Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kampania Google AdWords

3 kwietnia 2019

NR 44 (Luty 2019)

Odróżnij się od konkurencji albo zgiń! Kilka prostych sposobów na uatrakcyjnienie twojej reklamy w google ads

0 179

Kampanie Google Ads nie funkcjonują w próżni i niezależnie od swojej branży, zawsze musisz liczyć się z konkurencją. Gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę frazę, widzi zazwyczaj kilka reklam odpowiadających na jego zapytanie. Konkurencyjne firmy jeszcze nie odkryły zalet Google Ads? Tak czy inaczej miej się na baczności – to się może bardzo szybko zmienić. W niektórych przypadkach konkurencja jest tak duża, a stawki tak wywindowane, że może nawet nie być Cię stać na kampanie. Jeżeli jednak chcesz wypróbować swoich sił w Google Ads, zrób to z pomysłem i staraj się jak najbardziej wyróżnić na tle konkurencji.

Po co masz się odróżniać od konkurencji?

Postaw się na miejscu użytkownika. Szuka czegoś w internecie, wpisuje słowa kluczowe związane z tym przedmiotem lub usługą w wyszukiwarkę i patrzy na wyniki, które podsunęło mu Google. Widzi (na potrzeby przykładu) trzy reklamy. Żadna z nich nie różni się niczym konkretnym, wszystkie firmy reklamują się jako profesjonalne, niezawodne i dostępne cenowo. 
Co w takim przypadku robi użytkownik? Najczęściej klika w reklamę, która najbardziej odpowiada mu pod kątem umiejscowienia – jest akurat na linii jego wzroku, zajmuje najczęściej klikaną przez niego pozycję w wyszukiwarce, przyciągnęła jego wzrok konkretnym słowem, które mu się spodobało – czy wybiera ją zupełnie przypadkowo.
 

Zastanawiasz się, jakie ma to znaczenie dla Ciebie? Ogromne. Pamiętaj, że klikalność reklamy wpływa na statystyki Twojej kampanii, a także na to, w jaki sposób ocenia ją Google. Kampanie o wysokiej jakości, lepiej oceniane przez Google, płacą mniej. 


Jest i druga strona medalu – chętnie klikane reklamy przechwytują i przekierowują na Twoją stronę docelową ruch, który w innym przypadku zdobędzie Twoja konkurencja. Większy ruch to więcej potencjalnych klientów na stronie, a tym samym większa szansa na konwersję. Skoro wiesz już, że warto się przyłożyć, przejdźmy do konkretnych pomysłów, jak odróżnić swoje reklamy od propozycji konkurencji i sprawić, żeby to właśnie je wybierali odbiorcy. 

Dobre copy reklam

Dobre copy reklamy to absolutna podstawa. Mam tutaj na myśli przede wszystkim jak najwięcej konkretów.
 

Wskazówka

Co powinno zawierać dobre reklamowe copy?

  • informacje o promocjach i wyprzedażach,
  • liczby (np. metraż mieszkania, dwa lata gwarancji),
  • istotne cechy produktu lub usługi (dobrane pod kątem wyszukiwanych fraz), np. drewniane stoły do jadalni, metalowe designerskie łóżka, projekt ogrodu japońskiego itp., 
  • cechy wyróżniające Cię od konkurencji (realizacja nawet w 24 h, darmowe wniesienie),
  • hasła brandowe, jeżeli wzbudzają zaufanie,
  • słowa kluczowe związane z zapytaniem,
  • wezwanie do działania,
  • elementy dodatkowe, takie jak rozszerzenia, licznik.


To przecież oczywiste, prawda? A jednak napisanie dobrych tekstów reklamowych jest trudne. Najlepiej zrób mały test – wpisz w wyszukiwarkę po kolei pięć słów kluczowych związanych z produktami, które chciałbyś kupić. 

Rys. 1. Internet jest pełen powielonych, mało oryginalnych treści


opatrz na reklamy, które Ci się wyświetlą, i rozłóż je na czynniki pierwsze: oddziel pustosłowie, frazy, które odnoszą się do Twojego zapytania, i wezwanie do działania. Sprawdź, ile znajdziesz w reklamie konkretnych danych – liczb, wyróżników, informacji o wyprzedażach, promocjach itp. Rozpisz w punktach, czego ważnego jesteś w stanie dowiedzieć się z konkretnej reklamy. Czy jest tam coś oprócz „jesteśmy niezawodni i zawsze spełniamy oczekiwania naszych klientów”?
Zastanów się, co Ciebie skłoniłoby do kliknięcia akurat w tę reklamę. Odpowiadając na te pytania, jesteś na najlepszej drodze do poprawiania własnych tekstów reklamowych.
Aby lepiej to pokazać, przeanalizujmy przykład. Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu meblowego i chcesz wyświetlać swoją reklamę między innymi na słowa kluczowe związane z biurkami dla dzieci.
Często reklamodawcy nie rozróżniają reklam ze względu na produkty, tylko wyświetlają użytkownikom reklamy ogólne, które teoretycznie pasują do wszystkich zapytań.
Taka ogólna reklama mogłaby wyglądać w ten sposób:

 

Czego jesteśmy w stanie się z niej dowiedzieć? Niestety bardzo niewiele. 
Reklama bazuje na stwierdzeniach ogólnych, a przez to całkowicie niemierzalnych. Nie wiemy, co w rezultacie oznacza wysoka jakość, niska cena czy najlepszy producent. 
Nie wiemy, na ile konkretnie lat przekłada się „wieloletnie doświadczenie” ani w jakich godzinach faktycznie odbierają telefon. 
Reklama skupia całą uwagę na sklepie i producencie, w ogóle nie mówi o produkcie, o który pyta użytkownik.
Jeżeli jednak ktoś wpisuje w wyszukiwarkę frazę „biurko dla dziecka”, z pewnością będzie bardziej zainteresowany reklamą, która bezpośrednio odnosi się do użytych przez niego słów kluczowych. 
Spójrz na tę reklamę:

 

Od razu widać różnicę, prawda?
Reklama odnosi się w nagłówku do słowa kluczowego. Dodatkowo wzmacnia przekaz słowami kluczowymi po url strony docelowej. W wezwaniu do działania gra na emocjach (zadbaj o zdrowe plecy swojego dziecka). Tutaj dowiadujesz się też znacznie więcej o produkcie:

  • jest rekomendowany przez ortopedów (o wiele bardziej konkretne sformułowanie niż „zdrowy”),
  • zostanie dostarczony w 24 godziny,
  • można wybrać spośród 100 różnych modeli i kolorów,
  • montaż i wniesienie jest darmowe.

To oczywiście tylko przykłady - bez rozszerzeń i konkretnych stron docelowych. Już jednak taki schemat reklamy pozwala zrozumieć zasadniczą różnicę między złym a dobrym copy.
 

Zapamiętaj

To reklama ma za zadanie „przeciągnąć” użytkownika na stronę i zachęcić do wykonania konkretnego działania. Jeżeli będzie źle napisana, żadne mistrzowskie sztuczki optymalizacyjne Ci nie pomogą. 


Grupy reklam z pojedynczym słowem kluczowym

Użytkownik, który czegoś szuka w wyszukiwarce, chce dostać reklamę jak najlepiej dopasowaną do swojego zapytania – taką, która idealnie odpowiada na jego aktualne potrzeby. Jak to osiągnąć? Najlepiej przez jak najściślejsze zawężanie grup reklam – powinny się w nich znaleźć tylko te słowa kluczowe, które łączy jakaś konkretna cecha i do których można z powodzeniem napisać jeden tekst reklamy, nie bazując na uogólnieniach. 
Idealnie nadają się do tego tzw. SKAGi – grupy reklam z jednym słowem kluczowym. Do grupy reklam dodajemy tylko jedno słowo kluczowe w różnych dopasowaniach (żeby wychwyciło cały wartościowy ruch związany z frazą). 
Proces jest bardzo czaso- i pracochłonny, potrafi jednak przynieść ogromne korzyści. Nastawienie w reklamie tylko na jedno słowo kluczowe pozwala ją maksymalnie dopasować do frazy szukanej przez użytkownika i operować w reklamie maksymalną liczbą konkretów (które bezpośrednio odnoszą się do tego słowa kluczowego). Wyszukiwana fraza powinna znaleźć się w nagłówku i zostać przynajmniej raz powtórzona w tekście. Dzięki temu użytkownik zyska pewność, że reklama dokładnie odpowiada na jego zapytanie. 
 

Wskazówka

Nie dasz rady rozbić wszystkich grup reklam na SKAGi. To zresztą doprowadziłoby do zbytniego rozczłonkowania kampanii, a w rezultacie – bałaganu i nieczytelnych statystyk. S...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy