Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wywiad VIP

21 marca 2019

NR 42 (Październik 2018)

Kultura w internecie, czyli „wyższy poziom sieci”

0 32

O teatrze, sztuce i... internecie z ojcami założycielami TheMuBa – pierwszego internetowego teatru w Polsce, czyli Borysem Szycem, Jarosławem Kuźniarem i Markiem Maślanką, rozmawia Artur Maciorowski, redaktor prowadzący „Magazyn Online Marketing”.

Era fake newsów, hejt w sieci, poczucie anonimowości, influencerzy i youtuberzy zmieniający definicję autorytetów... a Wy startujecie z teatrem online? 
Jarosław Kuźniar: Tym samym edukując internautów i dając wielu możliwość obcowania z kulturą. Czytając komentarze po ogłoszeniu naszego pomysłu, uznaliśmy, że możemy zaspokoić potrzeby zarówno Polonii, jak i mieszkańców mniejszych ośrodków w Polsce, którzy nie mają bieżącego dostępu do oferty kulturalnej, ale także np. osób niepełnosprawnych, dla których wyjście do teatru jest problematyczne czasami chociażby z powodu niedostosowania budynków. 

A może – z całym szacunkiem, ale jestem w podobnym wieku – to fanaberie 40-latka? Borys Szyc właśnie kończy czwartą dekadę życia i chce być jak Krystyna Janda czy Tomasz Karolak...
Borys Szyc:
I ma kryzys wieku średniego, i wymyśla sobie teatr (śmiech). W moim przypadku wykorzystaliśmy symbolicznie 4 września, datę moich urodzin, na oficjalny start platformy, ale pomysł zrodził się w mojej głowie kilka lat wcześniej. 

Skąd pomysł i czy jest faktyczne zapotrzebowanie na wyższy poziom kultury w sieci wśród polskich internautów?
B.S.:
Teatr online chodził mi po głowie od kilku lat. Znam środowisko teatralne od podszewki, potrzeby widzów, ale też kolegów po fachu. Dla nich archiwizacja spektaklu w formie multimedialnej jest daniem drugiego/trzeciego życia, bo np. spektakl będzie schodził z afisza albo jest tak duże nim zainteresowanie, że gdyby zrezygnować z innych w danym teatrze i grać tylko ten jeden, to i tak nie udałoby się na niego dostać biletów. 
Marek Maślanka: Zauważamy, że w dobie wszechobecnego pędu, szybkości przekazywania informacji jest duże zapotrzebowanie na jakość. Dlatego postanowiliśmy spróbować. Tym bardziej że na innych platformach VOD rosnąca jest tendencja do wyboru programu/filmu/serialu, który chcemy oglądać na żądanie. 

Rozprawmy się najpierw z nazwą. TheMuBa, bo... nie tylko teatr?
B.S.:
Theatre, Music, Ballet – platforma ma być miejscem prezentacji takich właśnie widowisk. 

Kto ma być odbiorcą projektu i czym różni się widz offline od tego online?
M.M.:
Zainteresowania ma te same, różni się tylko formą odbioru. Liczymy, że ci, którzy u nas zobaczą spektakl, wybiorą się do teatru stacjonarnego, a ci korzystający z kultury offline – u nas odnajdą treści, których nie zobaczyliby w instytucjach tradycyjnych. 

Teatr tradycyjny, Teatr Telewizji, teraz teatr w internecie, a nawet na ekranie smartfona – dlaczego widz ma wybrać akurat Waszą ofertę?
J.K.:
Kupując e-bilet, będzie można uczestniczyć w spektaklu LIVE i/lub mieć dostęp do nagrania przez kolejny weekend. Bonusem dla zalogowanych użytkowników będą materiały pokazujące teatr, aktorów i całą produkcję od kulis. Także wywiady z nimi i dodatkowe wideo. Mamy plany obudowywania TheMuBa licznymi dodatkowymi produktami, chociażby #TheMuBaTALK, które mają być pogłębionymi, niespiesznymi wywiadami prowadzonymi na przemian przeze mnie i Borysa. Pierwszy, z Teatru Współczesnego, jest dostępny na themuba.com. 

Czy kwota „od 19,90 zł” nie będzie mimo wszystko barierą dla internautów rozpieszczonych darmowym – albo pirackim – contentem w sieci?
M.M.:
To też nasza rola, aby edukować o prawach autorskich, wykonawczych i dostępie do legalnych źródeł kultury. Negocjujemy z teatrami, autorami sztuk bardzo szerokie pola eksploatacji spektakli, aby internauci z zagranicy mogli mieć takie same prawa jak Polacy. A z drugiej strony przygotowaliśmy tak system transmisji i platformy, aby nie można było przekazywać sobie dostępów bez wykupienia licencji. Chcemy przeciwdziałać nielegalnym i nieuprawnionym praktykom. 

Czy rozważaliście inne formy finansowania przedsięwzięcia – jak choćby reklama czy sponsoring?
M.M.:
Obecnie, na etapie testowym, do grudnia 2018 r. nie będziemy wprowadzać reklamy czy sponsoringu. Co nie oznacza, że nie myślimy o takich rozwiązaniach. Na pewno chcemy mądrze dobierać partnerów projektu i dostosowywać ich do naszej grupy odbiorców. A jeśli możemy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy