Dołącz do czytelników
Brak wyników

Szlak z drogowskazami

5 lipca 2022

NR 64 (Czerwiec 2022)

Szlak w reklamę trafia

0 105

Światy technologii i marketingu mocno się przenikają. Decyzje Mety, Muska, Alphabetu czy Netflixa mają dla reklamy i marketingu niebagatelne znaczenie. Chcąc śledzić trendy w reklamie, trzeba nie tylko obserwować Dolinę Krzemową, ale i na własnym podwórku sprawdzać, co kryje się w legislacjach UE czy decyzjach UOKiK. Nawet sugestie zmian i decyzji pozwalają wyrobić sobie pogląd, czy u nas jest jeszcze wszystko OK.

Ocena: 5/5

POLECAMY

Komisja Europejska opublikowała przepisy o gospodarce obiegu zamkniętego. Znajduje się w nich zakaz greenwashingu, celowego postarzania produktów, a także przepisy wymierzone w branżę fast fashion i wzmacniające pozycję konsumentów. Ci ostatni powinni wiedzieć, jaka jest trwałość produktu i możliwości jego naprawy. Ponadto przepisy mają ich chronić przed wprowadzaniem w błąd w sprawie ekologiczności produktów i usług. Jeszcze długa droga do uchwalenia ustaw, ale już warto przygotować się na to, że UE zamierza naruszyć nierównowagę między klientem a firmą. 

Ocena: 3/5

Elon Musk tańczy wokół Twittera. Deklaruje, że chce przywrócić w nim wolność słowa, umożliwić edycję postów, wycofać go z giełdy, zapłacić za niego 44 mld dolarów. A tu pojawia się kwestia fałszywych kont – podobno nie więcej niż 5%, ale wystarczyło, by Musk wstrzymał transakcję. Końca tańca jeszcze nie widać, a komentatorzy zastanawiają się, czym jest wolność słowa dla Muska. 
 


Ocena: 2/5

Meta w maju otworzyła sklep stacjonarny w Kalifornii. Można tam przetestować i kupić sprzęt VR, m.in. okulary Ray-Ban. Wygląda bardziej na showroom, zwłaszcza z interaktywną ścianą prezentującą gadżety. Pracownicy Mety za to czują niepokój i irytację tak mocnym skupieniem na metaverse. Nie wiedzą, czego firma od nich oczekuje. Inwestorzy podobnie – obawiają się, że obsesja Zuckerberga odbije się na wynikach firmy. Nie znają przyszłości, a ta powinna być taka, jaką przedstawił Mark Zuckerberg na animacji wprowadzającej temat. Jeśli by to od niego zależało, byłoby cukierkowo i w 3D. 
 


Ocena: 1/5

W pierwszym kwartale 2022 r. Netflix po raz pierwszy stracił subskrybentów, i to 200 tys. Giełda zareagowała nerwowo, wycena spółki spadła o 25%. Firma tłumaczy spadki m.in. wycofaniem się z Rosji i rosnącą konkurencją w streamingu. Na pierwszy ogień działań ratunkowych poszedł dział marketingu – 25 osób straciło pracę. Zredukowane zostały plany nowych seriali, a największe hity najpierw trafią do kin. Rozpoczęła się również walka ze współdzielącymi konta. A najważniejsze – Netflix zaprzeczył swojej filozofii marki i do końca 2022 r. ma wprowadzić reklamy do tańszych planów subskrypcyjnych. CEO firmy Reed Hastings w 2018 r. zapewniał, że nigdy nie będzie reklam na Netflixie. W marcu tego roku CFO Spencer Neumann uaktualnił tę wypowiedź: „Never say never”. Żadna obietnica marki nie jest wieczna. Na końcu wygra rachunek zysków i strat, a nie ideały. 

 


Ocena: 1/5

Tinder pozwał Google za ograniczenia, jakie nakłada na aplikacje obecne w sklepie Play. Chodzi przede wszystkim o to, że gigant z Mountain View pożąda 30% kwoty sprzedaży oraz udziału w każdej transakcji przeprowadzonej w aplikacji. W tym celu Tinder ma przejść na system płatności Google Pay, który jest o wiele mniej elastyczny niż własny system aplikacji randkowej. W tle toczy się szerszy spór związany z praktykami monopolistycznymi Google Play. Zachłanność Google rośnie, a chyba nikt poza legislatorem nie ma już możliwości negocjacji z nim na przyzwoitych warunkach. 
 


Ocena: 1/5

Bańka NFT rozbiła się spektakularnie na pierwszym tweecie Jacka Dorseya. Sprzedany za 2,9 mln dolarów przy odsprzedaży osiągnął zawrotną sumę 277 dolarów. Co nie znaczy, że z każdym niewymienialnym tokenem będzie podobnie. Wraz z kryptowalutami i całym ekosystemem Web3 stanowią jeden z kierunków dalszej komercjalizacji zasobów internetu. Wyceny podobne do tej odzwierciedlają zarówno nadzieje, jak i ślepe uliczki technologii blockchain. 


Ocena: 5/5

Trackvertising ma nową polską bohaterkę. Young Leosia nagrała piosenkę pod dyktando Tigera. Dopasowanie idealne, bo chodzi o napój energetyzujący i życie pełne imprez. Współprace marek z muzykami się mnożą, a o Męskim Graniu Żywca nawet Vito Bambino wspomniał podczas odbierania Fryderyka, że odbiera nagrodę za reklamę. Skoro chyba nikomu takie kolaboracje nie przeszkadzają, może warto wynająć sobie muzyka? 
 


Ocena: 0/5

Wydatki marketerów zdominowane są przez digital, pokazuje raport Nielsena. Choć nadal jednak pokutuje mit, że w internecie wszystko da się policzyć, specjaliści marketingu nie ufają posiadanym danym. Powodem jest rozdrobnienie w sieci, co ich zdaniem nie gwarantuje ani precyzji, ani porównywalności pomiarów i wskaźników ROI. Jednak 2/3 marketerów wierzy, że ich dane mają znaczenie przy planowaniu strategii, a 3/4 wierzy, że ma dostęp do danych wysokiej jakości. Problem w tym, że tylko 26% ufa własnym danym. Raport mówi też o brand purpose: 36% Amerykanów oczekuje od marek, że będą wspierać cele społeczne, 52% wybiera te marki, które wspierają to, na czym zależy konsumentom, ale jednocześnie 55% nie jest przekonanych, że marki rzeczywiście to robią. Wszystko rozbija się więc o brak rzetelnej informacji – u marketerów o klientach, a u klientów – o rzeczywistych działaniach firm. 

Ocena:1/5

Branżę marketingową zelektryzowała reklama dewelopera z warszawskich Bielan. Prezes Cezary Brzoski opublikował spot seksistowski, pełen klisz rodem z lat 90. XX w. Wideo zdobyło ogromną popularność, ale oczywiście z mnóstwem negatywnych komentarzy. Wydaje się jednak, że takie naigrywanie się z poprawności politycznej ma sens. Dopóki podobne reklamy nie będą po prostu ignorowane, sami będziemy budować im zasięgi i docierać z nimi do tych, dla których podobne przekazy nie stanowią problemu. 

 


Ocena: 2/5

Producent rajstop Adrian kiedyś był symbolem autentycznego brand purpose w Polsce. Od kilku lat nie może odnaleźć nowej drogi. W kampanii wiosennej chciał nawiązać do wojny, ale uczynił to w sposób niejasny i dziwaczny. Dawna jednoznaczność została zastąpiona wątpliwą kreatywnością. Wielka szkoda, bo kiedyś był zadrą w oku agencji – amatorsko opowiadał o tym, co dopiero od niedawna komercjalizują wielkie marki – społecznej odpowiedzialności biznesu.
 


Ocena: 4/5

Pantene w ramach poruszania tematów ważnych społecznie zaprosił do promowania szamponu Michała Szpaka. Piosenkarz znany ze swych długich, kręconych włosów okazał się wyborem kontrowersyjnym, co pokazały dyskusje w mediach społecznościowych. Krytykom nie chodzi oczywiście o włosy, ale wartości, które reprezentuje Szpak. Nawet wybór szamponu może być wyborem moralnym.  
 


Ocena: 5/5

Reklama sklepu internetowego Shopee, w której wykorzystano dziecięcą piosenkę Baby Shark, zdominowała przed majówką bloki reklamowe. Wgryzała się tak mocno w świadomość widzów, że dawali wyraz swojej irytacji w mediach społecznościowych. Porównywali ją z reklamą firmy Media Expert z Eweliną Lisowską. Marka za to zanotowała w kwietniu największy procentowy wzrost...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy