Dla wielu dane dostarczane przez Google Search Console wydają się mało praktyczne, a zdaniem innych łatwiej pozyskiwać podobne informacje z Google Analytics. Obie te grupy są w błędzie, a niniejszy artykuł to udowadnia. A zatem co każdy analityk musi wiedzieć o narzędziu dla webmasterów?
POLECAMY
Google Search Console nie jest substytutem Google Analytics
Zacznijmy od tego, że oba narzędzia zwracają inne dane. Google Analytics zostało stworzone z myślą o śledzeniu zachowań internautów odwiedzanych witrynę lub aplikację i umożliwieniu ich właścicielom wglądu w zachodzące tam interakcje. Google Search Console służy do zapewniania danych dotyczących widoczności online, zasięgu organicznego i optymalizacji technicznej. Pierwszy z systemów śledzi użytkowników witryny bądź aplikacji, natomiast drugi monitoruje kondycję strony w organicznych wynikach wyszukiwarki Google. Warto w tym miejscu położyć nacisk na słowa „śledzić” i „monitorować” użyte w kontekście obu tych systemów.
Google Search Console | Google Analytics | |
forma zbierania danych | monitoring | śledzenie |
dostarczana wiedza | dobrostan cyfrowy witryny związany z wynikami organicznymi Google |
wszystkie zachowania i interakcje użytkowników witryny lub aplikacji |
medium | witryna internetowa | aplikacja bądź witryna internetowa |
możliwość konfiguracji i customizacji | brak możliwości konfiguracji | daje sporo możliwości konfiguracji i customizacji, aczkolwiek wymaga to sporo umiejętności i kreatywności |
Kluczowy jest fakt, że Google Search Console daje wiedzę na temat dobrostanu cyfrowego witryny internetowej w kanale Organic Search, a Google Analytics informuje o pełni zachowań i interakcji użytkowników strony bądź aplikacji mobilnej. Co ciekawe, w tym drugim narzędziu sprawny analityk jest w stanie zebrać dużo więcej danych, aniżeli początkowo proponuje sam system – wystarczy kreatywność i rozumienie, jakiej wiedzy się potrzebuje, a także umiejętność konfiguracji omawianego narzędzia. Sprawny analityk powinien połączyć obie przywołane usługi i przesyłać dane z Google Search Console do Google Analytics. To usprawni proces analizy działań marketingowych opartych o ruch organic, aczkolwiek nie zastąpi w pełni innych funkcjonalności udostępnianych rzez narzędzie dla webmasterów.



Google Search Console powie Ci, jak pozycjonuje się Twoja witryna Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na dwa poziomy dostarczanych przez system danych. Ten pierwszy jest ogólny i pokazuje, jak w czasie zmieniają się kluczowe dla całej witryny dane jakościowe, czyli liczba wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania, liczba kliknięć, średni CTR (współczynnik wylicz...