Dołącz do czytelników
Brak wyników

Felieton specjalny

16 grudnia 2019

NR 49 (Grudzień 2019)

Koniec kolejnego cyklu technologicznego? Co przyniesie nowy, cyfrowy 2020 rok?

88

„Halo tu Orbita! Telewizja młodych kosmonautów!”– ten dżingiel w Teleranku zrywał mnie z łóżka kilkadziesiąt lat temu, „Sonda” pokazywała przełomowe rozwiązania technologiczne, a przyszłość z serialu Kosmos 1999 wydawała się być na wyciągnięcie ręki. Mamy XXI wiek i wciąż zastanawiamy się, czym będzie „next big thing”, porównujemy prognozy firm analitycznych, badania rynku, rankingi rozwoju technologii, przeglądamy opinie ekspertów. Nawet my, „cyfrowi ludzie”, z roku na rok mamy coraz większy problem ze wskazaniem prawdziwie przełomowych technologii, rozwiązań, modeli biznesowych, produktów, firm.

Papierkiem lakmusowym dla branży są niezbyt udane debiuty giełdowe spółek: Lyft, Uber, Slack, Peloton, Crowdstrike, Pinterest, Zoom, SmileDirectClub, Fiverr, Tencentmusic, RealReal, Medallia, Chevy… a wreszcie wycofanie debiutu WeWorka. Nie wróży to zbyt dobrze kolejnym w kolejce Airbnb, Palantir, Postmates, Robinhood.
Za oceanem toczy się fascynująca dyskusja – które z nowych biznesów są rzeczywiście firmami technologicznymi i mogą osiągać  marże w wysokości 70%, tak jak firmy software’owe, a które tylko takie udają, bo ogranicza je świat fizyczny (https://stratechery.com/2019/what-is-a-tech-company/). Kapitalizacja Microsoftu od czerwca utrzymuje się na poziomie biliona dolarów. Apple oraz Amazon co i raz przebijają tę barierę. Czy to kolejna bańka, czy po prostu są to firmy budujące przewagę konkurencyjną, globalną skalę działania w oparciu o rozwiązania cyfrowe, dane, technologie, wykorzystujące pętle sprzężenia zwrotnego do ciągłego poprawiania efektywności, dominujące kolejne obszary czy branże? Czy stają się one nowym wcieleniem postprzemysłowych globalnych superkoncernów? 
Rzeczywistość wygląda tak, jakbyśmy znaleźli się na krańcu kolejnego cyklu technologicznego. I tu rodzi się pytanie co dalej, skoro wiele wydarzeń z ostatnich tylko miesięcy wskazuje na to, że cyfrowe imperia stanęły na rozdrożach. Automatyzacja, chmura, ekonomia danych, blockchain, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, systemy autonomiczne, internet of things, nowe media oraz interfejsy (głos,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy