Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

17 lutego 2021

NR 56 (Luty 2021)

Lifting kont na Facebooku i Instagramie – co zrobić, aby działania przyniosły zamierzone efekty?

100

Często mówi się, że jeśli czegoś nie ma w internecie, to nie istnieje. Jest w tym oczywiście sporo prawdy – szczególnie jeśli odniesiemy to do biznesu. Rok 2020 pokazał nam wszystkim, że działania online mają ogromne znaczenie i mogą być doskonałym uzupełnieniem bądź alternatywą dla prowadzonej działalności stacjonarnej. Znaczna część firm zdecydowała się wzmocnić promocje w sieci, inne dopiero ją rozpoczęły – jednak często działo się to w pośpiechu, bez strategii i konkretnego pomysłu. Wielu przedsiębiorców stanęło przed wyzwaniem uratowania swoich biznesów, minimalizacji strat związanych z COVID-19.

Bez względu na to, czy zacząłeś działania w social mediach z powodu pandemii, czy znacznie wcześniej – początek roku może być dobrą okazją, aby zweryfikować, czy da się te kanały efektywniej wykorzystać, co przełoży się na większy zysk dla firmy. Ten artykuł pomoże wykonać pierwsze kroki w analizie oraz dalszym planowaniu sprawnych i skutecznych działań. 

POLECAMY

Po pierwsze – wróć do podstaw

Na początku zastanów się nad grupą docelową swojego biznesu – jakie usługi i dla kogo oferujesz? Kto może z nich korzystać i co będzie dla tych osób wartością? Zakładam, że robiłeś to już wcześniej, ale w przypadku wielu firm pandemia mocno zmieniła również segment klientów – warto więc pomyśleć nad tym, czy np. przez wdrożenie sprzedaży online nie zmienił się przedział wiekowy grupy docelowej. Przejście na działania internetowe znacznie ułatwiło robienie zakupów, jednak jednocześnie mocno wykluczyło segment osób starszych, którzy często borykają się z barierą techniczną. 
Kiedy jesteś już pewny co do potencjalnych klientów, czas zastanowić się nad kanałami, w jakich prowadzisz działania. Bez względu na to, jakie medium wybierzesz, zastanów się, czy Twoja grupa docelowa jest w nich obecna, jak z tych mediów korzysta, co będzie dla niej wartościowe i czy Twoje treści są dopasowane do jej potrzeb. Pomocne będą tutaj konkretne liczby i statystyki, a nie jedynie bazowanie na swoim przeczuciu. 

Po drugie – przeanalizuj ostatnie działania

Początek roku dla wielu firm jest momentem wyznaczania nowych celów. Przed podjęciem decyzji warto zweryfikować, które podejmowane przez nas działania przyniosły oczekiwany skutek. Znane powiedzenie mówi – pracuj mądrze, a nie ciężko – i tak naprawdę możemy odnieść to również do naszych social mediów. Dużo – nie zawsze znaczy dobrze. Codzienne dodawanie postów wymaga sporo pracy, ale czy przekłada się na efekty? Coraz więcej osób narzeka na nadmiar informacji, dlatego wolą wybierać mniej kanałów do śledzenia, ale za to takie, które przyniosą im realną wartość. Użytkownicy social mediów coraz częściej cenią sobie treści wysokiej jakości. Dlatego na początek zachęcam Cię do sprawdzenia, jak użytkownicy reagowali na Twoje posty, czy były atrakcyjne i które z nich wywołały największą aktywność.
Wybierz zakres czasu, jaki będziesz poddawał analizie – najlepiej jeśli będzie to kilka miesięcy, tak aby móc zebrać wnioski z dłuższego okresu. 
Zastanów się, jakie działania i w jaki sposób przeprowadziłeś? 
Jak często publikowałeś posty? Czy pracowałeś według harmonogramu? Czy wpisy możesz podzielić na jakieś kategorie? 
Kiedy usystematyzowałeś sobie już odpowiedzi na te wszystkie pytania, warto zestawić je z danymi liczbowymi.

Facebook

Sekcja „statystyki strony” na Facebooku będzie w tym momencie bardzo pomocna. Znajdziesz tam dane liczbowe dotyczące aktywności użytkowników związanych z Twoim fanpage’em. Dzięki temu łatwiej będzie wyznaczyć kolejne kierunki działań i ocenić, jakie działania warto kontynuować, a co lepiej odpuścić.
 

Rys. 1. Wchodząc na swoją stronę na Facebooku z poziomu desktop – po lewej stronie pojawi się menu „zarządzanie stroną”


„Statystyki strony” → „Posty” – w tym miejscu możesz sprawdzić:

  • do jakiej liczby osób dotarł Twój post, 
  • ile kliknięć, reakcji, komentarzy i udostępnień zebrał post, 
  • a w przypadku nagrań - jak była liczba wyświetleń.

Dodatkowo warto przeanalizować również dane z podzakładek, takich jak:

  • „Kiedy Twoi fani są w internecie” – czyli w jakie dni i godziny zaangażowanie odbiorców jest największe – jest to wskazówka, kiedy powinieneś publikować posty (jeżeli widzisz, że przez weekendy aktywność znacznie spada – nie planuj wpisów na ten czas, skup się na tych momentach, kiedy możesz dotrzeć organicznie do jak największej liczby osób).
     
Rys. 2. Przykładowe dane z panelu Facebooka. Podczas analizy należy pamiętać o zwróceniu uwagi na czas – jeśli z jakiś powodów macie ustawiony czas pacyficzny, a działacie w Polsce – weźcie pod uwagę różnicę czasową 

 

  •  „Typy postów” – czyli jaka kategoria wpisów cieszy się największą bądź najmniejszą popularnością (jako typ rozumiemy np. zdjęcie, link, nagranie).
  • „Strony do obserwowania” – to miejsce, w którym możesz zobaczyć, jak wypadasz na tle konkurencji. Zasada jest prosta – w łatwy sposób dodajesz do panelu fanpage, który chcesz porównać. Dane, jakie możesz dzięki temu sprawdzić, to łączna liczba polubień, postów oraz interakcji w danym tygodniu. 
     
Rys. 3. Korzystając z przycisku „Dodaj strony”, można wybrać firmy o podobnym profilu działalności, a Facebook sam porówna podstawowe dane

Instagram

Podobnie jest w przypadku działań na Instagramie – korzystając z serwisu jako konto firmowe mamy dostęp do obszernych danych, które możemy odczytać, korzystając z aplikacji bądź przez Creator Studio (w przypadku połączonego konta na Facebooku i Instagramie). Jakie parametry możemy dokładnie sprawdzić? Poniżej znajdziecie kilka podstawowych informacji. 

  • „Przegląd” umożliwia analizę danych z ostatnich 7 lub 30 dni w kontekście liczby kont, do których można dotrzeć, interakcji związanych z publikowanymi materiałami oraz łącznej liczby obserwujących. 
  • „Wyniki posta” rozumiane jako liczba polubień, komentarzy oraz skorzystania z opcji „zapisz”, która pozwala na powrót do posta później. 
  • „Liczba interakcji” zainicjowanych po publikacji danego posta – czyli np. wejścia na profil.
  • „Odkrywanie” to dane mówiące o tym, ilu użytkowników zobaczyło posta. Możemy nie tylko zobaczyć dane dotyczące zasięgu, wyświetleń, ale też sprawdzić, jak użytkownicy do niego dotarli (wejścia np. ze strony głównej/z hasztagów/z profilu/z eksploruj).

Korzystając z takich opcji angażowania użytkowników, czyli np. z ankiety czy głosowania, mamy oczywiście również wyniki pokazujące ich odpowiedzi.
Po przeanalizowaniu tych danych powinieneś wiedzieć, jaki kierunek obrać – jakie posty wykluczyć, a jakie dopracować, i kiedy publikować, aby miało to sens. 

Po trzecie – planuj

Skoro czytasz ten artykuł, zapewne zależy Ci na poprawie i wzroście efektywności swoich kanałów w social mediach. Dlatego też proponuję rozpoczęcie pracy na harmonogramie treści. Co to takiego? To proste narzędzie, które pozwoli na łatwiejszą pracę w social mediach i usystematyzowanie działań. Nie potrzebujesz do tego dodatkowych programów – wystarczą arkusze na dysku Google czy Excel. Planowanie postów z wyprzedzeniem pozwala na uniknięcie chaosu, dzięki czemu nie będziesz dodawać małowartościowych treści, zaoszczędzisz swój czas i podniesiesz jakość publikowanych materiałów. Myślę, że szybko odczujesz różnice. 

Jak powinien wyglądać taki harmonogram? 

W najbardziej podstawowej wersji to prosta tabela dedykowana danemu medium, zawierająca informacje o planowanych postach: data i godzina publikacji, temat/cykl, grafika/zdjęcie, treść posta, a w przypadku Instagrama dobrze dodać również hasztagi, które planujemy dodać do wpisu. Na początku działań z harmonogramem warto uwzględnić również kolumnę dotyczącą zakładanych efektów – tak, aby później móc to zweryfikować i podjąć decyzję dotyczącą dalszej przyszłości tego typu publikacji. 
Takie tabele z zebraniem podstawowych danych świetnie sprawdzają się również przy różnego typu podsumowaniach – dlatego zachęcam Cię do tworzenia takich notatek nie tylko w przypadku działań organicznych czy adsowych, ale również np. przy współpracy z influencerami. 
Na rysunku 4 przedstawiono, jak mógłby wyglądać taki harmonogram – np. dla firmy prowadzącej catering dietetyczny w Krakowie. Zwróć uwagę na hasztagi – warto dopasowywać je do miasta, w którym prowadzisz działalność – często właśnie w ten sposób użytkownicy szukają określonej usługi czy produktu. Poza zaproponowanymi na przykładzie hasztagami dotyczącymi ogólnie branży i cech charakteryzujących grupę docelową warto dodać też takie określenia, które będą opisywały dane przedstawione na wybranym przez Ciebie zdjęciu. 

Po czwarte – ucz się na błędach, najlepiej cudzych

Kiedy już wiemy, co należy wyeliminować, co poprawić w samej strategii działania – skupmy się na błędach, które często są popełniane. Upewnij się, że pozostałe elementy działają poprawnie. W tabeli 1 znajdziesz listę najczęstszych błędów, które zauważam, rozmawiając z różnymi firmami o ich stronach na Facebooku i Instagramie.

Rys. 4. Przykładowy wpis w harmonogramie

 

Rys. 5. Liczba użytkowników Facebooka w grudniu 2020 r. w Polsce. Źródło: https://napoleoncat.com/stats/facebook-users-in-poland/2020/12 

 

Rys. 6. Liczba użytkowników Instagrama w grudniu 2020 r. w Polsce. Źródło: https://napoleoncat.com/stats/instagram-users-in-poland/2020/12 

Porządnie albo wcale

Poświęć trochę czasu, aby przeanalizować swoje social media. Pamiętaj, że drzemie w nich ogromny potencjał – według danych Napoleoncat w grudniu 2020 r. w Polsce z Facebooka korzystało ponad 21 mln użytkowników, a z Instagrama ponad 9 mln. 
Social media mogą być ogromną szansą na rozwój Twojego biznesu – jednak trzeba z nich korzystać w przemyślany sposób, aby osiągnąć wyznaczone cele. Pamiętaj, że nie musisz robić wszystkiego sam – zawsze możesz skorzystać ze wsparcia agencji, która pomoże w działaniach audytowych, strategicznych czy w prowadzeniu strony. 
 

Tab. 1. Lista najczęstszych błędów, które popełniają firmy na Facebooku i Instagramie
Medium/kanał Problem  Co dokładnie to oznacza i dlaczego jest to ważne? Jak to naprawić? Co zrobić? Czy ta sytuacja mnie dotyczy? Jeśli ten problem dotyczy również Twoich kanałów, ustal datę, kiedy wprowadzisz zmianę. Sama świadomość problemu nie wystarczy ;)
Wszystkie kanały i materiały dotyczące firmy Brak spójnej identyfikacji wizualnej Identyfikacja wizualna powinna wyróżniać markę na tle innych, konkurencyjnych firm. Konsekwentne stosowanie ustalonej wcześnie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy