Dołącz do czytelników
Brak wyników

Gaming

21 grudnia 2021

NR 61 (Grudzień 2021)

Osiem narzędzi użytecznych w gaming marketingu

0 280

Obecnie na świecie są prawie 3 miliardy graczy, do których marki z różnych branż mogą dotrzeć dzięki działaniom promocyjnym wykorzystującym fenomen gamingu. Mimo że gaming marketing jest stosunkowo młodym obszarem, to nie brakuje użytecznych narzędzi ułatwiających prowadzenie w nim działań marketingowych.

Globalny fenomen gamingu

Według szacunków firmy analitycznej Newzoo przychody rynku gier w 2021 r. wyniosą łącznie ponad 180 mld dolarów. Do tego czasu na świecie będą już prawie 3 mld graczy. Z badania IQS Game Story wynika natomiast, że w samej Polsce ponad 17 mln osób w wieku 9–55 lat gra w gry na różnych urządzeniach. Statystyki jasno pokazują zatem, że gracze stanowią ogromną grupę odbiorców. Marki z różnych branż mogą dotrzeć do nich dzięki gaming marketingowi, czyli komunikacji marketingowej wykorzystującej zjawisko gamingu do generowania świadomości marki, kreowania jej wizerunku, tudzież napędzania sprzedaży. Mimo że ten obszar marketingu jest stosunkowo młody, to nie brakuje użytecznych narzędzi, które ułatwiają prowadzenie w nim działań marketingowych. Część z nich to dedykowane rozwiązania, natomiast inne są znane niemal każdemu marketerowi.

POLECAMY

Discord – twórz społeczności wokół swoich produktów i kampanii

Discord to pełnoprawna platforma społecznościowa, można jednak uznać ją za narzędzie służące do tworzenia i zarządzania społecznościami. Funkcjonująca od 2015 r. aplikacja wywodzi się stricte ze świata gamingu, gdyż przez lata służyła do rozmów głosowych i komunikacji za pomocą wiadomości tekstowych właśnie graczom. Dziś Discorda spokojnie możemy nazwać narzędziem mainstreamowym – powstają tam społeczności związane z przeróżnymi tematami, a w czasie pandemii z tego komunikatora korzystały także szkoły. Istotą komunikatora jest zakładanie tematycznych serwerów (zarówno prywatnych, jak i publicznych), a także kanałów w ramach tych serwerów, które umożliwiają komunikację bezpośrednią – głosową lub tekstową. Na discordowych serwerach życie toczy się cały czas, dlatego platforma ta dostosowana jest szczególnie do wymagań młodzieży. Discord umożliwia przesyłanie zdjęć i plików wideo, używanie emotikon czy GIF-ów, oznaczanie w wypowiedzi innych użytkowników oraz reagowanie na wysyłane przez innych wiadomości. Kanały na Discordzie przypominają kojarzonego bardziej biznesowo Slacka. Do czego wykorzystać to narzędzie w marketingu? Możliwości jest wiele. Aktualnie marki coraz częściej zakładają tematyczne serwery związane ze swoimi kampaniami, premierami czy konkursami. Warto pamiętać także o tym, że Discord świetnie sprawdzi się jako komunikator wewnętrzny w firmie. 
 

Rys. 1. Źródło: RODNAE Productions, Pexels


Brand24 – reaguj na każde wezwanie marki przez graczy

Brand24 to jedno z narzędzi służących do monitorowania szeroko pojętego internetu. To czynność szczególnie ważna w przypadku gaming marketingu. Warto bowiem pamiętać, że internet jest naturalnym środowiskiem dla graczy. Nie tylko dyskutują oni tam na temat rozgrywek czy gier, ale także polecają konkretne produkty czy usługi, a w niektórych okolicznościach dają wyraz swojemu niezadowoleniu, które może szybko eskalować. Każda marka, która chce komunikować się z tą grupą odbiorców, musi więc być obecna w internecie cały czas, najlepiej 24 godziny na dobę. 
Wspomniana platforma pozwala na śledzenie w czasie rzeczywistym wybranych własnoręcznie słów kluczowych. Nie tylko w mediach społecznościowych, ale także na portalach informacyjnych, forach dyskusyjnych czy w innych miejscach sieci. Umożliwia ona m.in. ustawienie automatycznych powiadomień mailowych czy SMS-owych, informujących o pojawieniu się negatywnego komentarza. Dzięki temu osoba reprezentująca markę może włączyć się do dyskusji niemal od razu po pojawieniu się nieprzychylnej opinii. Na platformie można sprawdzić także, jacy są najbardziej zasięgowi autorzy oraz najpopularniejsze platformy piszące o marce lub wybranym temacie. Ponadto Brand24 pozwala na wygodne generowanie raportów (rys. 2).
 

Rys. 2. Roczne wykresy w panelu Brand24. Źródło: opracowanie własne


SullyGnome – poznaj tajniki Twitcha

SullyGnome to niezastąpiona witryna dla każdego, kto prowadzi lub planuje zacząć kampanię na Twitchu, popularnej platformie livestreamingowej (podobnie jak Discord wywodzi się z gamingu, lecz dzisiaj zakres treści tam obecnych obejmuje dużo innych tematów). To serwis, który dostarcza wielu statystyk i analiz odnośnie do twórców działających na Twitchu. Jak deklarują twórcy, do zbierania informacji wykorzystywane jest API Twitcha, a dane te są następnie agregowane i prezentowane na stronie. Warto wspomnieć jednak o tym, że SullyGnome to prywatny projekt hobbysty, niezwiązany oficjalnie z platformą Twitch. Jak zawsze przy zewnętrznych i niezweryfikowanych danych warto traktować je jako estymacje. Niemniej, SullyGnome dostarcza naprawdę wielu przydatnych danych, wykorzystywanych przez marketerów na całym świecie. Do czego w praktyce może się przydać (rys. 3)?
 

Rys. 3. Statystyki twórców z sieci partnerskiej Gameset. Źródło: opracowanie własne


Strona pozwala na eksplorację Twitcha pod wieloma względami. Po pierwsze, dostarcza estymacji dotyczących Twitcha ogólnie – liczby widzów w wybranym okresie, najpopularniejszych kanałów czy najchętniej oglądanych gier lub tematów. Możemy także eksplorować wyniki kanałów, szukając ich ręcznie (po nazwie), po tematach (lub konkretnych grach) oraz po sieciach partnerskich, w których są zrzeszeni. Jeśli poszukujemy odpowiedniego influencera do naszej kampanii, możemy skorzystać z wyszukiwarki, w której określimy wymagania – język kanału, liczbę obserwujących, transmisję z konkretnej gry i inne parametry. Narzędzie zaproponuje wszystkie kanały, jakie spełniają te wymagania i pokaże ich statystyki. Co ważne, SullyGnome umożliwia ściągnięcie większości danych w formie pliku xls, co ułatwia pracę. 

InfluTool – współpracuj z wiarygodnymi twórcami internetowymi

InfluTool to kolejne narzędzie przeznaczone dla marketerów chcących zaangażować twórców internetowych m.in. do działań gaming marketingowych. Platforma umożliwia wyszukiwanie influencerów poruszających konkretne tematy – może to być np. konkretna gra. Tym samym narzędzie ułatwia dokonanie naturalnego doboru twórców, którzy będą pasowali do kampanii pod względem tematycznym. Co ważne, dzięki autorskim algorytmom InfluTool daje możliwość dokładnego sprawdzenia wiarygodności influencera oraz zweryfikowania jego odbiorców. Ponadto platforma daje dostęp do narzędzi analitycznych pozwalających analizować nie tylko własne kampanie, ale także te realizowane przez konkurencję (tab. 1).
 

Tab. 1. Kluczowe funkcjonalności narzędzi. Źródło: opracowanie własne
Narzędzie Kluczowa funkcjonalność
Discord Tworzenie tematycznych serwerów
Brand24 Monitorowanie internetu
SullyGnome Analiza statystyk z Twitcha
InfluTool Weryfikowanie influencerów
Paladin Zarządzanie kampaniami influencerów
Cavea Mierzenie wartości sponsoringu
Toornament Organizowanie turniejów
Gleam Organizowanie konkursów


Paladin – zarządzaj kampanią w

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy