Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

17 czerwca 2020

NR 52 (Czerwiec 2020)

Pandemia influencerów

22

Jeśli ktoś z nas ma jeszcze wątpliwości, czy korona-kryzys doprowadzi  do rewolucji w branży marketingowej, odpowiedź brzmi: naturalnie, że tak. Już od kilku tygodni dzieje się ona na naszych oczach. 

Jako jedna z pierwszych o globalnej zmianie w swojej komunikacji poinformowała Coca-Cola, która anulowała wszystkie budżety promocyjne do końca roku. Koncern zdecydował się przeznaczyć pieniądze zaoszczędzone na reklamach na rzecz walki z COVID-19. To świadomy wybór – brand jest tak rozpoznawalny, że prawdopodobnie nie straci wiele. Co jednak z marketingiem tych mniej znanych przedsiębiorstw? Przede wszystkim nie sposób nie zauważyć, że liczne marki zostały zmuszone do tego, aby w ekspresowym tempie stworzyć kanały sprzedaży online oraz dostosować do nich komunikację.

Rys. 1. Digital Transformation Quiz. Źródło: SUSANNE WOLK (TWITTER)

 

Nic dziś tak efektywnie nie sprzedaje, jak media społecznościowe, a wśród nich przede wszystkim Instagram. W pierwszych tygodniach izolacji mogliśmy jednak zaobserwować wyraźny spadek liczby postów sponsorowanych oraz reklam w tym kanale. Było to spowodowane zamknięciem miejsc rozrywki – restauracji, kin, sklepów, a także granic, co pokrzyżowało szyki na przykład niezwykle instagramowej branży turystycznej. To jednak tylko część problemu. Działo się tak również dlatego, że z perspektywy wizerunkowej promowanie produktów jest (czy też mam nadzieję – było) w momencie niepewności bytu postrzegane jako niewłaściwe. Kiedy ogromna liczba osób traciła pracę oraz źródło dochodu, a wielu z nas obawiało się o zdrowie swoje i bliskich w związku z rozprzestrzeniającą się chorobą, reklamy kosmetyków czy ubrań stały się rażąco nieadekwatne do panujących nastrojów. Sytuacja powoli się poprawia, a społeczeństwo i biznes coraz sprawniej do niej dostosowują. Przybywa sklepów internetowych, a platformy sprzedażowe rozrastają się równie szybko, jak pandemia. 25% marketerów wstrzymało działania w obszarze influencer marketingu, jednak taki sam odsetek zdeklarował, że zamierza tego typu aktywności w najbliższym czasie poszerzyć – co wynika z badania „Koronawirus a rynek influencerów w Polsce”, przeprowadzonego w drugiej połowie kwietnia przez platformę Reach a Blogger. Ten dualizm jest naturalny, ponieważ nasza obecność w mediach społecznościowych intensyfikuje się, a jednocześnie dokonujemy zakupów z większą rozwagą. Reklamodawcy odkrywają, że model biznesowy influmarketingu może być szczególnie odpowiedni w czasach, w których treści reklamowe DIY kręcone w domu pozostają opłacalne, a komercyjne sesje zdjęciowe przez kilka tygodni były nieosiągalne. Mamy zatem obecnie sytuację, w której wiele przedsiębiorstw przenosi działania marketingowe i sprzedażowe do sieci, a drugie tyle rezygnuje z budżetów promocyjnych w wyniku cięć związanych z pandemią. Nie zanosi się na to, że w kolejnych tygodniach sytuacja diametralnie się zmieni. Spędzamy w sieci więcej czasu niż kiedykolwiek i zauważamy zachodzące tam zmiany. Korona-czasy odmieniane przez wszystkie przypadki przewartościowały priorytety konsumentów. Coraz częściej zadajemy sobie pytanie, co uznajemy za niezbędne do szczęścia, czego potrzebujemy, by przeżyć, a co jest luksusem i rozrywką. Zgodnie z wnioskami Boston Consulting Group, która analizuje, jak zmieniają się zachowania konsumentów w wyniku kryzysu epidemiologicznego, koronawirus najbardziej uderzy w branżę odzieży i dóbr luksusowych. Rynek tychże może skurczyć się nawet o 370 mld dolarów. Zamykanie ludzi w domach w ramach walki z wirusem skutkuje apatią zakupową. Cięcia pensji oraz ograniczenia budżetowe wynikające z przestoju ekonomicznego sprawiają, że na niektóre produkty (w tym odzież, biżuterię czy akcesoria) zamierzamy wydać aż 40% mniej.

W programie Instagrama dziś...

Gwiazdy sieci stały się dla nas źródłem rozrywki, nauki i porad. 
Obecnie w cenie są szczególnie:
 

tutoriale

 

koncerty online

 

treningi

 

rozrywka 
(lub po prostu rozśmieszanie)

 

modne stają się również wirtualne domówki

 

czytanie książek
inspiracje

 

wywiady

A także bardziej...

 

nagłaśnianie problemów społecznych

i mniej udane kampanie
 

nagłaśnianie problemów społecznych

 

Ostatnie tygodnie są czasem wielkiej próby dla marketingowców, ale także dla internetowych twórców. Uwaga internautów skoncentrowana jest właśnie na tych ostatnich. Podglądamy to, jak gwiazdy, artyści, aktorzy czy… po prostu znani ludzie radzą sobie z kwarantanną. Okres wzmożonej aktywności społecznej online stał się jednocześnie testem dla influencerów. Jakie wartości sobą prezentują? Co oferują fanom? Czy są atrakcyjni także bez ścianek, zakupów i sesji zdjęciowych? Według Business Insider wzrost ruchu online „niekoniecznie przełożył się na większe zarobki wpływowych osób”. Twórcy internetowi przez lata byli atrakcyjnymi nośnikami reklamy zarówno wielkich, jak i mniejszych czy lokalnych marek. Dziś celebryci Instagrama trafili także pod lupę zleceniodawców. Przy licznych anulowanych...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy