Skuteczny lejek do generowania leadów – strategia, budowa, optymalizacja

Marketing i sprzedaż

Zbudowanie kompletnego i efektywnego lejka konwersji to sprawa prosta w założeniach, ale nieco bardziej skomplikowana w realizacji. Bez zadania sobie właściwych pytań osiągnięcie spodziewanego wyniku jest jednak o wiele trudniejsze. Liczy się odpowiednie podejście, praktyczny zestaw narzędzi oraz określony proces. Zobacz, jak możesz go zaplanować i tym samym uzyskać optymalny współczynnik konwersji.

Lejek konwersji

Michael E. Porter opracował koncepcję łańcucha wartości, czyli sekwencję działań podejmowanych przez firmę, aby opracować, wytworzyć, sprzedać i dostarczyć produkt, a następnie świadczyć usługi posprzedażowe. Przyjmijmy w uproszczeniu, że z punktu widzenia prowadzenia działań marketingowych w internecie łańcuch wartości dla większości firm będzie prezentował się następująco (rys. 1).
 

POLECAMY

Rys. 1. Przykładowy łańcuch wartości dla firm prowadzących działania w internecie


Jeżeli przyjrzysz się dokładniej wyróżnionej części tego łańcucha, idealnie układa nam się on w lejek generowania leadów (rys. 2).
 

Rys. 2. Przykładowy lejek generowania leadów


Omówmy zatem pierwszy etap lejka, czyli strategię marketingową. 

Zmiana

Zanim rozpoczniesz praktyczne budowanie lejka do generowania leadów, chciałbym zadać ci jedno bardzo, ale to bardzo ważne pytanie – dlaczego robisz to, co robisz? Odpowiedź na to jest nie tylko fundamentalna z punktu widzenia działalności firmy, ale również ma ogromne znaczenie przy projektowaniu kampanii marketingowych, prowadzeniu komunikacji oraz budowaniu lejków do generowania leadów.
Być może słyszałeś już o modelu złotego kręgu, opisanym przez Simona Sinka, który bardzo dobrze określa to, jak działają przedsiębiorstwa. 

  1. Każda firma wie, CO robi, czyli jakie świadczy usługi albo jakie produkty wytwarza. 
  2. Niektóre z tych firm wiedzą, JAK to robią, czyli co wyróżnia ich produkty, usługi lub firmę na tle konkurencji. 
  3. Natomiast bardzo mało firm wie, DLACZEGO robi to, co robi. Jaki jest większy sens ich działania. Dlaczego właściciele i pracownicy wstają z łóżka każdego ranka i działają? 

Odpowiedź na to ostatnie pytanie może wydawać się abstrakcyjna i nie mieć nic wspólnego z końcowymi działaniami, ale tak naprawdę jest fundamentem, na którym powinieneś budować komunikację z klientem. Polecam wykład Simona podczas TED: http://bit.ly/3aW59Cb oraz jego książki Start with WHY i Find your WHY, które pomogą ci określić twoje DLACZEG...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy