Dołącz do czytelników
Brak wyników

Agencja Reklamowa

25 marca 2019

NR 42 (Październik 2018)

Przychodzi klient do agencji…

0 149

Wyobraź sobie, że idziesz do mechanika, który mówi: „Jeśli chodzi o naprawę Pana samochodu, to mam kilka propozycji, niech Pan sobie coś wybierze”. Powiesz, że się nie znasz, i poprosisz, aby coś zasugerował. Ufasz swojemu mechanikowi, polegasz na jego wiedzy i doświadczeniu. Czy tak samo ufasz swojej agencji?

Tylko jedna propozycja?

W projektowaniu nie istnieje nieskończenie wiele dobrych rozwiązań. Najczęściej jest kilka, najwyżej kilkanaście dobrych i tylko jedno najlepsze. To zadaniem agencji jest wskazanie go. Bardzo często nie masz wiedzy i nie musisz jej mieć, by podejmować tego typu decyzje. Lubisz decydować, a jednocześnie chcesz czuć się bezpiecznie ze swoją agencją? Musisz uwierzyć, że jest to grono ekspertów, którzy gwarantują Ci sukces. Projektant lub agencja, którzy przedstawiają kilka propozycji, komunikują, że nie są pewni swoich rozwiązań. Projektują w ciemno, oczekując, że to Ty masz wiedzę, która pozwoli na wskazanie najlepszego pomysłu. Dobre agencje prezentują jedną, maksymalnie dwie linie kreatywne. Otrzymujesz wyselekcjonowane projekty, dlatego nie oczekuj kilkunastu propozycji i zawsze proś o rekomendację agencji.

„Zrób tak, żeby było ładnie”

Projektowanie jest złożoną dyscypliną, wymagającą bardzo dużych umiejętności i nie ma w niej miejsca na decyzje uznaniowe. To nie jest tak, że jeśli ktoś widzi, że coś jest ładne lub brzydkie, to znaczy, że umie projektować. Ludzie mają przeróżne gusta, a za dobrym projektem musi iść coś więcej niż definicja słowa „ładny”. Dobry design wcale nie musi być ładny. Dobry design, w pierwszej kolejności, musi spełniać odpowiednie założenia, być użyteczny. To, czy będzie „ładny”, to sprawa drugorzędna. Ładne jest to, co jest dobrze zaprojektowane, czyli spełnia swoją funkcję. Opinie „podoba mi się” lub „nie podoba” nie są konstruktywne, a najprawdopodobniej właśnie takie usłyszysz, gdy poprosisz o opinie swoich najbliższych lub też zupełnie przypadkowych osób. Prawidłowo spisany brief jest w stanie wykazać, że wszystkie wytyczne zostały spełnione. Dobry projekt jest odpowiedzią na jego wytyczne.

Elementy, które powinien zawierać dobry brief klienta:

  • prezentacja firmy,
  • tło sytuacyjne,
  • sytuacja marki/produktu,
  • cele marketingowe,
  • opis grupy docelowej,
  • obietnica marki,
  • wskazówki wykonawcze dla designu,
  • timing,
  • budżet.

 

 

„Dlaczego mam płacić za projekt identyfikacji 15 000 zł, jeśli konkurencja zrobi mi ją za 3000 zł”
A dlaczego nie zrobisz tego samodzielnie lub nie pójdziesz do tańszej konkurencji? Ponieważ oczekujesz profesjonalizmu. Projektant mógł kilkanaście lat zdobywać doświadczenie, by zrobić profesjonalne logo w kilka dni. I płacisz właśnie za te kilkanaście lat nauki. Często nad zleceniem pracuje dodatkowo kilku specjalistów, takich jak ilustrator czy copywriter. Proces projektowy to składowa wielu elementów. 
Projektowanie nie zaczyna się w programie graficznym. Projektowanie zaczyna się od warsztatów, strategii i analiz. Nie wiedziałeś? Właśnie dlatego zatrudniasz ekspertów. 
„Nie rozumiem, dlaczego mam płacić za coś, czego być może nie kupię, co być może mi się nie spodoba? To tak, jakbym miał zapłacić handlarzowi samochodów za pokazanie mi zdjęcia z samochodem”.
Jako klient agencji często obawiasz się, że będziesz musiał płacić za coś, co może Ci się nie podobać. Proponujesz więc przygotowanie wstępnych projektów z myślą, że dopiero gdy Ci się spodobają, będziesz kontynuować współpracę. 
Praca za darmo nie jest jednak rozwiązaniem problemu. Gdy idziesz do prawnika, to nie prosisz o darmowe konsultacje, żeby wybrać najlepszego specjalistę. Bierzesz pod uwagę referencje i polecenia. 

Poproś agencję o portfolio, które zawiera aktualne informacje na temat zrealizowanych kampanii lub projektów reklamowych. Otrzymasz tym samym pogląd na temat jej kompetencji i doświadczenia.


„Zbierzmy pomysły, zróbmy darmowy przetarg”

Nie organizuj przetargu wyłącznie w celu zebrania od agencji danych, badań i koncepcji. Głównym celem przetargu powinien być wybór partnera biznesowego i podjęcie z nim współpracy.

 

 

Jeśli podejmujesz decyzję o przetargu, zawsze pamiętaj o tym, by zaplanować go minimum trzy miesiące przed datą wdrożenia nowej agencji. Zadbaj o przygotowanie harmonogramu przetargu, podaj czas jego trwania i datę rozstrzygnięcia. 
Jeśli organizujesz przetarg, oferuj wynagrodzenia za udział, czyli tzw. rejection fee. 
Zapraszaj do przetargu tylko kilka wyselekcjonowanych agencji. Zaproszenie kilkunastu czy kilkudziesięciu zespołów nie daje możliwości szczegółowej analizy ofert. W rezultacie sprowadza się to wyłącznie do konkursu piękności. 
Po rozstrzygniętym przetargu każda agencja, która brała w nim udział, ma prawo dowiedzieć się, dl...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy