Dołącz do czytelników
Brak wyników

E-commerce

30 sierpnia 2019

NR 47 (Sierpień 2019)

Jak przygotować idealny opis produktu w e-commerce lub opis usługi na stronę internetową?

201

Strona internetowa bez opisów usług czy produktów jest jak Boże Narodzenie bez śniegu. Niby można przeżyć święta w dobrym nastroju, ale gdzieś w środku czujemy smutek i tęsknotę za białym puchem. Podobnie ze stroną www, która jest pozbawiona treści – będzie ona „pusta” dla wyszukiwarek i nie wzbudzi zaufania klienta, którego dotknie brak informacji o Twojej o ofercie, przez co… ucieknie do konkurencji. Ponadto obecność treści na stronie pomaga w jej pozycjonowaniu. Sprawdź, co powinieneś mieć na uwadze, aby zadbać o idealne opisy produktów i usług!

Dlaczego potrzebujesz opisów na swoją stronę www?

Informacje na temat asortymentu czy treści, które przybliżają zakres świadczonych usług, są konkretną wskazówką dla klienta na temat tego, co masz mu do zaoferowania. Jednak nie tylko użytkownicy wyszukiwarek czytają opisy na Twojej witrynie. Treści te pomagają również robotom wyszukiwarek indeksować zawartość strony internetowej, a wykorzystanie fraz kluczowych dla Twojego biznesu dodatkowo wspiera jej pozycjonowanie.
Możesz dodać na swoją witrynę www opisy produktów lub usług, ale także opisy kategorii czy podkategorii produktowych. Jednak zanim przejdziesz do działania – dowiedz się, jak powinien wyglądać opis idealny, którego treść będzie przyjazna nie tylko dla wyszukiwarek, ale także klientów.

Jak przygotować idealny opis na stronę internetową?

1. Zadbaj o unikalne treści
Najważniejsza kwestia – opis powinien być unikalny. Zamiast kopiować treści od konkurencji w całości lub nieznacznie je zmieniać (co przecież jest plagiatem!), lepiej poświęcić czas i/lub zainwestować w nowy opis przygotowany od podstaw.
O ile specyfikacja konkretnego produktu może być taka sama u wielu sprzedawców, to jednak skopiowany z innego źródła opis wpłynie negatywnie na wyświetlanie witryny www w wyszukiwarkach internetowych. Powód? Duplikacja treści! Dla klienta może to być bez znaczenia, że trafia na ten sam opis w kilku sklepach internetowych, jednak Google nie lubi takich zachowań, ceni za to treści unikalne, niepowtarzalne, za które wynagradza stronę wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania.
 

Rys. 1. Wyznaczniki dobrego opisu na stronie internetowej

 

Uwaga!

Miej na uwadze to, gdzie chcesz umieścić gotowy opis!
Jeżeli treść ma znaleźć się tylko na Twojej witrynie www, wtedy wystarczy jeden opis dla danego produktu lub usługi. Jednak jeśli chcesz umieścić jeden opis i na swojej stronie internetowej, i w serwisach zewnętrznych (np. na Allegro), to w takiej sytuacji opisy powinny się od siebie różnić, nawet dla tego samego produktu. 
Dlaczego? Ponieważ pierwotnie jeden unikalny opis opublikowany na dwóch stronach w internecie zostanie przez wyszukiwarki odebrany jako duplikat (pojawi się w więcej niż jednym miejscu w sieci). Wyszukiwarka Google może ukarać takie praktyki (nawet gdy nie są zamierzone) niższą pozycją w wynikach.

 

Wskazówka

Jeżeli planujesz umieścić jeden opis na kilku stronach – przygotuj go w różnych wariantach. Inaczej dojdzie do duplikacji treści!


2. Dokładnie nazwij swój produkt lub usługę
Nazwa produktu powinna być precyzyjna, konkretna i bez błędów. To nie mieszanina cyfr i liter wzięta prosto od producenta (typu „Koszulka CVHSWJ”), lecz nazwa dokładnie określająca produkt, np. „Koszulka męska w kratkę niebieska, rozmiar M”. Zwróć uwagę także na poprawne nazewnictwo w języku polskim. Kilka razy mi samej rzuciły się w oczy błędy już na poziomie nazywania produktów, np. „branzoletka” zamiast „bransoletka”.

3. Zbuduj przejrzysty opis
Zamiast tworzyć zbity blok tekstu, który trudno przeczytać, zastosuj podział na mniejsze partie, czyli na śródtytuły i akapity. Tym samym ułatwisz klientom zapoznanie się z treścią, a przy okazji możesz wykorzystać śródtytuły pod frazy kluczowe (patrz punkt 4).

4. Wykorzystaj śródtytuły w opisach
W treści opisu produktu bądź usługi zastosuj śródtytuły i oznacz je w panelu dodawania opisu na swojej stronie internetowej jako h1, h2, h3 itd. Warto wykorzystać śródtytuły do pozycjonowania słów kluczowych powiązanych z usługą czy produktem. W ten sposób wesprzemy moc tkwiącą we frazach SEO, dzięki czemu nasza strona internetowa ma szansę zyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytanie, a co za tym idzie – klienci częściej będą zaglądać na Twoją witrynę.

5. Opis odpowiedniej objętości 
Czy opis powinien być obszerny, czy raczej krótki? Nie ma tu wartości stałej, idealnej dla każdego opisu. Wiele zależy od branży oraz oferty dostępnej na Twojej stronie internetowej. Treść opisu powinna wyczerpywać temat, ale nie być zbyt długa i z tzw. „laniem wody” – dla klienta liczą się konkretne informacje.
Z doświadczenia mogę powiedzieć, że optymalną objętością dla opisów produktów czy usług jest ok. 1000–1500 znaków ze spacjami. Jeśli jednak chcesz zdecydować się na coś krótszego, obowiązkowe minimum to 500 znaków ze spacjami. Taka objętość pozwoli przedstawić produkt w ok. 5–6 zdaniach, zawrzeć w nim najważniejsze frazy kluczowe i zaprezentować klientowi jedną, główną korzyść z zakupu produktu czy skorzystania z usługi.
Oczywiście możesz przekroczyć wspomniane objętości i zdecydować się np. na opis na 2000 znaków i więcej. Warto zastosować większą objętość dla najważniejszych usług bądź kluczowych produktów na stronie www, które szczególnie pragniesz podkreślić i wypozycjonować. Pozwoli to dokładnie przedstawić asortyment lub oferowaną usługę, odpowiedzieć na pytania gnębiące klienta i rozwiać jego wątpliwości co do skorzystania z Twojej oferty. Uważaj jednak na „wodolejstwo” i puste nabijanie znaków w opisie. 
 

Uwaga!

Sama ilość znaków w opisie nie wpływa na pozycjonowanie! Opis o większej objętości pozwala przedstawić najważniejsze kwestie związane z ofertą, lecz trzeba też pamiętać o frazach kluczowych – to one pomogą wybić się wyżej w wyszukiwarkach, idąc w parze z unikalną treścią opisu (patrz punkt 6).


6. Umieść frazy kluczowe w opisach
W treści opisów produktowych czy usługowych powinny znaleźć się najważniejsze frazy SEO. Jakie słowa kluczowe będą najlepsze dla Twojego produktu bądź usługi? Skorzystaj z pomocy pozycjonerów, narzędzi typu Semstorm bądź Senuto i dopasuj do opisu frazy powiązane z Twoim asortymentem lub ofertą usługową. Sprawdź również, na jakie frazy pozycjonuje się Twoja konkurencja i wykorzystaj to w swoich opisach. Weź pod uwagę także zapytania użytkowników wyszukiwarek, np. „gdzie kupić buty robione na miarę?” lub „jaki prezent kupić dla nastolatka?”. Wpleć najczęściej zadawane pytania w treść opisu i odpowiedz na problem potencjalnych klientów. W ten sposób szybciej znajdą w sieci Twój asortyment i – otrzymując rozwiązanie podane jak na tacy – chętniej zrobią zakupy właśnie u Ciebie.
 

Uwaga

Niech nie skusi Cię upychanie nadmiernej ilości fraz w opisach. Postaraj się, by wyglądało to naturalnie, a klient mógł ze zrozumieniem przeczytać treść opisu. Frazy kluczowe wykorzystane na siłę będą przeszkadzać w prawidłowym odbiorze tekstu.


7. Określ grupę docelową
Do kogo skierowana jest Twoja oferta? Na czym zależy Twoim potencjalnym klientom? Określenie grupy docelowej i dostosowanie opisu właśnie do niej pomoże Ci w sprzedaży. Kieruj treści do konkretnej osoby, możesz zwracać się per „Ty” – dzięki temu zmniejszysz dystans między sobą a klientem. 
Co jeszcze warto wziąć pod uwagę? Inny styl pisania zastosuj do młodych kobiet poszukujących zabiegów w SPA, a inną formę wybierz, gdy chcesz trafić z produktami do mężczyzn zainteresowanych wędkarstwem. Postaraj wczuć się w swojego klienta i jego potrzeby – pomoże Ci to wybrać odpowiedni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy