Pozycjonowanie a intencje użytkownika ‒ jak 1stplace.pl zmienia niską konwersję w zyski

SEM/SEO

W dobie ogromnej konkurencji zmiana użytkownika w klienta staje się coraz trudniejsza. Oczywiście nie oznacza to, że jest niemożliwa. Aby zrealizować ów cel, musimy jednak poznać potrzeby potencjalnych klientów, przeanalizować, czego konkretnie szukają, zadbać o to, by z naszą pomocą szybko rozwiązali swój problem. Doskonałym rozwiązaniem staje się w tym przypadku pozcyjonowanie.

W 1stplace.pl podczas pozycjonowania stron www i sklepów e-commerce zawsze zadajemy sobie jedno pytanie ‒ co możemy zrobić, aby podstrony stały się jak najlepszą odpowiedzią na intencje użytkowników. Z jakich metod korzystamy i na co zwracamy szczególną uwagę? O tym poniżej!

POLECAMY

Rodzaje intencji użytkowników

Na temat rodzajów zapytań użytkowników (informacyjne, nawigacyjne, transakcyjne i tak zwane dochodzenie handlowe), jak i dotyczących sposobów na sprawdzanie fraz wpisywanych przez użytkowników, powstało już mnóstwo materiałów.

Nie będziemy więc rozwodzić się nad teorią, tylko od razu przejdziemy do rzeczy. Pokażemy, jakie rozwiązania wdrażamy w 1stplace.pl, by użytkownik był zadowolony, a strona bądź sklep internetowy zajmowały coraz wyższe pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Direct answer (pozycja 0), czyli szybkie pytania i szybkie odpowiedzi 

Użytkownik wpisujący pytanie w okno wyszukiwania, chce błyskawicznie otrzymać konkretną odpowiedź.

Posłużmy się prostym przykładem.

Załóżmy, że rzadko gotujesz, ale zdarzyło się, że musisz przygotować makaron. Gdy woda zawrze, wrzucasz makaron do garnka. Międzyczasie dostajesz wiadomość, żeby makaron był al dente. Nic Ci to nie mówi. Opakowanie gdzieś znika, więc wpisujesz w wyszukiwarkę: Ile gotować makaron al dente. Nie interesują Cię długie wywody na temat wszelkiego rodzaju makaronów, chcesz tylko jednego, dowiedzieć się czy wyłączyć kuchenkę za 3 minuty, czy powinieneś zrobić to 2 minuty temu.

Tutaj z pomocą przychodzą tak zwane direct answers, nazywane również pozycją 0 lub frazami intencyjnymi.

To odpowiedzi, które widoczne są bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, na samej górze pierwszej strony. Wpisujesz więc pytanie i od razu widzisz odpowiedź. To duża wygoda i oszczędność czasu.

Użytkownicy bardzo cenią sobie takie rozwiązania. Co więcej, gdy mają do wyboru pozycję 0 i 10 innych wyników, praktycznie zawsze koncentrują się na wyniku 0. Dążymy więc do tego, by strony www naszych Klientów znalazły się właśnie tam.

Na uwadze trzeba mieć też jedną rzecz ‒ wyświetlamy się na pozycji 0, wyróżniamy się na tle innych wyników, przekazujemy konkretną informację ‒ użytkownik jest zadowolony. Czy to koniec? Oprócz satysfakcji, że pomogliśmy, mamy niewiele, klient nawet nie kliknął w link.

Duże znaczenie ma tutaj to, jakie informacje przekażemy odbiorcy. Znów posłużymy się przykładem:

Makaron al dente gotujemy od 5 do 8 minut na małym ogniu. Jeśli chcesz, aby smakował wybornie dodaj kilka kropli…

Tekst się urywa, a wzbudza ciekawość. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że przekona to użytkownika, by kliknął w link i odwiedził naszą stronę. A od tego już krok do przekliku do innych zakładek, sprawdzenia przepisów czy zakupu kilku paczek makaronu dostępnego w Twoim sklepie internetowym.

Co zrobić, by zająć miejsce na pozycji 0? Kluczowe są optymalizacja treści ‒ paragrafy o odpowiedniej liczbie znaków, nagłówki w formie pytań, dobrze dobrane słowa kluczowe.

Klastry tematyczne ‒ frazy główne i powiązane

Omówiliśmy kwestię szybkich pytań i szybkich odpowiedzi. Co jednak z użytkownikami, którzy szukają szczegółowych informacji na dany temat? W naszej agencji stawiamy na klastry tematyczne ‒ zwłaszcza, jeśli chodzi o firmy mające rozbudowaną ofertę oraz sklepy e-commerce. Klastry, choć cieszą się popularnością, dla wielu osób pozostają zagadką, właśnie dlatego pozwolimy sobie na odrobinę teorii.

Klastry tematyczne składają się ze strony filarowej (filaru), klastrów i sieci linków.

  • Filar to podstrona, na której omawiamy ogólny temat, zawiera ona linki do artykułów z bardziej szczegółowymi informacjami.
  • Klaster tematyczny to szczegółowe omówienie zagadnienia, o którym  wspominamy na stronie filarowej (do klastrów prowadzą linki ze strony filarowej).
  • Linki budują sieć, dzięki której klienci i roboty mogą łatwo poruszać się w obrębie klastra tematycznego i całej strony www.

Opracowując strategię, wybieramy jeden główny temat, na przykład buty damskie oraz tematy poboczne, związane z tematem głównym, następnie przygotowujemy treści na każdy z tematów.

Znów najlepiej zobrazuje to przykład. Prowadzisz sklep internetowy z obuwiem, ubraniami, akcesoriami damskimi. Nie wrzucasz do jednego worka informacji o całym asortymencie, tylko przygotowujesz bazę wiedzy z trzema zakładkami: buty, odzież, akcesoria. Skupmy się na obuwiu.

Przygotowujemy stronę filarową ‒ Buty damskie, i poruszamy ogólną tematykę obuwia dla kobiet. W tekście umieszczamy linki do artykułów, które w szczegółowy sposób omawiają konkretne zagadnienie. Tematy poboczne, do których będziemy linkować ze strony filarowej, mogą dotyczyć rodzajów obuwia (espadryle, baleriny, botki, czółenka, półbuty itd.), materiałów, z jakich wykonane mogą być buty (skóra naturalna, skóra ekologiczna, poliester itd.), i wielu innych kwestii.

Takie pogrupowanie treści sprawia, że użytkownicy szybko odnajdują informacje na dany temat. Co więcej, dostarczamy klientom nie tylko odpowiedzi na zadane przez nich pytanie, ale także na tematy powiązane z frazą główną.

Jeśli Twój klient stwierdzi, że chce zakupić espadryle, uzyska też informacje, z jakich materiałów mogą być wykonane, ile kosztują, jaka kolorystyka jest najmodniejsza itd.

Tworząc klastry tematyczne, koncentrujemy się nie tylko na frazie głównej, ale na szeroko pojętej intencji użytkownika (zgodnie z algorytmem Hummingbird).

Pozycjonowanie i działania lokalne ‒ dostosowane do miejsca, w którym znajduje się użytkownik

Bardzo ważne są intencje związane z lokalizacją. Tutaj musimy nawiązać do algorytmu Gołąb. Zadaniem Gołębia jest dostarczenie odpowiedzi na intencje użytkowników szukających usług i produktów w konkretnym mieście, dzielnicy, na konkretnej ulicy. A także dopasowanie wyników wyszukiwania do lokalizacji, w jakiej znajduje się dana osoba.

W przypadku firm działających lokalnie koncentrujemy się na działaniach, dzięki którym użytkownik sprawnie i szybko znajdzie siedzibę firmy ‒ sklep, restaurację, kawiarnię itd. Wskazówki dotyczące dojazdu, dokładne dane adresowe, optymalizacja Profilu Firmy w Google (dawniej wizytówka Google Moja Firma), nagłówki zawierające nazwę obszaru działania firmy, to podstawa.

Obserwacja zachowania użytkownika i wprowadzanie zmian 

Jak już wspominaliśmy powyżej, użytkownicy zazwyczaj chcą szybko znaleźć to, czego potrzebują. Wszystko musi działać sprawnie, ścieżka zakupowa powinna być intuicyjna, a o błędach nie może być mowy. W 1stplace.pl bardzo dużo czasu poświęcamy na analitykę, w tym także na analizowanie zachowania użytkownika.

Dzięki temu wiemy, na czym użytkownik skupia wzrok, gdzie zatrzymuje się podczas scrollowania strony, jakie informacje są dla niego najcenniejsze.

  • Jeśli widzimy, że największym zainteresowaniem cieszy się cennik usług, zabiegów kosmetycznych czy noclegów, dbamy o to, by ów cennik był widoczny i przejrzysty. By użytkownik bez problemu znalazł ceny usług i produktów.
  • Dzięki obserwacji wiemy, które podstrony cieszą się największym zainteresowaniem. Takie podstrony umieszczamy w widocznych miejscach w menu, przygotowujemy do nich odnośniki, na stronie głównej zamieszczamy link z CTA. 
  • Gdy z naszych obserwacji wynika, że klient gubi się na ścieżce zakupowej, dbamy o to, by była bardziej intuicyjna, wprowadzamy konieczne  zmiany.

Regularna analiza zachowania użytkowników, dodawanie buttonów, prace nad strukturą witryny sprawiają, że strona jest w 100% dostosowana do intencji użytkowników.  A to niezmiernie ważne.

Frazy kluczowe, content, content i raz jeszcze content  

Nie możemy pominąć fraz kluczowych i contentu. Wysokiej jakości treści, na tematy, które są interesujące dla użytkowników, to bardzo istotna kwestia (wspominaliśmy o tym nieraz). Działania z tego zakresu zawsze szczegółowo analizujemy.

Zacznijmy od fraz kluczowych. Nasi specjaliści dokładnie sprawdzają, jakie frazy są najważniejsze dla użytkownika. Może dziwić, jak wiele zmienia zastąpienie jednego słowa innym.

Porównajmy frazy: modelowanie ciała i modelowanie sylwetki. Obie frazy oznaczają dokładnie to samo, ale użytkownicy o wiele częściej szukają modelowania sylwetki.

  • Modelowanie sylwetki ‒ 590 wyszukiwań miesięcznie,
  • Modelowanie ciała ‒  90 wyszukiwań miesięcznie.

I już wiemy, że powinniśmy skupić się na pierwszej z fraz i słowach z nią powiązanych.

Co jeszcze jest dla nas ważne podczas doboru fraz? Zawsze zwracamy uwagę na to, aby dotrzeć do klientów znajdujących się na różnych etapach lejka zakupowego. Użytkownicy, w zależności od miejsca, w którym znajdują się w swojej podróży zakupowej, mają inne intencje.

Skupiamy się więc na tym, by dotrzeć do:

  • Użytkowników, którzy uświadomili sobie problem, potrzebę i szukają odpowiedzi na wiele pytań.
  • Osób będących na  etapie rozważania, chcących uzyskać wiedzę na temat możliwych rozwiązań.
  • Klientów będących już na etapie decyzyjnym, szukających konkretnych produktów, usług.

Dobieramy więc różne rodzaje fraz i tworzymy różnego typu content ‒ od poradników, sekcję FAQ, opisy usług i produktów, infografiki, teksty brandowe.

Agencja SEO 1stplace.pl zawsze ma z tyłu głowy jeszcze jeden etap ‒ posprzedażowy. W końcu klient, który już dokonał zakupu nie zniknął. Warto dostarczyć mu content pokazujący, w jaki sposób korzystać z zakupionego produktu, jakie akcesoria sprawią, że zakup będzie bardziej przydatny itd. Takie działania dają bardzo dobre rezultaty.

Dodamy tutaj, że niektórzy z naszych klientów lubią pisać i chętnie dzielą się fachowymi informacjami ze swojej branży. Merytoryczne teksty są bardzo cenne i to zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google. Zdarza się jednak, że klient nie wie, na co zwrócić uwagę, jak ugryźć temat. W takim przypadku proponujemy bezpłatne i nielimitowane konsultacje z copywriterem.

Rich Snippets ‒ zadbaj o pierwsze wrażenie

W 1stplace.pl nie zapominamy także o rich snippetach, to sposób, by przekazać użytkownikom dodatkowe informacje już z poziomu wyszukiwarki. Możemy na przykład pochwalić się pozytywnymi opiniami, poinformować o godzinach pracy firmy, o organizowanych wydarzeniach. Rich Snippets to droga, by zainteresować użytkownika oraz wyróżnić się na tle konkurencji.

Intencje użytkownika są niezmiernie ważne i to bez względu na to, w jakiej branży działasz. Właśnie dlatego w 1stplace.pl zawsze koncentrujemy się na tym, by użytkownik szybko znalazł potrzebne informacje, bez problemu kupił produkt czy wysłał zapytanie ofertowe. To dla nas podstawa i w oparciu o nią tworzymy strategię pozycjonowania i e-marketingu.

Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy na naszą stronę www: 1stplace.pl/.

Przypisy