Fenomen Spotify Wrapped

Temat tygodnia

Dzień wyjścia Spotify Wrapped wiele osób porównuje do Święta, a sama viralowa kampania staje się okazją do zintegrowania milionów użytkowników poprzez udostępnianie ich muzycznych statystyk. W czym tkwi sukces Spotify Wrapped?

Serwisy streamingowe odmieniły całkowicie branżę muzyczną oraz pozwoliły słuchaczom czerpać jeszcze większą radość z muzyki. Posiadanie ulubionych albumów i piosenek w jednym miejscu, możliwości odkrywania nowej muzyki, czy gotowe playlisty na każdą okazję, stały się wręcz niezbędne dla użytkowników Internetu – wszystko w cenie zaczynającej się od 20 złotych miesięcznie, która przewyższa budżetem i wygodą konieczność kupowania całych albumów lub pojedynczych utworów, bądź nielegalnym pobieraniem ich z sieci. Niezaprzeczalnym liderem muzycznych serwisów jest Spotify, na którym konto posiada ponad 400 milionów użytkowników z całego świata. Spotify co roku wypuszcza swoją kampanię Wrapped, która szturmem staje się punktem dyskusji i virali w sieci.

POLECAMY

Czym jest Spotify Wrapped?

Spotify Wrapped to komplikacja i kampania jednocześnie, pozwalająca poznać użytkownikom serwisu informacje na temat tego czego słuchali w bieżącym roku. Ukazująca się od 2016 roku funkcjonalność umożliwia otrzymanie przejrzystych statystyk odnośnie najczęściej odsłuchiwanych artystów, piosenek, podcastów, oraz informacji o piosenkach i gatunkach, które udało się odkryć, czasie spędzonym na słuchaniu muzyki czy nawet osobowości, która odwzorowuje nasz gust muzyczny.

Całość przedstawiona w postaci kolorowych i przejrzystych grafik, które użytkownicy chętnie udostępniają na innych social-mediach w celu zaprezentowania swoich statystyk. Wrapped to nie tylko okazja, aby poznać lepiej swój gust muzyczny, ale również zaprezentować bliskim nasze statystyki.

W czym tkwi sukces Wrapped?

Wraz z końcem roku na social-mediach pojawia się wiele entuzjastycznych komentarzy, odnośnie nadchodzących Wrapped. Sukces Spotify tkwi w sprawianiu, że użytkownik czuje się specjalny i wyróżniony – m.in. za sprawą dokładnych statystyk, które procentowo ukazują jak bardzo był zaangażowany w słuchane danego artysty lub możliwości udostępnienia statystyk dla znajomych. Twitter upamiętnia rocznicę rejestracji za pomocą hashtagu, a Facebook i Instagram pozwalają na udostępnienie publikacji zamieszczonej w danym dniu, roku lub kilka lat temu. Użytkownicy chętnie pokazują wspomnienia, które zarejestrowali na social-mediach. Spotify Wrapped jednak nie tyle kojarzy się już z możliwością powspominania ulubionej muzyki – zdążył od 2016 roku awansować niemalże do tradycji, co roku angażującą miliony użytkowników do chwalenia się z corocznych wyników. Z rocznego podsumowania korzystają też marki tworząc kreatywne RTM-y, równoległe angażując swoich fanów do publikacji własnych podsumowań.

Wrapped jest obecnie jednym z ważniejszych elementów strategii marketingowej Spotify - poza przydatną funkcją dla użytkowników, jest też sposobem na dotarcie do nowych odbiorców i zaangażowania ich w odkrycie platformy. Łączy użytkowników oraz zbliża ich do swoich ulubionych artystów. Jednocześnie niemal cała praca wykonywana jest wyłącznie przez algorytm. Choć muzyczne roczne podsumowania dostępne są również na Tidalu czy Apple Music, żadna z platform nie ma takiej siły przebicia jak Spotify.

Jacy artyści królowali na Spotify?

Emocje budzą również statystyki odtworzeń najpopularniejszych artystów, albumów, utworów oraz podcastów. Globalnie, najpopularniejszymi tegorocznymi artystami okazali się być Bad Bunny, Taylor Swift, Drake, The Weeknd oraz BTS, natomiast najczęściej odtwarzanym utworem było „As It Was” Harry’ego Stylesa. Trzema najczęściej odsłuchiwanymi artystami byli White 2115, Sanah oraz Mata, którego album „Młody Matczak” był również najchętniej odtwarzanym solowym albumem. Największą popularnością wśród podcastów cieszył się „Kryminatorium” Marcina Myszki.

Przypisy