Google Search Console – co każdy analityk musi wiedzieć o narzędziu dla webmasterów?

Analityka internetowa Otwarty dostęp

Google Search Console jest powszechnie znanym w branży narzędziem, którego nazwę kojarzą niemalże wszyscy zajmujący się promocją bądź analityką internetową. Niestety wiedza co do możliwości wykorzystania tego systemu jest już mocno ograniczona.

Dla wielu dane dostarczane przez Google Search Console wydają się mało praktyczne, a zdaniem innych łatwiej pozyskiwać podobne informacje z Google Analytics. Obie te grupy są w błędzie, a niniejszy artykuł to udowadnia. A zatem co każdy analityk musi wiedzieć o narzędziu dla webmasterów?

POLECAMY

Google Search Console nie jest substytutem Google Analytics

Zacznijmy od tego, że oba narzędzia zwracają inne dane. Google Analytics zostało stworzone z myślą o śledzeniu zachowań internautów odwiedzanych witrynę lub aplikację i umożliwieniu ich właścicielom wglądu w zachodzące tam interakcje. Google Search Console służy do zapewniania danych dotyczących widoczności online, zasięgu organicznego i optymalizacji technicznej. Pierwszy z systemów śledzi użytkowników witryny bądź aplikacji, natomiast drugi monitoruje kondycję strony w organicznych wynikach wyszukiwarki Google. Warto w tym miejscu położyć nacisk na słowa „śledzić” i „monitorować” użyte w kontekście obu tych systemów.
 

Tabela 1. Różnice pomiędzy Google Search Console a Google Analytics
  Google Search Console Google Analytics
forma zbierania danych monitoring śledzenie
dostarczana wiedza dobrostan cyfrowy witryny związany
z wynikami organicznymi Google
wszystkie zachowania i interakcje
użytkowników witryny lub aplikacji
medium witryna internetowa aplikacja bądź witryna internetowa
możliwość konfiguracji i customizacji brak możliwości konfiguracji daje sporo możliwości konfiguracji
i customizacji, aczkolwiek wymaga to
sporo umiejętności i kreatywności


Kluczowy jest fakt, że Google Search Console daje wiedzę na temat dobrostanu cyfrowego witryny internetowej w kanale Organic Search, a Google Analytics informuje o pełni zachowań i interakcji użytkowników strony bądź aplikacji mobilnej. Co ciekawe, w tym drugim narzędziu sprawny analityk jest w stanie zebrać dużo więcej danych, aniżeli początkowo proponuje sam system – wystarczy kreatywność i rozumienie, jakiej wiedzy się potrzebuje, a także umiejętność konfiguracji omawianego narzędzia. Sprawny analityk powinien połączyć obie przywołane usługi i przesyłać dane z Google Search Console do Google Analytics. To usprawni proces analizy działań marketingowych opartych o ruch organic, aczkolwiek nie zastąpi w pełni innych funkcjonalności udostępnianych rzez narzędzie dla webmasterów.
 

Rys. 1. Fragment systemu Google Search Console ukazujący ogólne dane dotyczące analizowanej witryny. Widać wyraźnie zmieniającą się w czasie liczbę przejść z Google do witryny

 

Rys. 2. Wizualne porównanie liczby przejść z Google w zależności od CTR

 

Rys. 3. Fragment systemu Google Search Console ukazujący szczegółowe dane odnośnie analizowanej witryny w zakresie różnicy pomiędzy wynikami w urządzeniu mobilnym a komputerami stacjonarnymi (desktopami)


Google Search Console powie Ci, jak pozycjonuje się Twoja witryna Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na dwa poziomy dostarczanych przez system danych. Ten pierwszy jest ogólny i pokazuje, jak w czasie zmieniają się kluczowe dla całej witryny dane jakościowe, czyli liczba wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania, liczba kliknięć, średni CTR (współczynnik wylicz...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy