Komunikacja SMS – komponowanie treści i pomiar skuteczności

Temat numeru

Podstawową kwestią związaną z komunikacją SMS jest wybór pomiędzy outbound a inbound, czyli mówiąc prościej – pomiędzy wiadomościami wychodzącymi a przychodzącymi.

Do pierwszej kategorii należą SMS-y, których nadawcami są firmy, marki czy instytucje publiczne. To brand, po uzyskaniu zgody na komunikację, wysyła wiadomość do konsumenta. Drugi wariant zakłada natomiast, że interakcję rozpoczyna klient lub że ma on możliwość odpowiedzi na otrzymywane komunikaty. Obydwa typy mają swoje zalety i wynikające z nich zastosowania. Rzecz jasna jeden nie wyklucza drugiego – wiele firm korzysta z obu jednocześnie.

POLECAMY

Definicja: komunikacja SMS

Ogół działań wykorzystujących wiadomości tekstowe jako metodę komunikacji z odbiorcami. Wśród dostępnych zastosowań najpopularniejsze są wysyłka treści marketingowych, komunikaty sprzedażowe, autoryzacja logowań i danych oraz zautomatyzowane powiadomienia i przypomnienia.


Wiadomości wychodzące są najczęściej spotykaną formą komunikacji SMS. Najprościej będzie powiedzieć, że polegają na jednokierunkowym przekazie informacji na linii firma – klient. Oczywiście wiadomość powinna być zawsze etapem na ścieżce konwersji, innymi słowy – musi mieć cel, do którego kieruje konsumenta. Ale o tym później!
 

Rys. 1. SMS wysłany przez PBKM. 
Źródło: materiały własne


Z racji tego, że nadawcą jest potwierdzony podmiot lub marka, to może skorzystać z pola nadawcy, czyli nazwy, która zastąpi numer telefonu w skrzynce odbiorczej. Niestety wykorzystanie tej funkcjonalności wyklucza odpowiedzi, a co za tym idzie – dialog. Z tego powodu SMS z nazwą nadawcy wykorzystywane są głównie jako narzędzie marketingu i sprzedaży.
 

Pole nadawcy SMS, czyli nazwa firmy zamiast numeru telefonu

Podstawową funkcjonalnością komunikacji SMS jest wybór pola nadawcy, które zastępuje numer telefonu wybraną nazwą. Pole ograniczone jest do 11 podstawowych znaków (litery, cyfry i niektóre symbole). Ze względu na ryzyko nadużyć firmy dostarczające narzędzia masowej wysyłki SMS weryfikują legalność wykorzystania nazw.


Jeżeli zależy Ci na interakcji z konsumentami, zalecam wykorzystanie dwukierunkowej komunikacji SMS. Dzięki krót...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy