Siedem grzechów głównych w contencie sprzedażowym – błędy językowo-edytorskie

Copywriting

W poprzednim numerze pisałem o tym, jakich błędów z zakresu marketingu, SEO i UX warto wystrzegać się podczas tworzenia treści sprzedażowych. Tym razem wziąłem na tapet częste potknięcia językowo-edytorskie, które zaliczają nie tylko początkujący, ale też doświadczeni autorzy. Poprawność w tym obszarze nierzadko schodzi bowiem na dalszy plan. A to źle, bo uczymy się wielu złych nawyków i nie dbamy o stuprocentowy profesjonalizm w serwisie. Ale też dobrze, bo zatroszczenie się o ten aspekt pozwala wyróżnić się na tle konkurencji.

1. Przez to

Warto pamiętać, że zwroty takie jak przez co i przez to są nacechowane negatywnie. Pisząc o pozytywnych emocjach i odwołując się do pozytywnych następstw konkretnych zachowań czy korzyści wynikających z cech jakiegoś przedmiotu lub usługi, lepiej postawić na zwroty, takie jak dzięki czemu. W takim przypadku możesz jednak sięgnąć też po neutralne sformułowanie, np. co sprawia, że, a co za tym idzie czy więc.

POLECAMY

  Usługa X jest dwukrotnie szybsza niż rozwiązanie poprzedniej generacji, przez co pozwala na sprawniejszą obsługę kilku aplikacji naraz.
 Usługa X jest dwukrotnie szybsza niż rozwiązanie poprzedniej generacji, dzięki czemu pozwala na sprawniejszą obsługę kilku aplikacji naraz.

Jednocześnie pamiętaj o tym, że dzięki czemu stosuje się zawsze po przecinku, a dzięki temu na początku zdania, chyba że jest to konstrukcja a dzięki temu czy i dzięki temu. Jeśli natomiast wymienione wyżej sformułowania to za mało, żeby unikać powtórzeń, możesz wykorzystać jeszcze konstrukcje typu:

 Za sprawą funkcji X zyskasz…
 Korzystając z opcji X, możesz…
 Z uwagi na to, że produkt X jest wyposażony w X, otrzymujesz…
 

Wskazówka

Jeśli nie chcesz, by Twoja treść była „niestrawna” dla użytkownika i zajmowała daleką pozycję w wynikach wyszukiwania Google’a, dbaj o jej unikalność. Unikaj nie tylko dublowania tekstów, ale też powtórzeń czy nawet tych samych konstrukcji zdań. Pamiętaj, że szukanie synonimów nie musi oznaczać wielkiego zaangażowania i wertowania słowników. Podpowiedzi znajdziesz chociażby w Wordzie – wystarczy, że klikniesz wybrany wyraz prawym przyciskiem myszy i wybierzesz sekcję „Synonimy”.



Rys. 1. Przykład wykorzystania opcji „Synonimy” w programie Word
 

2. Wytrzymały na

Choć określenia typu wytrzymały na mróz są dość powszechne, pisząc o oddziaływaniu danych czynników, warto postawić na przymiotnik odporny. Wytrzymały znacznie lepiej sprawdza się jako ogólne określenie cechy produktu. A zatem: 

 Produkt X cechuje ponadprzeciętna wytrzymałość.
ale:
 Produkt X cechuje się odpornością na działanie wilgoci.

Wyjątkiem są utarte branżowe określenia, takie jak wytrzymałość na ściskanie, których nie należy modyfikować.
 

Wskazówka

A jeśli już mowa o branżowych określeniach, pamiętaj o tym, by zawsze sprawdzać poprawność zapisu nazw opisywanych marek, technologii czy skrótów. Czasami znaczenie ma nawet wielkość jednej z liter. Przykład? GB i Gb to nie to samo. GB oznacza gigabajt, a Gb – gigabit, a zatem dysk komputera będzie mieć 500 GB, ale łącze internetowe już 1 Gb/s. Niedopatrzenie w tym zakresie może świadczyć o braku fachowości podmiotu, który oferuje konkretny towar czy usługę, nie wspominając o możliwości wprowadzenia potencjalnego klienta w błąd.

 

3. Brak spacji 

Choć wiele nazw produktów, które znajdziemy w sieci, sugeruje nam, że zapis 2w1 jest w porządku, to jest zupełnie odwrotnie. Konstrukcja tego typu wymaga użycia spacji i zapisu 2 w 1. Błędów, które znajdują się w nazwach produktów, jest zresztą znacznie więcej, co może wynikać z: 

  • nieznajomości zasad języka polskiego, 
  • chęci skrócenia nagłówka, 
  • użycia oryginalnej, niepolskiej nazwy, w przypadku której rządzą inne normy edytorskie. 

Stąd też tak częsty brak spacji w zapisach takich jak 32GB czy 5m (poprawnie 32 GB i 5 m). 
 

Wskazówka

Tworząc odstępy w liczbach wielocyfrowych, nie powinno się stosować ani kropek, ani przecinków, a jedynie spacje. Zgodnie z przyjętą zasadą odstępy należy wykorzystywać w zapisie liczb składających się z więcej niż czterech cyfr

 

4. Produkt posiada, produkt potrafi, produkt dba

Czasownika posiadać nie należy łączyć z nazwami drobnych i abstrakcyjnych przedmiotów. Jest to jeden z najczęściej spotykanych błędów w opisach produktów, gdzie można przeczytać, że urządzenie posiada dużą moc czy wyrób posiada niespotykany smak. W takich przypadkach lepiej postawić na czasownik mieć lub napisać, że produkt został wyposażony w konkretną funkcjonalność

 Produkt X posiada…
 Produkt X ma…
 Produkt X jest wyposażony w…
 Wykorzystanie produktu X umożliwia…
 Dzięki produktowi X zyskasz…

Na tyle, na ile to możliwe, próbuj nie nadawać produktom i usługom cech charakterystycznych dla ludzi. Nie pisz zatem, że produkt coś posiada czy coś potrafi albo o coś dba. 

 Wybierz ulubioną playlistę, a urządzenie zadba o taneczne nagłośnienie i niepowtarzalną atmosferę wypoczynku.
 Wystarczy, że wybierzesz ulubioną playlistę, by móc cieszyć się tanecznym nagłośnieniem i niepowtarzalną atmosferą wypoczynku.

5. Dopełniacz a biernik

W contencie sprzedażowym, nawet doświadczonym copywriterom, szczególne kłopoty sprawia czasownik nadawać, który należy łączyć z biernikiem. Łączenie go z dopełniaczem jest jednym z najczęściej popełnianych błędów językowych w branżach, takich jak home & garden, beauty i fashion, choć równie dobrze może wprowadzać w zakłopotanie np. podczas tworzenia treści na podstronę klienta motoryzacyjnego. 

 Produkt X nada Twojemu pomieszczeniu nowoczesnego charakteru.
 Produkt X nada Twojemu pomieszczeniu nowoczesny charakter.

Problematyczne w tym zakresie mogą być też inne czasowniki, które często są stosowane w opisach produktów, kategorii czy usług, chociażby próbować i wypróbować. Pamiętaj, że pierwszy z nich łączy się z dopełniaczem, ale już drugi, podobnie jak nadawać, z biernikiem.

6. Pełnić rolę i odgrywać funkcję

Coś lub ktoś może albo pe...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy