Skąd warto pozyskiwać linki i jak oceniać jakość stron pod kątem link buildingu?

SEM/SEO

Link building, czyli pozyskiwanie odnośników do swojej strony z innych serwisów internetowych, to jeden z kluczowych elementów procesu pozycjonowania w Google. Z porad zawartych w tym artykule skorzystają zarówno przedsiębiorcy, jak i marketerzy działający w sektorach B2C oraz B2B.

Czym w praktyce jest link building i od czego zależy jego skuteczność?

Link building to proces pozyskiwania linków do strony, stosowany podczas pozycjonowania witryn w Google. Od czasu powstania algorytmu PageRank, który stanowi istotny element silnika tej wyszukiwarki, linki są jednym z kluczowych czynników determinujących autorytet i wiarygodność danej domeny. Im więcej witryn powołuje się na konkretny zasób (linkując do niego), tym większa szansa, że algorytm uzna go za wartościowe miejsce w sieci i „nagrodzi” wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania. 
Oczywiście nie tylko liczba linków ma znaczenie, bo to byłoby niezwykle łatwe do zmanipulowania. Wystarczyłoby kupić odnośnik w stopce dużego forum internetowego, które ma 100 000 podstron i twoja witryna otrzymywałaby 100 000 unikalnych linków. Google prędzej czy później zorientowałoby się jednak, że nie idzie za nimi prawie żadna wartość.
Google stopniowo dąży do tego, aby brać pod uwagę jedynie linki:

POLECAMY

  • naturalne, które nie są wynikiem transakcji, a jedynie spontanicznej aktywności blogerów, wydawców, redaktorów, użytkowników tworzących i komentujących treści w sieci,
  • pochodzą ze stron, które same mają autorytet – czyli witryn posiadających wartościowe treści oraz dobry profil linków przychodzących. Autorytet ten może mieć zastosowanie w obrębie jednej tematyki, a w innej już nie. Im lepsze dopasowanie między stroną odsyłającą a linkowaną, tym większa szansa, że link będzie w długiej perspektywie pracował na twoją korzyść.

Dofollow vs. nofollow

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na typ linków. Z założenia do przekazywania autorytetu przeznaczone są linki dofollow, czyli takie, na które nie nałożono atrybutu nofollow. Atrybut ten to element kodu HTML mówiący robotowi Google, aby nie brał danego odnośnika pod uwagę. Linki nofollow można spotkać jako domyślne ustawienie większości systemów komentarzy na blogach, portalach, forach czy w serwisach społecznościowych.
Obecnie stoimy w obl...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy