Eksperci w ogniu pytań

Eksperci w ogniu pytań

Chcąc stworzyć skuteczną strategię marketingową, warto skupić się na trendach. Korzystanie z nowych funkcjonalności zdecydowanie wspomaga działalność marketerów. Wielu z nich zastanawia się jednak, na jakie trendy warto zwrócić uwagę? Które przyniosą najlepsze korzyści? Między innymi na te pytania odpowiedzieli nasi eksperci.

Trendy 2023 – Social Media

Adam Kaliszewski
Director, Head of Digital Practice w Solski Communications, szef Grupy Roboczej Social Media w IAB Polska

POLECAMY

„Przemeblowanie” w świecie mediów społecznościowych to chyba najgorętszy temat przełomu lat. Z jednej strony obserwujemy tryumfalny marsz TikToka (pierwszy miliard użytkowników pozyskany w ciągu 5 lat – niemal dwa razy szybciej niż w przypadku Facebooka) i nieśmiało wyglądające zza węgła nowe platformy wideo (z BeReal na czele). Z drugiej – można zastanawiać się, czy obrany przez Marka Zuckerberga kierunek: metawersum, wyraźnie kosztem starego dobrego Facebooka, nie spowoduje w dłuższej perspektywie zapaści tego ostatniego. Który zresztą raczej nie zyskuje nowych – młodych użytkowników (ci wybierają wspomniane aplikacje wideo czy wirtualne światy – niekoniecznie jednak zuckerbergowskie), a obecna grupa raczej się stabilnie wypala. Twitter podlega nieustannym turbulencjom z nieprzewidywalnym pilotem za sterami (na czym zyskują zdecentralizowane platformy Fediwersum z Mastodonem na czele). A to tylko fragment wielkiego jeziora pulsującej magmy. Na tle tego chaosu zadziwiająco stabilnie prezentuje się rozwój i wzrost popularności LinkedIn, także wśród polskich użytkowników. Z serwisu do poszukiwania pracy i budowania wirtualnego CRM platforma ta stała się bowiem po prostu społecznością, miejscem do inspirujących dyskusji na tematy okołobiznesowe (choć oczywiście wzrost popularności to także pewne „rozwodnienie” treści i obniżenie standardów w niektórych obszarach). 

Drugim wątkiem jest powrót do szczerych i autentycznych treści. Częścią wspomnianej wyżej rewolucji jest zmęczenie użytkowników contentem wystudiowanym, dopracowanym i „korporacyjnym”. Influencerzy chyba nieco zapędzili się w transformacji samych siebie w produkt, czemu kres kładą rozwiązania UOKiK wypracowane wspólnie z IAB Polska. Ostatecznie – zarówno oni sami, jak i ich odbiorcy, stawiają w coraz większym stopniu na naturalność i autentyczność. Powraca moda na fotografowanie „starymi” aparatami cyfrowymi, unikanie filtrów, rozwija się wspomniany BeReal, służący do publikowania materiałów „tu i teraz”, zaś liczni (także zrażeni do nowej polityki władz serwisu) użytkownicy Twittera wybierają Mastodona – serwis funkcjonalnie bardzo podobny, ale pozbawiony algorytmów decydujących o wyś...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy