidera”, gdzie narzędzie zostało przedstawione w kontekście firm otwarcie łamiących zasady Instagrama, Facebook zablokował zarówno fanpage firmy, jak i profil jej CEO, Michała Sadowskiego. W monitoringu Brand24 próżno też szukać wyników z FB. Firma podjęła kroki, by odzyskać tak ważne dlań źródło danych. W międzyczasie zaanonsowała, że rozpoczyna monitoring hasztagów TikToka.  
 


Ocena: 1/5


W USA powstał projekt ustawy ograniczającej stosowanie mechanizmów uzależniających w serwisach społecznościowych. Chodzi m.in. o oznaki osiągnięć, automatyczne odtwarzanie wideo czy nieskończone przewijanie. Projekt zakłada także nakaz wprowadzenia opcji limitujących czas spędzany w social media. Ustawa ma również przeciwdziałać pomysłom na nowe pułapki, na uwagę użytkowników. Bez regulatorów konsumenci zawsze są na słabszej pozycji, zwłaszcza gdy potentaci mają na swoje usługi nauki behawioralne.   
 

Źródło: IAB Polska hawley.senate.gov


Ocena: 5/5


Pozycjonowanie, strategia marki i komunikacja, ale nie analityka i badania – tak wyglądają zdaniem Deloitte priorytety dyrektorów marketingu w Polsce. Powodem jest brak narzędzi lub procesów. KPI marketingu są takie same, jak działów sprzedaży, co nie sprzyja współpracy. Jednak budżety na marketing rosną, co świadczy o jego rosnącej roli. Z kolei Accenture w swoim światowym badaniu podkreśla, że w najbliższych latach rola CMO się zmieni. Muszą mieć większy wpływ na całe przedsiębiorstwo, wprowadzać innowacje i błyskawicznie reagować na zmiany w otoczeniu rynkowym. Dwie trzecie CEO niestety nie wierzy w umiejętności przywódcze i biznesowe obecnych liderów marketingu. Niezależnie od tego z rynku dochodzą sygnały, że niektóre firmy po prostu rezygnują z funkcji szefa marketingu, dzieląc jego kompetencje między innych pracowników – tak stało się m.in. w McDonald’s, Johnson & Johnson, Lyfcie czy Uberze. 

Ocena: 0/5


W Paryżu, by walczyć z problemem oddawania moczu w miejscach publicznych, naklejono w zaułkach wizerunki sportowców podczas ćwiczeń. Nowy kontekst wizualny doprowadził do zmiany nawyków. Nauki behawioralne mogą pomagać w uzależnianiu użytkowników, mogą też wywoływać zmiany pozytywne. Ważne, by w marketingu nie stracić busoli w pogoni za wskaźnikami. 
 

Źródło: Société Nationale des Chemins de fer Français


Ocena: 5/5


Kraków oburzył się, że w spocie American Airlines miasto to widziane jest przez pryzmat kieliszka wódki – a ma przecież dorobek historyczny, kulturalny i eventowy. Linie lotnicze przeprosiły za spot i zdjęły ze strony www nawiązania do wódki. Wizerunek miasta cierpi, bo dwie kolejne strategie miasta, opart...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy