Dołącz do czytelników
Brak wyników

Szlak z drogowskazami

15 marca 2022

NR 62 (Luty 2022)

Szlak w reklamę trafia

0 427

Sporo było polityki w marketingu na przełomie 2021 i 2022 r. Ale gdzie obecnie jej nie ma? Wypowiedź influencera, plakat samorządowy, wątek poruszony w reklamie telewizyjnej – zawsze znajdzie się grupa, która wyszuka w nich wrogie sobie poglądy. Nawet Black Friday czy okres przedświąteczny, które powinny być przecież okresem wzmożonej konsumpcji ponad podziałami, nie były tym razem wolne od polityki. Ci, którzy kochają nowinki, mają pieniądze i eskapistyczne nastawienie, mogą szukać wytchnienia w rosnącej liczbie metawersów – wirtualnych przestrzeni, do których dostęp może być limitowany NFT. Tam zamiast polaryzacji mogą oddać się budowaniu własnej pozycji i potęgi oraz poczuć się pionierami nowej formy internetu – Web3.

Ocena: 5/5
68,7 mld dolarów – tyle kosztował Microsoft zakup firmy Activision Blizzard, producenta m.in. gry „Call of Duty”. Ta największa transakcja w branży gamingowej winduje firmę na trzecią pozycję wśród producentów gier. Podjęta decyzja wesprze rozwój rynku konsoli Xbox, a jednocześnie – takie opinie również się pojawiają – stanowi wzmocnienie firmy w tworzeniu własnego, konkurencyjnego dla Facebooka metawersu. 
 

POLECAMY

Źródło: Microsoft

 

Ocena: 3/5
Na początku 2022 r. Fancy Bears Metaverse – projekt łączący technologię blockchain z budowaniem metawersu – obdarował Krzysztofa Gonciarza, Magdę Gessler i kilku innych influencerów NFT (non-fungible tokens) powiązanymi z awatarami misiów zaprojektowanymi na wzór obdarowanych. Za pozostałe 8888 misiów – niepersonalizowane – można było zapłacić, zyskując dostęp do projektowanego wirtualnego świata społecznościowego. Spopularyzowało to temat wśród internautów, wywołało dyskusję, czasem krytykę, a ostatecznie – zainteresowanie UOKiK, który przygląda się tematowi pod kątem braku informacji o reklamowym charakterze publikacji influencerów. NFT stają się coraz popularniejsze w marketingu. W nadchodzących miesiącach zobaczymy ich triumfalny pochód przez reklamy i działania lojalnościowe firm (choć przykład klubów piłkarskich w tym zakresie nie napawa optymizmem, bo może wywołać sprzeciwy regulatorów, jak w przypadku brytyjskiej ASA i Arsenalu). 
 

Źródło: IG/kgonciarz


Ocena: 2/5
Influencerzy o zdecydowanych poglądach politycznych nie mają lekko. Marki patrzą na zasięgi, rzadziej na charakter postów i ich odbiorców, więc odpowiedzialność za współpracę spada ostatecznie na tych pierwszych. Taki wniosek można wysnuć ze współpracy Kasi Babis z Zalando oraz Krzysztofa Gonciarza z Amazonem. Pod postami reklamującymi te firmy lewicowa influencerka i liberalny, ale wrażliwy społecznie influencer zebrali wiele negatywnych komentarzy. Dla Babis skończyło się to rezygnacją z prowadzenia popularnego kanału na YT, a Gonciarz – z racji swych mniej sprecyzowanych poglądów i twardszego siedzenia – wykpił się mniejszym kosztem. 
 

Źródło: IG/kasiababiscomics


Ocena: 5/5
Norweska poczta z okazji Bożego Narodzenia przygotowała romantyczny spot „When Harry met Santa”. Blisko czterominutowa reklama opowiada historię rodzącej się miłości Harry’ego i św. Mikołaja. Dzięki poczcie, która dostarczy świąteczne przesyłki, panowie w końcu znajdują czas dla siebie. Spot jest jednocześnie przypomnieniem, że pół wieku temu w Norwegii zalegalizowano kontakty homoseksualne. Świąteczny storytelling powinien być sentymentalny, wzruszający i promujący uniwersalne wartości. I to się poczcie udało, mimo treści, która wydaje się kontrowersyjna. 
 

Źródło: Posten Norge


Ocena: 5/5
To prawdziwa rewolucja. Apple zgodziło się na możliwość samodzielnej naprawy jego produktów. Konieczność korzystania z autoryzowanych serwisów stanowiła istotną skazę na wizerunku, choć pozostawała jak najbardziej w duchu zamkniętego ekosystemu, jaki od dziesięcioleci tworzy marka. Jednak o ile ekosystem po stronie oprogramowania cieszy klientów, po stronie sprzętowej bywa niedogodny. Na dodatek regulatorzy w Europie i USA patrzyli na to krzywo. Na osłodę Apple zapowiada, że będzie dostarczać specjalistyczne narzędzia do samodzielnej naprawy. Kto wie – może jeszcze na tym zyska? 
 

Źródło: Apple


Ocena: 5/5
Allegro na święta również poczęstował odbiorców romantyczną historią. Tu jednak antagonistą jest ojciec dziewczyny, który nie widzi za zięcia wytatuowanego młodzieńca. Jako że bohaterowie reklamy w zawodowych sytuacjach noszą maseczki, ojciec nie rozpoznaje w oddanym współpracowniku ukochanego swej córki. Gdy w końcu sytuacja się wyjaśnia, stereotypy zostają pokonane i mamy happy end. Najważniejsza polska reklama przedświąteczna, na którą wszyscy czekamy – a tym stały się produkcje Allegro – nie zawiodła w tym roku. Delikatnie dotyka sytuacji pandemicznej, jak kiedyś emigracji zarobkowej, zarysowując na jej tle uniwersalną historię. 
 

Źródło: Allegro


Ocena: 5/5
Unia Europejska chce zakazać targetowania reklam politycznych ze względu na dane wrażliwe, takie jak pochodzenie etniczne, wyznanie czy orientacja seksualna. Ponadto przy każdej takiej reklamie ma być komplet danych, kto ją sponsoruje oraz dlaczego się wyświetla – czyli podać wykorzystane kryteria targetowania. Decyzję tę z zadowoleniem przyjęły firmy Meta i Google, którym zarzuca się wsparcie przez systemy reklamowe polaryzacji politycznej. Po ich stronie zresztą byłoby egzekwowanie zasad pod karą grzywny, więc jasne kryteria i poparcie regulatorów przy odrzucaniu reklam politycznych stanowiłyby dla nich swoisty imprimatur, z którego nie musiałyby rozliczać się przed reklamodawcami. 

Ocena: 4/5
Retail bada różne sposoby wzbogacania doświadczenia konsumenta i usprawnienia procesu sprzedaży. Często są to niewielkie inicjatywy, jednak mogą służyć jako test przyszłych rozwiązań. Jednym z takich pomysłów jest ustawienie książkomatów ze zbiorami Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu – przy placówkach Lidla w tych dzielnicach, gdzie nie ma jej filii. Żabka – również w Poznaniu – przy swojej siedzibie postawiła filtr, który ma oczyścić ze smogu przeszło 9 mln m3 powietrza w ciągu miesiąca. Projekt realizuje wspólnie ze start-upami Oxygen City i Airly. Ma to chyba więcej sensu niż kolejne murale malowane farbami pochłaniającymi smog. W Decathlonie w Piasecznie Żabka otworzyła pierwszą bezobsługową placówkę w modelu store-in-the-store. Żabka Nano, bo tak nazywa się ten koncept, ma służyć szybkim zakupom wykorzystującym opracowany przez start-up Ayden model płatności połączony z systemem wykorzystującym machine learning do kontrolowania zakupów. W listopadzie Saule Technologies ogłosiło wprowadzenie perowskitowych elektronicznych etykiet cenowych (PESL). Rozwiązanie ma zadebiutować na stacjach Orlen. Od podobnych rozwiązań różni je wykorzystanie ogniw perowskitowych, które powinny zasilać etykiety nawet przy sztucznym świetle. Tak jak elektroniczne etykiety pozwalają zastąpić czasochłonne i prowokujące błędy etykiety papierowe, tak perowskity wyeliminują koszt zasilania bateriami, ich recyklingu oraz procesu ich wymiany. Każda z tych inicjatyw z osobna nie jest łatwa do wyłapania, ale gdy się je zbierze razem, widać istotne poszukiwania w obszarze handlu detalicznego, angażujące firmy technologiczne i unowocześniające ten kanał, jednocześnie budując nowe formy doświadczenia konsumenckiego. 
 

Źródło: Żabka


Ocena: 1/5
Na Black Friday firma X-kom nakręciła horror z influencerami. Nie najstraszniejsze w nim było to, że scenariusz napisał Jaś Kapela, ale to właśnie stało się przyczyną protestów. Firma ugięła się pod presją internautów i ostatecznie nie opublikowała filmu. Wyjaśniła, że jej wartości są sprzeczne z wartościami autora scenariusza, słynącego z antykapitalistycznych poglądów, ale też nieprzemyślanych wypowiedzi. Ten przyznał, że te wartości to prawa człowieka i feminizm, a firmie zarzucił cenzurę. Na koniec dnia wiemy, jakich wartości nie popiera X-kom, choć z tego powodu nie spotkał się z krytyką internautów. Aha, a średnie obniżki na Black Friday według Deloitte wyniosły 3,6%, a 10–15% sklepów zawyżyło w tym dniu ceny produktów. 
 

Źródło: X-kom


Ocena: 4/5
Świąteczny plakat Warszawy nie spodobał się prawicowym politykom. Krzysztof Bosak pokusił się nawet o interpretację poszczególnych elementów obrazu, a Patryk Jaki policzył wszystkie osiem gwiazdek na plakacie. Mimo krytyki, za stylistycznym przykładem Warszawy poszły Łódź, Szczecin, Koszalin i kilka mniejszych miast. Z kolei ani Warszawa, ani Łódź nie zgodziły się na promocję Polskiego Ładu na miejskich autobusach. Łódź poszła nawet dalej, pokazując, ile stracą na nim samorządy. Chyba najmniej kontrowersyjne w tych przepychankach polityczno-samorządowych okazały się warszawskie plakaty z zawieszkami-syrenkami. Choć osiem gwiazdek wokół napisu „Warszawa” kłuło w oczy. 
 

Źródło: FB/Rafał Trzaskowski


Ocena: 4/5
W Egipcie jedna scena z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy