Proces zakupowy w e-commerce – krytyczne aspekty konwersji na różnych etapach lejka sprzedażowego

E-commerce

Czy słyszeliście o regule trzech kliknięć? Została ona opublikowana w wydanej w 2001 r. książce Jeffreya Zeldmana pod tytułem Taking Your Talent to the Web i mówi o tym, że użytkownicy powinni być w stanie dotrzeć do interesującego ich miejsca na stronie dzięki maksymalnie trzem kliknięciom. Zasada była wielokrotnie podważana przez specjalistów od użyteczności stron. Na przykład firma Center Centre UIE przeprowadziła badania na 44 użytkownikach, którzy wykonali 620 zadań. Ich celem było odnalezienie na stronie określonych treści. Zliczano liczbę kliknięć potrzebną do zrealizowania każdego zadania. Nie odkryto zależności między klikami a odsetkiem ukończonych zadań.

Czy oznacza to, że zasada trzech klików jest tylko teorią niemającą odzwierciedlenia w rzeczywistości?
Moim zdaniem nie jest tak do końca. Reguła jest istotnie dużym uproszczeniem i wszystko zależy od jej interpretacji. Jeżeli przyjmiemy, że chodzi tutaj o maksymalne ułatwienie procesu konwersji na stronie, to jak najbardziej może stanowić ono motto projektantów czy osób zajmujących się użytecznością witryn. Przyjrzyjmy się więc, co robić, a czego lepiej unikać podczas tworzenia procesu zakupowego w sklepie internetowym. 
W celu zobrazowania zagadnienia opowiem Wam o kilku własnych doświadczeniach wyniesionych z „podróży”, którą odbyłam w sklepach internetowych w ciągu ostatnich miesięcy. I uwierzcie mi, czasami wyprawa przypominała zdobywanie K2 zimą. 
 

POLECAMY

Rys. 1. Źródło: articles.uie.com


1. Nie wprowadzaj klienta w błąd.

Pierwszym zakupem, którego dokonywałam, była odzież outdoorowa. Było to w...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy