Eksperci w ogniu pytań

Eksperci w ogniu pytań

Sprzedaż online tylko w 2020 r. wzrosła w Europie o 20%. Jednocześnie na trwałe zmieniły się potrzeby klientów. Polacy coraz chętniej dokonują zakupów za pośrednictwem internetu, a ich ścieżka zakupowa najczęściej zaczyna się na oficjalnych stronach sklepów internetowych marek. E-commerce bez dwóch zdań uległ modyfikacji w ciągu ostat­nich dwóch–trzech lat. Jakie zmiany nastąpiły w grupie e-kupujących? Jakie nowe zjawiska oraz sposoby kupowania online pojawiły się w trakcie trwania pandemii? I najważniejsze - jakich wyzwań w obszarze e-commerce możemy spodziewać się w kolejnych miesiącach? Między innymi na te pytania odpowiedzieli nasi eksperci.

1. COVID, konflikt na Ukrainie, a także zmiana zachowań konsumentów – jak e-commerce zmienił (i zmienia) swoje oblicze w ciągu ostatnich 2–3 lat? 

Justyna Skorupska 
Song Account Lead, Accenture Song oraz Członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej. Ekspertka rynku e-commerce z ponad 20-letnim doświadczeniem w pracy w sektorze sprzedaży elektronicznej i łączeniu świata technologii z biznesem.

POLECAMY

Ostatnie lata to właściwie rewolucja w aspekcie rozwoju B2B e-commerce i skok ewolucyjny w aspekcie B2C. Tylko w 2020 r. właśnie przez pandemię sprzedaż online wzrosła w całej Europie o 20%. Dane Gemius pokazują, że w Polsce 8 na 10 internautów kupuje w sieci. Według PMR e-commerce ma też dalej rosnąć – w tym i przyszłym roku w dwucyfrowym tempie, a udział e-handlu w sprzedaży wyniesie 20%. W 2026 r. osiągnie zaś wartość 167,3 mld zł. Wartość sprzedaży usług w e-commerce w 2020 r. wyniosła 48,7 mld zł, czyli 44% wartości całego rynku, a PMR prognozuje, że do 2027 r. w kanale internetowym będzie zamawianych 200 mln usług rocznie. W 2021 r. 66% polskich firm B2B potwierdziło, że pandemia przyspieszyła wzrost e-commerce w ich branży, a 69% firm zaopatruje się przez internet.

Największa zmiana w grupie nowych e-kupujących to pokolenie nazywane silver commerce. Dojrzałe pokolenie coraz chętniej korzysta z internetu – 39% użytkowników w wieku 55–64 lat ma konto w social mediach, a 94% deklaruje, że korzysta z bankowości elektronicznej. Według Gemiusa osoby po 50. roku życia potrafią spędzić w sieci nawet do 4 godzin dziennie. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, osoby po 60. roku życia stanowią dziś ok. 25% populacji, a do 2050 r. liczba ta ma się zwiększyć do 40%. Badania e-Izby „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021” mówią, że 61% reprezentantów pokolenia silver szuka w internecie inspiracji zakupowych. 

Pojawiło się także zjawisko i nowy sposób kupowania online – tzw. live commerce. Cały proces zakupowy, łącznie z realizacją transakcji, może odbywać się w serwisie, takim jak Facebook czy Instagram. Według raportu Fundacji Kobiety e-biznesu „The power of social & live commerce” 27% Polaków dokonało zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych, a co czwarty Polak dokonał zakup...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy