Google Search Console jest powszechnie znanym w branży narzędziem, którego nazwę kojarzą niemalże wszyscy zajmujący się promocją bądź analityką internetową. Niestety wiedza co do możliwości wykorzystania tego systemu jest już mocno ograniczona.
Dla wielu dane dostarczane przez Google Search Console wydają się mało praktyczne, a zdaniem innych łatwiej pozyskiwać podobne informacje z Google Analytics. Obie te grupy są w błędzie, a niniejszy artykuł to udowadnia. A zatem co każdy analityk musi wiedzieć o narzędziu dla webmasterów?
POLECAMY
Google Search Console nie jest substytutem Google Analytics
Zacznijmy od tego, że oba narzędzia zwracają inne dane. Google Analytics zostało stworzone z myślą o śledzeniu zachowań internautów odwiedzanych witrynę lub aplikację i umożliwieniu ich właścicielom wglądu w zachodzące tam interakcje. Google Search Console służy do zapewniania danych dotyczących widoczności online, zasięgu organicznego i optymalizacji technicznej. Pierwszy z systemów śledzi użytkowników witryny bądź aplikacji, natomiast drugi monitoruje kondycję strony w organicznych wynikach wyszukiwarki Google. Warto w tym miejscu położyć nacisk na słowa „śledzić” i „monitorować” użyte w kontekście obu tych systemów.
Google Search Console | Google Analytics | |
forma zbierania danych | monitoring | śledzenie |
dostarczana wiedza | dobrostan cyfrowy witryny związany z wynikami organicznymi Google |
wszystkie zachowania i interakcje użytkowników witryny lub aplikacji |
medium | witryna internetowa | aplikacja bądź witryna internetowa |
możliwość konfiguracji i customizacji | brak możliwości konfiguracji | daje sporo możliwości konfiguracji i customizacji, aczkolwiek wymaga to sporo umiejętności i kreatywności |
Kluczowy jest fakt, że Google Search Console daje wiedzę na temat dobrostanu cyfrowego witryny internetowej w kanale Organic Search, a Google Analytics informuje o pełni zachowań i interakcji użytkowników strony bądź aplikacji mobilnej. Co ciekawe, w tym drugim narzędziu sprawny analityk jest w stanie zebrać dużo więcej danych, aniżeli początkowo proponuje sam system – wystarczy kreatywność i rozumienie, jakiej wiedzy się potrzebuje, a także umiejętność konfiguracji omawianego narzędzia. Sprawny analityk powinien połączyć obie przywołane usługi i przesyłać dane z Google Search Console do Google Analytics. To usprawni proces analizy działań marketingowych opartych o ruch organic, aczkolwiek nie zastąpi w pełni innych funkcjonalności udostępnianych rzez narzędzie dla webmasterów.



Google Search Console powie Ci, jak pozycjonuje się Twoja witryna Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na dwa poziomy dostarczanych przez system danych. Ten pierwszy jest ogólny i pokazuje, jak w czasie zmieniają się kluczowe dla całej witryny dane jakościowe, czyli liczba wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania, liczba kliknięć, średni CTR (współczynnik wylicz...