Szlak w reklamę trafia

Szlak z drogowskazami

To był bardzo intensywny okres w świecie mediów i reklamy. Może nie ruszyły spektakularne kampanie, ale zdarzyło się wystarczająco wiele w otoczeniu biznesowym. Branża w Polsce walczyła z podatkiem reklamowym, Australia z Big Tech, a Michalczewski po dekadzie wygrał z FoodCare. Te mniejsze i większe sukcesy i porażki składają się na mozaikę, w którą układają się wydarzenia z ostatnich tygodni. I właśnie taki był początek roku – na jednych polach pojawiły się nowe otwarcia, na innych zaś całkiem ciekawe nowe inicjatywy.

POLECAMY

W lutym br. rząd podniósł ciśnienie reklamodawcom i wydawcom, przedstawiając projekt podatku od reklam. Danina jest tak skonstruowana, że nawet gdy medium nie wykazuje zysków i tak podatek musi zapłacić. Niby miał być skierowany przeciwko największym międzynarodowym gigantom, ale z proponowanych zapisów wynika, że zaszkodzi on przede wszystkim krajowym podmiotom. Kina i branża OOH najbardziej ucierpiały podczas pandemii, jednak dla nich podatek miałby być większy niż dla reklamy cyfrowej. Podatek stanowi także zagrożenie dla niezależnych mediów – i tu mogą kryć się intencje twórców ustawy. Zaprotestowały wszystkie organizacje branżowe, a media 10 lutego zorganizowały strajk, zastępując swoje witryny czarnymi planszami z hasłem „Media bez wyboru”. Do 16 lutego można było zgłaszać opinie do projektu. Prace legislacyjne nad podatkiem trwają. 

 

Australia stawia się Big Tech. Chciałaby, żeby Google i Facebook płaciły wydawcom za wykorzystanie ich treści. Google zagroził usunięciem wyszukiwarki z tego kontynentu, a Facebook zablokował udostępnianie informacji od australijskich wydawców. Kilka dni później jednak firma dogadała się z rządem i podpisze umowy z wydawcami. Konsekwencja i nieuleganie naciskom władz Australii pomogły serwisowi społecznościowemu skonstatować, że liczba udostępnień nie jest tak wielka, więc ustępstwo na rzecz wydawców to mniejsza strata niż kwoty wynikające z decyzji legislatora. Wydawcy dostaną kroplówkę, która nie zrekompensuje jednak długofalowych skutków przemian mediów. Świat się zmienił...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy