Dołącz do czytelników
Brak wyników

SEO

17 kwietnia 2020

NR 51 (Kwiecień 2020)

Skąd warto pozyskiwać linki i jak oceniać jakość stron pod kątem link buildingu?

46

Link building, czyli pozyskiwanie odnośników do swojej strony z innych serwisów internetowych, to jeden z kluczowych elementów procesu pozycjonowania w Google. Z porad zawartych w tym artykule skorzystają zarówno przedsiębiorcy, jak i marketerzy działający w sektorach B2C oraz B2B.

Czym w praktyce jest link building i od czego zależy jego skuteczność?

Link building to proces pozyskiwania linków do strony, stosowany podczas pozycjonowania witryn w Google. Od czasu powstania algorytmu PageRank, który stanowi istotny element silnika tej wyszukiwarki, linki są jednym z kluczowych czynników determinujących autorytet i wiarygodność danej domeny. Im więcej witryn powołuje się na konkretny zasób (linkując do niego), tym większa szansa, że algorytm uzna go za wartościowe miejsce w sieci i „nagrodzi” wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania. 
Oczywiście nie tylko liczba linków ma znaczenie, bo to byłoby niezwykle łatwe do zmanipulowania. Wystarczyłoby kupić odnośnik w stopce dużego forum internetowego, które ma 100 000 podstron i twoja witryna otrzymywałaby 100 000 unikalnych linków. Google prędzej czy później zorientowałoby się jednak, że nie idzie za nimi prawie żadna wartość.
Google stopniowo dąży do tego, aby brać pod uwagę jedynie linki:

  • naturalne, które nie są wynikiem transakcji, a jedynie spontanicznej aktywności blogerów, wydawców, redaktorów, użytkowników tworzących i komentujących treści w sieci,
  • pochodzą ze stron, które same mają autorytet – czyli witryn posiadających wartościowe treści oraz dobry profil linków przychodzących. Autorytet ten może mieć zastosowanie w obrębie jednej tematyki, a w innej już nie. Im lepsze dopasowanie między stroną odsyłającą a linkowaną, tym większa szansa, że link będzie w długiej perspektywie pracował na twoją korzyść.

Dofollow vs. nofollow

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na typ linków. Z założenia do przekazywania autorytetu przeznaczone są linki dofollow, czyli takie, na które nie nałożono atrybutu nofollow. Atrybut ten to element kodu HTML mówiący robotowi Google, aby nie brał danego odnośnika pod uwagę. Linki nofollow można spotkać jako domyślne ustawienie większości systemów komentarzy na blogach, portalach, forach czy w serwisach społecznościowych.
Obecnie stoimy w obliczu dużej zmiany technologicznej w Google, której efekty trudno jeszcze ocenić. Od 1 marca 2020 r. Google traktuje rel=”nofollow” jedynie jako wskazówkę, a nie twardą dyrektywę. Zachęcam do przeczytania oryginalnego komunikatu na blogu Google.
W branży SEO wiele mówi się o tym, że linki nofollow już od dawna mogą przekazywać autorytet, o ile spełniają wcześniej wspomniane kryteria (wyglądają naturalnie i są umieszczone na stronach wysokiej jakości, np. na Wikipedii). Jest to stosunkowo trudne do weryfikacji i pomiaru, więc w dalszym ciągu w procesie link buildingu zalecam skupiać się głównie na linkach dofollow. 

Skąd można zdobywać linki pozycjonujące?

Aby zdobywać linki pozycjonujące, możemy korzystać z szeregu technik. Jedną z najpopularniejszych jest umieszczanie odnośników w artykułach tematycznie powiązanych z pozycjonowaną stroną. Materiały te publikuje się zwykle:

  • jako artykuły sponsorowane w serwisach tematycznych, newsowych, mediach lokalnych, branżowych (chociaż większość pozycjonerów dąży do tego, aby nie były oznaczane jako promocyjne, gdyż to przeczyłoby „naturalności” linków),
  • jako wpisy gościnne na zaprzyjaźnionych blogach firmowych (do których dostęp mają np. eksperci, osoby mocno zaangażowane w networking, życie branży, blogosferę),
  • na zapleczach, czyli odpowiednio zadbanych, własnych serwisach tematycznych, tworzonych z myślą o emisji linków do pozycjonowanych projektów,
  • jako element współpracy z influencerami, na ich blogach tematycznych, lifestyle’owych itp.

Budowa własnego zaplecza wymaga bardziej zaawansowanej wiedzy z zakresu SEO. Link building poprzez wykorzystanie własnych kontaktów i współpracę z zaprzyjaźnionymi firmami nie jest możliwy dla każdego, a jeśli już, to nie jest zwykle skalowalny. Dlatego też większość marketerów zwraca się w stronę kupowania publikacji z linkami u wydawców internetowych, blogerów itp. Wiąże się to z potrzebą założenia określonego budżetu mediowego, co z kolei rodzi potrzebę efektywnego jego wykorzystania.

Czynniki pomagające w ocenie mocy linków

Praktycznie każdy marketer funkcjonuje w środowisku mniej lub bardziej ograniczonych zasobów finansowych i czasowych, więc mało kogo stać na zdobywanie odnośników na chybił trafił. Miejsc, w których mamy możliwość kupienia publikacji z linkiem, jest sporo. Możesz kontaktować się bezpośrednio z wydawcami lub korzystać z pośredników – popularnych platform upraszczających komunikację i proces publikacji. Możliwości jest bardzo wiele. 

Wybrani pośrednicy w procesie zdobywania linków:

Znalezienie miejsca do osadzenia linku nie stanowi zatem problemu. Wyzwaniem jest wybór optymalnej listy domen osiągalnych w danym budżecie. Na pewno warto brać pod uwagę dostępność linków dofollow oraz czas publikacji (np. czy odnośnik zostaje na zawsze, czy jest usuwany np. po 12 miesiącach). Ważne jest też to, czy mamy już linki z danej domeny do pozycjonowanej strony, czy nie. Zwykle lepiej jest zdobyć odnośnik z miejsca, które nie linkuje do twojej strony, niż kolejne hiperłącze z tego samego źródła. Istotna jest również cena, gdyż koszt publikacji może wynosić od kilkudziesięciu złotych do kilku tysięcy. Dobrze jest przejrzeć źródła linków konkurencji i celować w domeny o podobnej lub wyższej jakości, gdyż w ten sposób szybciej osiągniesz zamierzony efekt. Za chwilę dowiesz się, jakie narzędzia i metryki ci w tym pomogą.
Mając listę potencjalnych domen pod link building (dostarczonej przez pośredników lub stworzonej na podstawie własnego researchu mediów), należy zabrać się za ich selekcję. Najłatwiej będzie już na samym początku odsiać te, które emitują tylko linki nofollow oraz są dla ciebie za drogie. Następnie należy poszukać witryn powiązanych tematycznie lub też wysokiej jakości portali wielotematycznych, które udostępniają możliwość publikacji artykułów z twojej branży (np. portale miejskie, serwisy newsowe). W kolejnym etapie przechodzimy do oceny na podstawie wskaźników. Nie ma jednej obiektywnej miary jakości serwisu, niemniej poniżej znajdziesz szereg metryk, które mogą być pomocne w ocenie jego potencjału. Pamiętaj, że żaden ze wskaźników nie jest bezpośrednio powiązany z algorytmem Google i należy je traktować jako ogólny drogowskaz, a nie pewnik.

Wskaźniki oparte na profilu linków

Wskaźniki liczbowe bazujące na profilu linków pomagają w ocenie wartości danej domeny (lub konkretnej podstrony) na podstawie tego, jakie odnośniki do niej prowadzą z innych serwisów.
 

Wskaźnik Skrót Narzędzie Uwagi
Domain Rating DR Ahrefs Wskaźnik oparty na skali logarytmicznej 0-100. Liczony jest głównie na podstawie liczby domen linkujących odnośnikiem dofollow (oraz mocy tych domen).1
Jego uzupełnieniem jest także UR (URL Rating), czyli metryka określająca moc konkretnego adresu URL (np. opublikowanego artykułu lub strony kategorii), a nie całej domeny
Trust Flow TF Majestic Wskaźnik uwzględniający nie tylko liczbę domen, ale także ich wiarygodność2
Domain Authority DA MOZ Wskaźnik bazujący na liczbie linków oraz unikalnych domen odsyłających3
Authority Score AS SEMrush Wskaźnik ten bazuje zarówno na liczbie linków, liczbie domen odsyłających, jak i metrykach związanych z ruchem4
Referring Domains RD
(umownie)
wszystkie
powyższe
Liczba domen linkujących to surowy wskaźnik, który nie uwzględnia jakości linków. Należy też brać pod uwagę fakt, że żadne z narzędzi nie posiada listy 100% linków, a niektóre zaplecza są ukrywane przed robotami Ahrefs, Majestic etc.
Liczba linkujących IP
oraz podsieci
np. Ahrefs,
Majestic
Im bardziej zdywersyfikowana struktura linków, tym lepiej. Gdyby wszystkie domeny linkujące były przypisane do jednej podsieci lub IP, to byłoby to mało wiarygodne „w oczach” algorytmu Google. Mogłoby także oznaczać, że odnośniki pochodzą co prawda z wielu stron, ale w rzeczywistości od jednego podmiotu
Stosunek domen
linkowanych do
linkujących
własne kalkulacje
z wykorzystaniem
powyższych
Jeśli do serwisu X linkuje 100 domen, a linki z niego wychodzą do 1000 witryn, to logika wskazuje, 
że odnośniki wychodzące będą stosunkowo słabe
https://ahrefs.com/blog/domain-rating/
https://blog.majestic.com/development/flow-metrics/
https://moz.com/learn/seo/domain-authority
https://www.semrush.com/kb/747-authority-score-backlink-scores


Przykład zestawienia domen linkujących do domeny szymonslowik.pl z uwzględnieniem m.in. wskaźnika Domain Rating (DR) oraz estymowanego...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy