Jak określać KPI i monitorować efekty przy współpracy z influencerami?

Influencer marketing

Rynek influencer marketingu nadal dynamicznie się rozwija. Coraz więcej osób nazywa siebie influencerami. Rośnie też zapotrzebowanie ze strony klientów i pośredników. Trudno również nie zauważyć pogłębiającej się różnicy między „wanna-be” a profesjonalnym influencer marketingiem, od którego wymaga się konkretnych i przewidywalnych wyników. Nie wystarczy już tylko zsumować followersów, zasięgu czy liczby reakcji. Obecnie poprzez wynik rozumie się konkretne ROI, mierzalny wpływ na wizerunek czy bezpośrednie konwersje. Influencer marketing przestaje być już tylko „dodatkiem” i staje się pełnoprawnym, profesjonalnym i przede wszystkim mierzalnym działaniem marketingowym.

Na rynku funkcjonują różne sposoby współpracy z twórcami. Doskonale znane są wszystkim pojedyncze lokowania, tzw. „odcinki dedykowane” na YouTube czy krótkie akcje specjalne. Dobrze sprawdzają się one w akcjach sprzedażowych, ale z pewnością nie jest to rozwiązanie dla dużych, rozpoznawalnych marek. 

POLECAMY

Najskuteczniejsze rodzaje kampanii z influencerami

Do najskuteczniejszych sposobów na długoterminową współpracę z twórcami internetowymi należą:

  1. Program ambasadorski, czyli długoterminowa kampania z udziałem odpowiednio dobranego mixu infuencerów. Przykładowe akcje to „Cały internet przechodzi do Play”, „To jest Pepsi dla Was” czy kampanie marki Coca-Cola.
  2. Kanał własny marki to największy projekt na YouTube, który może zrealizować marka niezależnie od kategorii i tematyki; na wspomnianej platformie bardzo dobrze działają takie kanały jak: „Studio Tymbark”, „Urodomaniaczki” (Hebe), KuchniaLidla.pl, kanał Castoramy, Obi, czy sklepu X-kom.
  3. Subformat, czyli specjalne, cykliczne odcinki na kanale influencera, których partnerem jest marka, np.: „Warka na 5” na kanale „5 sposobów na” czy „Smakuj Życie” (Mirinda) przy współpracy z Agnieszką Grzelak.
  4. Kampanie wideo-marketingowe, czyli reklama z udziałem influencera, której widz nie chce pomijać. Dla przykładu można wymienić tu markę Hatchimals we współpracy z Hejka tu Lenka, reklamę Samsunga z Wojciechem Sokołem czy spot RTV Euro AGD z...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy