Jak wykorzystywać silne emocje w sprzedaży na przykładzie „kampanii złości”?

Temat numeru

Na jednym ze szkoleń, jakie prowadziłem, pokazałem uczestnikom prosty model bardzo skutecznej perswazji. Tak bardzo skutecznej, że jedna z osób powiedziała: nie, tak nie będę sprzedawać. Być może, to samo powiesz po przeczytaniu tego artykułu. Mam zamiar pokazać łatwy do zrozumienia model oddziaływania słowem na klienta. Ale wiem, że wiele osób stawia sobie granice: nie, tak nie będę sprzedawać. 

Nawet jeśli nie masz zamiaru tak sprzedawać, to i tak warto, to przeczytać. Dowiesz się może, jak to robią inni – z Tobą. Emocje są bowiem kluczowe w podejmowaniu decyzji zakupowych przez klientów. Nasze pozornie racjonalne decyzje podszyte są różnymi emocjami, których często nawet sobie nie uświadamiamy. Silne emocje będą więc przyjacielem sprzedawcy. Pytanie jest takie: Jak daleko chcesz się posunąć w wywoływaniu tych emocji? 
Powstało wiele naukowych opracowań na temat emocji. Ponieważ nie jestem naukowcem, tylko marketerem i sprzedawcą, podchodzę do nich tak praktycznie, jak tylko się da. Chodzi o efekt, a nie erudycję. W ciągu 15 lat praktyki copywriterskiej przekonałem się, że najbardziej użyteczne są trzy emocje: 

POLECAMY

  • fascynacja,
  • złość,
  • lęk.

W zasadzie wszystko można sprzedać za pomocą tej trójcy. Wystarczy wywołać w czytelnikach fascynację, złość lub lęk i otwiera się droga do większej sprzedaży. Oczywiście samo wywołanie emocji to jeszcze nie sprzedaż, w kolejnym kroku trzeba je przekierować na działanie. Warunkiem skuteczności będzie jednak skierowanie komunikacji do właściwej grupy osób.
W zrozumieniu działania siły emocji w sprzedaży pomoże nam model, który zaproponował B.J. Fogg z Uniwersytetu Stanford. Tak zwany Fogg Behavior Model składa się z trzech elementów, które muszą wystąpić w tym samym momencie, by doszło do działania ze strony człowieka....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy