Jak profesjonalnie zarządzać bazą mailową?

Temat numeru

Działania e-mail marketingowe w uproszczeniu składają się z dwóch nierozłącznych warstw. Jedną z nich jest zarządzanie bazą e-mailową, a drugą kreacja szablonu. Nawet najpiękniejsze wiadomości z najciekawiej napisaną treścią niewiele zdziałają, jeżeli nie trafią do odpowiedniej grupy odbiorców. Dlatego dziś dowiesz się, jak pracować nad pierwszą z warstw.

Budowa bazy odbiorców

Ostatnio tematem, który stał się głośny, jest budowa bazy mailingowej. Po pierwsze dlatego, że po 25 maja 2018 r. – dniu wejścia w życie unijnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych – zmieniły się przepisy prawa dotyczące pozyskiwania danych osobowych. Po drugie dlatego, że po RODO wielu administratorom ubyło odbiorców na listach. 
25 maja wiele osób skorzystało z prawa do wycofania zgody na przetwarzanie danych. Ponadto niektóre firmy nie miały pewności, czy informacje znajdujące się w ich bazach zostały pozyskane zgodnie z prawem, więc same postanowiły się ich pozbyć, by nie narażać się na grożące sankcje. Część przedsiębiorstw prosiła odbiorców o ponowne wyrażenie zgody na przesyłanie informacji marketingowych (czyli np. newsletterów), co było dużym błędem, ponieważ zgody zebrane zgodnie z przepisami przed 25 maja nie przestały obowiązywać. Tym sposobem wiele osób stanęło przed wyzwaniem odbudowania bazy po RODO. 

POLECAMY


 

Rys. 1. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych na podstawie ,,Poradnika RODO w praktyce e-mail marketingu’’

 

Gromadzenie i przetwarzanie danych zgodne z prawem

By przetwarzać dane osobowe, trzeba mieć ku temu podstawę. Może nią być np. wykonanie umowy, takiej jak dostarczenie usługi lub zamówionego towaru. W przypadku wysyłania newslettera podstawą przetwarzania danych jest zgoda wyrażona przez odbiorcę. Nie jest ważne, czy zbierasz informacje o odbiorcach p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy