Idealna karta produktu w e-commerce – 16 elementów

Temat numeru

Karta produktu jest bardzo ważnym etapem ścieżki zakupowej e-klienta. Mimo to, wiele marek i sklepów online wciąż nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Obawiają się wystąpienia błędów technicznych i trwają przy znanym rozwiązaniu – prostych podstronach i tekstowych opisach. W ten sposób narażają się na spore straty.

Obecnie klienci potrzebują różnych informacji i zachęt, aby zdecydować się na zakup. Wybierając, porównują i analizują dostępne opcje. Wyścig o ich uwagę wygrają te marki i te sklepy, które odpowiedzą na ich potrzeby, a także zagwarantują im doświadczenia zakupowe na wysokim poziomie.

POLECAMY

Jak zdobyć zaufanie klienta i skuteczniej zachęcić go do zakupu w e-commerce?

Oto lista 16 punktów idealnej karty produktu. Prowadzisz e-sklep albo odpowiadasz za sprzedaż online? Sprawdź, ile punktów uzbierasz!

1. Nazwa i unikalny identyfikator produktu

Nazwa produktu w e-sklepie jest kluczowa i ma znaczący wpływ na łatwość wyszukania go w Google. Precyzyjna nazwa ułatwi klientowi (i wyszukiwarce!) domyślenie się, o jaki artykuł chodzi. Dobrą praktyką jest też umieszczenie w nazwie produktu jego kluczowej funkcji.
W przypadku produktów specjalistycznych (części samochodowe, materiały budowlane, elektronika etc.), warto też dodać numer ISBN lub EAN. Pomoże to uniknąć pomyłek i rozczarowań klientów, a także zmniejszy ilość zwrotów.
 

Przykładowo:

Prostownica Remington S8598 Keratin Protect.

 

2. Cena 

Cena brutto powinna być widoczna od razu po wejściu na stronę. Jeśli zależy od różnych parametrów, takich jak rozmiar czy kolor, powinna pokazywać się od razu, bez konieczności przeładowania strony.

Jeśli została obniżona, poprzednia także powinna być widoczna i wyraźnie przekreślona. Warto też zawrzeć informację, jeśli dostępna jest możliwość zakupu na raty lub z opcją odroczonej płatności.

3. Przycisk „Dodaj do koszyka” 

Zachęcenie do zakupu czy dodania produktu do koszyka powinno być dobrze widoczne, wybijać się na stronie (np. za pomocą kontrastowego koloru) i znajdować w pobliżu ceny. Może także przemieszczać się (tzw. pływający koszyk) wraz z tym, jak użytkownik scrolluje stronę.

4. Dostępność towaru 

Dobrze jest, gdy na karcie produktu zaczytywana jest aktualna liczba sztuk danego produktu dostępna w magazynie. Wtedy klient zyskuje pewność, że nie będzie musiał długo czekać na dostawę, jeśli zechce zamówić więcej niż 1.

Z kolei informacja o małej liczbie asortymentu może wywołać potrzebę szybkiego zakupu, wykorzystując tzw. efekt niedostępności.

5. Koszty i sposób dostawy

Często zdarza się tak, że aby dowiedzieć się o tym, jakie są koszty dostawy, klient musi dodać produkt do koszyka, a nawet wypełnić swoje dane i przejść do kroku wyboru opcji dostawy. Nie tędy droga!

Choćby przybliżona wartość (np. „dostawa od 7,90 zł”) daje klientowi ogląd i poczucie pewności. Chętniej wybierze sklep, w którym dowie się od razu, ile finalnie będzie musiał zapłacić.

Dodatkowo warto zapewnić o szybkim czasie realizacji zamówienia. Informacja, kiedy produkt dotrze do klienta (lub do sklepu – w przypadku odbioru osobistego) to oznaka transparentności.

6. Informacja o zwrocie

Nie należy się obawiać tego, że jeśli na karcie produktu pojawi się informacja o możliwości zwrotu, to klient chętniej z niej skorzysta.

Przeciwnie – informacja taka zwiększy jego pewność i zaufanie do danej platformy. Im lepsze jest doświadczenie klienta (tzw. customer experience), tym chętniej będzie do niej wracał w przyszłości.

7. Opis produktu

Generyczny opis skopiowany ze strony producenta nie zachęci klienta do wyboru tej, a nie innej platformy. Dodatkowo często te opisy są mało rozbudowane i nie podkreślają kluczowych cech produktu, ważnych dla klienta.

Opis produktu powinien być napisany językiem korzyści, a przy okazji zawierać określone w strategii marki frazy kluczowe. Dzięki temu oferta stanie się łatwiejsza do znalezienia zarówno podczas organicznego wyszukiwania, jak i w przypadku korzystania z reklam Google Ads.

8. Informacje techniczne o produkcie

Poza informacjami o cechach produktu, ważnych dla klienta z punktu widzenia użytkowania, na karcie produktu powinny znaleźć się także dane techniczne. Mogą to być takie informacje, jak rozmiar, waga, materiał wykonania, skład czy moc.

Informacje te mogą znaleźć się w tabeli, zostać „schowane” pod przyciskiem „Rozwiń” lub „Dowiedz się więcej” albo mieć postać atrakcyjnej infografiki.



Rys. 1. Przykładowe moduły graficzne do zastosowania na karcie produktu. Źródło: Custommerce
 

9. Zdjęcia produktowe (packshoty) i lifestyle’owe

Zdjęcia zastępują e-klientowi fizyczny kontakt z produktem. Sprawiają, że może on obejrzeć artykuł z każdej strony oraz w przybliżeniu. Dzięki temu lepiej zrozumie np. szczegóły jego budowy. Jeśli zdjęcia produktów (packshoty) będą małe, kiepskiej jakości lub jeśli nie będzie ich wcale, oferta nie zyska zaufania klienta.

Z kolei na zdjęciach lifestyle’owych (czy kontekstowych) można pokazać produkt w kontekście jego użycia (np. szczęśliwa rodzina siedzącą na nowej kanapie, meloman relaksujący się przy dźwiękach z nowego głośnika czy ugotowane właśnie w robocie kuchennym potrawy).

10. Wideo lub animacje

Poza zdjęciami można wykorzystać do prezentacji produktu animacje czy wideo. Te elementy pozwalają w łatwiejszy sposób zaprezentować klientowi cechy produktu, których nie oddadzą opisy ani zdjęcia (np. ruch ostrzy w blenderze czy sposób rozchodzenia się dźwięku z głośników).

Ruchome elementy ponadto skuteczniej niż elementy statyczne, przyciągają wz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy