Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

2 listopada 2020

NR 54 (Październik 2020)

Siedem rzeczy, o które musisz zadbać przed Q4, zanim ruszysz pełną parą z reklamą w Google Ads

26

Czwarty kwartał każdego roku to niewątpliwie najlepszy sprzedażowy okres dla wielu sklepów internetowych. Aby maksymalnie wykorzystać ten czas, należy przygotować się do działania wcześniej. Zaparz ulubioną kawę, rozsiądź się wygodnie w fotelu i przeczytaj artykuł, który pomoże Ci się przygotować do okresu sprzedażowych żniw w Q4!

1. Zaplanuj działania z wyprzedzeniem 

Niby oczywista sprawa, ale to często pomijany etap, który pozwoli w przyszłości zrealizować cele biznesowe. 
Na początek zastanów się, jakie działania promocyjne będą prowadzone i ustal cele, które chcesz zrealizować za pośrednictwem Google Ads. Przykładami takich celów mogą być: planowany pułap osiąganych przychodów ze sprzedaży, liczba sprzedanych produktów czy średnia wartość koszyka zakupowego na odpowiednim poziomie.
Kolejnym etapem planowania działań będzie przemyślenie strategii i tego, w jaki sposób masz zamiar zrealizować cele, które wyznaczyłeś. 
Czy będziesz potrzebował dodatkowych promocji, gratisów, wykorzystania i przetestowania nowych obszarów reklamowych, typów kampanii, których do tej pory nie wykorzystywałeś?
W planowaniu takich działań z pomocą przyjdzie Ci kalendarz e-commerce, w którym możesz sprawdzić, jakie święta czekają nas w czwartym kwartale. 
 

POLECAMY

Przykładowy kalendarz e-commerce na rok 2020, który ułatwi przygotowanie odpowiednich ofert promocyjnych z wyprzedzeniem: www.kalendarzecommerce.pl/

2. Analiza poprzedniego roku i ocena potencjału rynku 

Przeanalizuj poprzedni rok, aby sprawdzić, czego możesz się spodziewać. W analizie działań z zeszłego roku uwzględnij:

  • jakie działania prowadziłeś i czy były one efektywne,
  • czy wykorzystałeś potencjał sprzedażowy, korzystając z różnych kanałów reklam w Google Ads, np. PLA, Search, DSA, remarketing,
  • które produkty i kategorie były najbardziej rentowne lub osiągały największą sprzedaż,
  • jak wypadasz na tle konkurencji nie tylko pod kątem cenowym, ale także jakości obsługi klienta, darmowej dostawy od progu zakupów o określonej wartości oraz rabatów, które proponowałeś klientom.

Warto odpowiedzieć sobie szczerze na te pytania, przeprowadzić pełną analizę działań z zeszłego roku oraz wykorzystać uzyskane dane, aby w tym roku osiągnąć więcej! 
Przy ocenie potencjału możesz skorzystać z darmowych narzędzi, takich jak Planer słów kluczowych (dostępny na każdym koncie Google Ads w Narzędziach → Planowanie) oraz Google Trends (www.tiny.pl/7plw3). Są to podstawowe narzędzia, które pomogą oszacować zasięgi z wybranych słów kluczowych czy, w przypadku planera, prognozowaną liczbę konwersji. Dowiesz się także, jaki budżet należy zapewnić na planowane przez siebie działania. 

Ocena potencjału za pomocą narzędzia Google Trends

Wybierając do analizy słowa kluczowe, uzyskasz cenne informacje, kiedy jest największy potencjał na rynku na zwiększenie sprzedaży. Słowa kluczowe można ze sobą także porównać i sprawdzić, w jakim okresie i w którym regionie Polski dane produkty są najczęściej wyszukiwane oraz zdobyć informacje na temat podobnych zapytań, których mogłeś wcześniej nie uwzględniać. Może warto byłoby je wykorzystać?
Na przykładzie danych historycznych z ostatniego roku widać na wykresie wyraźny wzrost zainteresowania „torebkami damskimi” w czwartym kwartale roku; jest największy w pierwszej połowie grudnia (1-14 grudnia). To jest moment, na który powinieneś przygotować się wcześniej, wykorzystując kalendarz e-commerce i promocje, które zaplanujesz dla klientów. 
 

Rys. 1. Narzędzie Google Trends – trends.google.com


3. Odpowiedni budżet 

Jednym z elementów działań reklamowych jest zapewnienie budżetu reklamowego na odpowiednim poziomie, tak aby pozwolił na realizację założonych wcześniej kluczowych wskaźników efektywności, czyli KPI.
Aby obliczyć budżet, skorzystaj ze wspomnianego wcześniej Planera słów kluczowych dostępnego na koncie Google Ads. Za jego pomocą można prognozować, na jakim poziomie powinien być budżet, aby móc reklamować się na określone wcześniej słowa kluczowe.
Załóżmy, że reklamujesz asortyment damskich torebek. Wybrane słowa kluczowe możesz umieścić w planie (zakładka Przegląd planu). Planer poda w nim informację, na jakim poziomie powinien być budżet dzienny, by móc reklamować produkty za pośrednictwem kampanii search. Dzięki narzędziu otrzymamy także inne statystyki: średnią pozycję reklamy, liczbę kliknięć, konwersji czy średni koszt za kliknięcie. Informacje te można wykorzystać nie tylko do wyliczenia potrzebnego budżetu na realizację kampanii, ale także do oceny potencjału na rynku.
 

Rys. 2. Planer słów kluczowych Google Ads – ads.google.com


Jeśli jednak nie dysponujesz optymalnym budżetem na działania reklamowe, musisz skupić się na priorytetach, np. promocją najbardziej rentownych produktów lub kategorii. 
Nie ma potrzeby reklamowania całego asortymentu na siłę – lepiej zogniskować całe środki na działaniach, które będą najbardziej efektywne pod kątem sprzedażowym oraz na jak najlepszej rentowności, a dopiero później stopniowo zwiększać zasięg, testując, analizując i wdrażając kolejne rozwiązania.

4. Budowa i rozbudowa list remarketingowych – w nich drzemie potencjał! 

Klienci z list remarketingowych są bardzo wartościowi dla Twojego biznesu, ponieważ wcześniej wykazali już zainteresowanie Twoją ofertą. Warto ten potencjał wykorzystać w 100%. Aby to uzyskać, konfiguruj jak najwięcej list remarketingowych z wykorzystaniem danych demograficznych (płeć, wiek), określonych zainteresowań itp.
Przygotuj z wyprzedzeniem listy remarketingowe klientów, którzy byli w zakładce Promocje, Wyprzedaże, odwiedzili konkretne kategorie lub produkty, ale nie dokonali zakupów. Zbieraj listy remarketingowe, zarówno te z krótkiego okresu, jak i długiego. Im wcześniej odpowiednio zsegmentujesz swoich klientów, tym więcej użytkowników będzie zawierać lista. Wtedy Twoje szanse na skuteczną promocję i wysoką sprzedaż wśród wyselekcjonowanych odbiorców wzrosną!
Specjalnie dla takich klientów możesz przygotować komunikaty reklamowe, banery z informacjami o rabatach i gratisach, aby zachęcić ich do podjęcia decyzji zakupowej. Przykładem takiego działania może być „rabat -10% dla powracających użytkowników”.
Przygotowane wcześniej listy remarketingowe możesz wykorzystać zarówno w kampaniach w wyszukiwarce, jak i w działaniach w sieci reklamowej. Powracanie do niezdecydowanych klientów, którzy opuścili Twój sklep internetowy bez dokonania zakupu, jest jednym z kluczowych elementów strategii marketingowej, o którą powinieneś zadbać przed nadchodzącym sezonem. 

W jaki sposób utworzyć listy remarketingowe?

Można to zrobić poprzez panel Google Ads - w Zarządzaniu odbiorcami lub za pośrednictwem Google Analytics w Definicjach list odbiorców. Jeśli np. chcesz utworzyć listę w Google Ads z osobami, które odwiedziły podstronę „/black-friday” oraz dokonały zakupu, należy warunki ustawić w poniższy sposób:
 

Rys. 3. Tworzenie listy odbiorców w Google Ads – ads.google.com


Przykładem konfiguracji takiej listy jest np. wykorzystanie osób trafiających na listę remarketingową, które w Black Friday w 2019 r. zakupiły produkty w e-sklepie oraz powrót do nich w remarketingu za pośrednictwem banerów reklamowych lub reklamy tekstowej z nowymi tegorocznymi promocjami z okazji wyprzedaży. 

5. Funkcjonalność sklepu 

Jeśli nie analizowałeś wcześniej funkcjonalności sklepu, najwyższa pora zwrócić uwagę na ten ważny aspekt, ponieważ ma on pośredni wpływ na sprzedaż. Pod pojęciem funkcjonalności sklepu kryje się szybkość działania strony, prosta i intuicyjna ścieżka zakupowa w koszyku, możliwość złożenia zamówień bez rejestracji, użyteczna wersja mobilna sklepu czy różne wersje językowe. 
Dodatkowo należy uwzględnić znacznie większy ruch w sezonie. Dlatego kluczową kwestią jest przeprowadzenie testów wydajności serwisu pod kątem obsługi zwiększonego ruchu na stronie. Wszystko po to, by uniknąć niespodzianek pod tytułem „serwer padł” lub „serwis znacznie wolniej działa”. Pomoże to wyeliminować błędy oraz słabe punkty w funkcjonowaniu serwisu. 
Do oceny analizy i funkcjonalności sklepu możesz wykorzystać dodatkowe narzędzia, które ułatwią taką analizę. 
„Magicznym” narzędziem ułatwiającym taką analizę jest Hotjar. Jeśli nie chcesz od razu wykupywać wersji płatnej, można skorzystać także z darmowej wersji programu. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania sprawdzisz, co użytkownicy robią na Twojej witrynie i...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy