Neuromarketing w projektach digital – jak mierzyć emocje?

Temat numeru

5,6 mln dolarów kosztowało wyemitowanie 30-sekundowej reklamy podczas tegorocznego Superbowl. Taka liczba pokazuje nieustającą potęgę reklamy telewizyjnej. Pozostaje ona przedmiotem badań i tematem, który wciąż rozpala laboratoria firm neuromarketingowych na całym świecie. Dzieje się tak, mimo tego, że znajdujemy się w erze online. Od zainstalowania na uniwersytecie w Los Angeles węzłów sieci Arpanet – swego rodzaju przodka internetu – minęło już ponad pół wieku, jednak dzięki nieograniczonym możliwościom internet to wciąż terra incognita. Dzięki temu dziedziny, takie jak neuromarketing, mają okazję do zademonstrowania swojej skuteczności w projektach digital. Zapraszam Cię zatem do tego świata, w którym nie używamy różdżki, lecz solidnych danych jako klucza do zrozumienia emocji konsumentów.

Emocje warte więcej niż tysiąc słów?

Według raportu We are social i Hootsuite z 2020 r., Polacy spędzają dziennie ponad 6 godzin w internecie. Prognozy sugerują, że z roku na rok będziemy spędzać w sieci coraz więcej czasu. Paradoksalnie, czasu, żeby zauroczyć konsumenta w digitalowej rzeczywistości, jest coraz mniej. Żeby zdobyć serca odbiorców, marketerzy muszą zwracać się ku psychologii, ponieważ badania chociażby Bineta i Fieldsa (2009) dobitnie pokazują, że emocje mają ogromny wpływ na skuteczność reklamy. Psychologia zaś mówi, że chcąc dotrzeć do prawdziwych emocji i motywacji konsumenta, należy nie tylko zwracać uwagę na to, CO, ale też JAK mówi konsument. Dlaczego jest to tak ważne? 
Jak zgrabnie ujął to „ojciec reklamy” David Ogilvy – „Konsument nie zachowuje się tak, jak mówi, nie mówi tego, co myśli, i nie myśli tego, co czuje”. Dzieje się tak, dlatego że nie jesteśmy w stanie w pełni wyrazić naszych emocji i motywacji. Nawet jeśli zdajemy sobie sprawę, co w danej chwili odczuwamy, często nie chcemy ujawniać prawdziwej opinii, np. ze względu na presję społeczną czy wstyd. Najczęściej zaś jest nam trudno użyć słów, by opisać coś tak ulotnego, jak odczuwane w danym momencie emocje. Stąd neuromarketing – dziedzina pomagająca markom lepiej zrozumieć zachowania i decyzje, a przede wszystkim emocje konsumentów. To dostępny dla każdego i oparty na latach badań z zakresu psychologii, socjologii, a nawet ekonomii, zbiór rozwiązań pozwalający lepiej zrozumieć człowieka. 
 

POLECAMY

Rys. 1. Reakcje emocjonalne na reklamę Secret. Źródło...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy