Model See-Think-Do-Care
Model See-Think-Do-Care, wymyślony przez Avinasha Kaushika ponad 10 lat temu, wciąż dobrze opisuje marketingową rzeczywistość w 2023 r. Jest to model marketingowy, który pomaga firmom skutecznie zarządzać procesem sprzedaży i budować trwałe relacje z klientami. Model składa się z czterech etapów:
POLECAMY
- SEE (zobaczyć),
- THINK (myśleć),
- DO (działać),
- CARE (troszczyć się).
Nie będziemy rozpisywać każdego z etapów szczegółowo – można o nich przeczytać na stronie autora (https://www.kaushik.net/avinash/see-think-do-content-marketing-measurement-business-framework/). Kluczowym stwierdzeniem jest to, że potencjalny klient nie zachowuje się jak w lejku. Każdy użytkownik ma trochę inną ścieżkę zakupu i nie musi przechodzić całego procesu od początku do końca. Użytkownicy pojawiają się na różnych etapach.
Taki podział niesie za sobą wiele implikacji – od tego, jak przygotowywać materiały reklamowe dla użytkowników, przez to, w jakich miejscach i kiedy powinniśmy je wyświetlać. My przyjrzyjmy się zagadnieniu: „jak oceniać pozyskiwany ruch na poszczególnych etapach CJ”.
Cel biznesowy vs. KPI do oceny
Najczęściej klient, który przychodzi do agencji, określa jeden główny cel biznesowy dla wszystkich działań: sprzedaż. Często cel ten jest zawężony do zdania: „Możemy wydać każdą kwotę, jeżeli ROAS z naszych działań będzie wynosił X”.
W myśl powyższego frameworku (i logiki) nie możemy przypisywać tych samych KPI zarówno dla kampanii, która ma przyciągnąć klienta – który nie ma sprecyzowanej potrzeby i jest na etapie SEE, jak i tej skierowanej do klienta powracającego, który bywa na naszej stronie często, kupił już kilka razy i jest na etapie CARE. Ten błąd często prowadzi do pominięcia już na starcie niektórych etapów i osiągnięcie w krótkim czasie „szklanego sufitu” przez zagospodarowanie tylko etapu DO.
Logiczny podział działań i kampanii n...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!