Quo Vadis, Google? Czego się spodziewać w 2021 r. w Google i jak się na to przygotować

SEM/SEO

Aż dziw bierze, jak wiele zapytań zostaje skierowanych do wyszukiwarki w sekundę. Według danych z Internetlivestats.com na całym świecie do Google wpisywanych jest ponad 7 516 800 000 haseł dziennie. Dodając do tego prognozy Adobe zakładające, że niedługo dobijemy do poziomu 50% zapytań składanych głosowo (na urządzeniach mobilnych i Google Home), widać, jak bardzo wyszukiwarka chce być blisko nas tu i teraz.

„Just in time” to nowy cel Google

Oglądając statystyki wyszukiwań na stronach klientów, widać, jak bardzo zmieniają się użytkownicy. Każdy, kto zajmował się lub wykorzystywał pozycjonowanie do budowania ruchu organicznego, pamięta przepaść między jedno-, dwu- lub trzywyrazowymi zapytaniami a długim ogonem. Tymczasem rozwój Google oraz stale zwiększający się udział urządzeń mobilnych w torcie wyszukiwania (przekraczający 60% zapytań miesięcznie w popularnych branżach) pokazuje, że ciężar konwersji przesuwa się właśnie w kierunku długiego ogona, który dzięki smartfonom jest rozwinięty jak nigdy dotąd.
Wyszukiwarka nie pozostaje na to głucha – stale dąży do tego, aby być jeszcze bliżej użytkownika, dając mu odpowiedź tu i teraz. Tak właściwie to marketerzy, którzy budują pozycje swoich klientów w oparciu o digital, nie robią marketingu. Oni tworzą momenty.
Wszystko, co robią nasi klienci, odbywa się w jakiejś konkretnej sytuacji. Zwłaszcza, że korzystając z telefonu, nie jesteśmy przykuci do biurka, a spontaniczne poszukiwanie informacji można realizować, leżąc na plaży lub stojąc w kolejce w sklepie. Google wie, jak zachowują się ludzie. I chce być możliwie blisko nich w każdym momencie.

POLECAMY

Wyniki wyszukiwania dopasowane do użytkownika

Obserwując ewolucję wyników wyszukiwania na przestrzeni ostatnich 10 lat, widać, że Google rozumie, jak przyciągnąć do siebie użytkownika. Zmiany, które zaszły w wyglądzie wyników wyszukiwania oraz sposobie generowania wyników, pokazują, że wyszukiwarka nie chce dać o sobie zapomnieć. Pomijając większą liczbę reklam, dodano wiele nowych elementów, które wpływają na użyteczność wyszukiwania.
 

Rys. 1. Przykład wykresów w wynikach wyszukiwania

 

Rys. 2. Nowy wygląd wideo w wynikach wyszukiwania

 

Rys. 3. Przykład fragmentów treści w wynikach Google

Wyniki kompleksowe i bogate w dane

Na konferencji Search ON 2020 Google pokazało, że poszerzy liczbę danych pokazywanych bezpośrednio w wynikach wyszukiwania oraz popracuje nad ich finalną formą. Chodzi o to, aby dawać odpowiedź tu i teraz. Robić to będzie na kilka sposobów.

Jeszcze więcej wykresów i odpowiedzi bezpośrednio w wynikach
Jest pytanie, jest odpowiedź. Wyszukiwarka dąży do lepszego rozumienia i prognozowania zapytań, a tym samym będzie pokazywać dane w przystępnej dla użytkownika formie (rys. 1).

Więcej wideo i interakcji na poziomie wyszukiwarki
Nikogo nie dziwi to, że użytkownik internetu cierpi na deficyt czasu. Google zrozumiało, że nowoczesn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy