Dołącz do czytelników
Brak wyników

Analityka internetowa , Otwarty dostęp

16 lipca 2021

NR 58 (Czerwiec 2021)

Top10 nowości w Google Analytics 4

126

W październiku 2020 r. Google przedstawił światu nową wersję Google Analytics – Google Analytics 4 (GA4). Po raz pierwszy od momentu powstania GA przeszedł tak wielką metamorfozę. Poznaj kilka kluczowych nowości, które przygotował dla nas Google.

1. Śledzenie Web + App

Analytics 4 łączy świat Web i App. W jednej usłudze możesz mierzyć i analizować interakcje użytkowników na Twojej stronie internetowej oraz w aplikacjach mobilnych. Ulepszone zostało również śledzenie użytkowników na wielu urządzeniach, co było prawdziwą piętą achillesową Universal Analytics. 
Wszystko za sprawą ulepszonego sposobu identyfikacji użytkownika. W przeciwieństwie do starszej wersji, która bazowała jedynie na identyfikatorze urządzenia (plik cookie), Analytics 4 dane o użytkowniku pozyskuje z trzech różnych źródeł.
 

Analytics 4 wykorzystuje aż trzy poziomy identyfikacji użytkownika: 
  1. User ID, czyli unikalne identyfikatory użytkowników (dostarczane przez marketerów).
  2. Google Signals, czyli dane zbierane automatycznie od użytkowników, którzy włączyli personalizację reklam. 
  3. Pliki cookie, czyli identyfikatory przypisywane do urządzenia użytkownika.


Pozwala to ujednolicić i deduplikować dane, stwarzając w ten sposób warunki do bardziej dokładnego mierzenia działań cross-device i multichannel. 

2. Analiza customer journey

Oznacza to, że w działaniach marketingowych możesz w końcu uwzględniać wszystkie punkty kontaktu użytkownika z Twoją marką. 
Wyobraź sobie, że inwestujesz w kampanię reklamową, która będzie prowadzona na smartfonach, komputerach i w aplikacjach. Użytkownik wchodzi na Twoją stronę ze smartfona. Następnie wraca, używając komputera i umieszcza coś w koszyku. W końcu kupuje za pomocą Twojej aplikacji mobilnej. Brak integracji danych może skutkować tym (i często tak się teraz dzieje), że klient, który kupił produkt w aplikacji mobilnej, na komputerze wciąż widzi reklamy zachęcające go do zakupu. To marnowanie budżetu reklamowego. 
 

Rys. 1. Przykład raportu „Pokrywanie się segmentów”

 

Rys. 2. Struktura raportów w Analytics 4

 

Rys. 3. Możesz szybko rozpocząć pracę, otwierając jeden z szablonów analizy


Dzięki integracji danych możesz lepiej targetować kampanie Google Ads i budować dokładniejsze listy odbiorców. Użytkownik może zostać automatycznie usunięty z listy remarketingowej po osiągnięciu celu wyznaczonego dla konkretnej kampanii, niezależnie od tego, na jakim urządzeniu (platformie) ten cel osiągnął. Pomyśl, o ile efektywniej możesz dzięki temu optymalizować swój budżet reklamowy. 

3. Raporty zorientowane na użytkownika

Lepsze zrozumienie ścieżki użytkownika ułatwia nowy interfejs raportowania, który został uproszczony i zorganizowany według cyklu życia klienta – od jego pozyskania, przez zaangażowanie, generowanie przychodu, aż po retencję. 
Zrezygnowano tym samym ze stosowanego od kilku lat w Google Analytics frameworku ABC (Acquisition – pozyskiwanie, Behaviour – zachowanie, Conversion – konwersja) (rys. 2). 

4. Dostęp do Centrum Analiz

Na pierwszy rzut oka nowy interfejs może się wydawać nieco niekompletny. Nie znajdziemy w nim wielu predefiniowanych raportów, znanych z Universal Analytics. Google daje nam jednak w zamian Centrum Analiz, czyli rozbudowany moduł do tworzenia indywidualnych raportów. Dotychczas korzystać z niego mogli wyłącznie użytkownicy płatnej wersji Google Analytics (GA360). 
W prosty sposób – metodą „przeciągnij i upuść” – możesz budować niestandardowe ścieżki konwersji, wizualizować zachowania użytkowników na wybranym etapie lejka sprzedażowego, porównywać różne segmenty użytkowników czy analizować wartość klienta od początku śledzenia (LTV). A to tylko wierzchołek góry lodowej (rys. 3). 

5. Eksport do BigQuery

Zarezerwowany wcześniej dla użytkowników GA360 eksport do BigQuery jest teraz dostępny bezpłatnie również dla posiadaczy Analytics 4. 
Możesz automatycznie eksportować surowe dane z Google Analytics, łączyć je z innymi źródłami (np. CRM) i wizualizować w narzędziach, takich jak Data Studio. Stwarza to niemal nieograniczone możliwości integracji i analizy danych. 

6. Nowy model zbierania danych

Zmianie uległ model zbierania danych. W Analytics 4 nie będziemy się już koncentrować na sesjach. Ta metryka, choć nadal obecna, usuwa się w cień, by ustąpić miejsca zdarzeniom. Wszystko po to, aby połączyć i ustandaryzować raportowanie na różnych platformach – w aplikacjach mobilnych pojęcie sesji nie funkcjonuje, zamiast sesji ważne są właśnie zdarzenia.
W GA4 możesz tworzyć zdarzenia z różnymi parametrami, dodając w ten sposób kontekst do śledzonych interakcji, np. zdarzeniu „zalogowanie” możesz przypisać parametr „konto Google”. Użytkownikowi możesz z kolei przypisać charakteryzujące go atrybuty, np. status klienta – 
klient standard, klient premium. 
Każde zdarzenie możesz ustawić jako konwersję (cel) dosłownie jednym kliknięciem (rys. 4).
Może ucieszyć Cię też możliwość automatycznego pomiaru czasu między zdarzeniami. Bezpośrednio w interfejsie GA4 sprawdzisz, ile czasu zajęło użytkownikowi np. wypełnienie formularza.
 

Rys. 4. Oznaczanie zdarzeń jako konwersji

 

Rys. 5. Zdarzenia zbierane automatycznie za pomocą pomiaru zaawansowanego


7. Bezkodowe śledzenie zdarzeń

Analytics 4 został zaopatrzony w automatyczne zbieranie popularnych zdarzeń. Bez zaawansowanej konfiguracji Universal Analytics śledził tylko odsłony (wyświetlenia stron). GA4 już od momentu uruchomienia daje nam więcej danych. 
Dzięki wbudowanej funkcji pomiaru zaawansowanego automatycznie możesz zbierać dane o scrollowaniu strony, interakcjach z filmami wideo, kliknięciach w linki wychodzące, pobraniach plików oraz wyszuk...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy